8.5.2021

כטב''מ טקטי מתוצרת אוקראינה



חיל אוויר בשיטת ''עשה זאת בעצמך'' 
לא לכולם יש את המותרות של הפנטגון לבחור ולבחור איזה סוג של כלי נשק הם רוצים לרכוש. כאשר התקציב נמוך, מערכות זולות ויעילות עולות אל פני השטח.
הסכסוך במזרח אוקראינה מתמיד מאז 2014. מיליציות במזרח אוקראינה דוברת הרוסית, ככל הנראה בגיבוי סמוי מרוסיה, נאבקות נגד כוחות הממשלה. 
משרד ההגנה האוקראיני לא תמיד היה יעיל באספקת הציוד הטוב ביותר. המבקרים טוענים שתהליך הרכש מנוהל בצורה גרועה ונגוע בשחיתות. 
כוחות אוקראינים היו זקוקים לכטבמי''ם לצורך סיור ומעקב בקו החזית. כשלא הצליחו להשיג אותם בערוצים רשמיים, הם לקחו את נושא הרכש לידיהם. 
באמצעות כסף פרטי, ובמקרה זה מימון המונים, הם התאימו כטבמי''ם מסחריים לפעולות בשדה הקרב. 
רבים מהכטבמ''ים הקטנים הם פשוט דגמים מסחריים של רחפנים, כמו DJI ''פאנטום'', שסופקו על ידי תומכים בארה"ב. סוג זה של רחפן מבצע צילומי אוויר איכותיים כמעט הוליוודיים עם מצלמת 4K מיוצבת במחיר של כ-2,000 דולר. בקרה כפולה מאפשרת לפצל את עומס העבודה, כאשר מפעיל אחד מתרכז בהטסת הרחפן ואילו השני מכוון את המצלמה. 
''כטבמ''ם העם'' הוא כלי טיס גדול יותר, מיצור מקומי, בעל כנף קבועה, עם מוטת כנפיים בגודל כ-4 מטרים ומדחף דוחף. האוקראינים מתאימים לכטבמי''ם אלה תקשורת משופרת, מכיוון שליריביהם יש גישה למשבשי מערכות תקשורת רוסיות יעילות. הם למדו גם להקפיד על מיקום אנטנות הקשר ועל הצורך בתנועה מתמדת. בשתי הזדמנויות, מפעילי הכטבמי''ם שלהם נפגעו מאש מרגמה, כאשר הרוסים איכנו אותם באמצעות אותות הרדיו שלהם. 
הכטבמי''ם האוקראינים יכולים לאתר ולעקוב אחר האויב ולבצע ירי ארטילרי בזמן אמת. החברה המייצרת אותם טוענת גם שהיא עובדת על כטבמי''ם חמושים בטילים תוצרת בית. 

מקור: Hambling, David. Swarm Troopers: How small drones will conquer the world 


אין תגובות: