29.5.2021

הקולנוען הטייס הנאצי האנס ברטרם


האנס ברטרם הוא השלישי במשטר הנאצי, לאחר ארנסט אודט  וקרל ריטר, אשר שילב קריירה כטייס קרב עם קריירה קולנועית.  ברטרם נולד בשנת 1906 בגרמניה. בתחילת שנות ה-1920 למד לטוס והפך לטייס מקצועי. משנת 1927 הוא היה יועץ תעופה לממשלת סין, והיה מעורב בהקמת שירות התעופה הימי שלה.

הרפתקת ''טיסה אל הגיהנום'' - באפריל 1928, כשנה לאחר הטיסה ההיסטורית של צ'רלס לינדברג מניו יורק לפאריס, חצה מטוס מדגם מטוס ימי מדגם יונקרס W-33, לראשונה, את האוקיינוס האטלנטי ממזרח למערב, והטייסים הגרמנים זכו לתהלוכת ניצחון בניו יורק. שבועות אחדים לאחר מכן נערכו בחירות בגרמניה, בהן זכתה המפלגה הנאצית, לראשונה, ב-12 מושבים בפרלמנט.

כארבע שנים לאחר מכן, ב- 29 בפברואר 1932 יצאו הטייס האנס ברטרם והמכונאי אדולף קלוזמן מהעיר קלן בגרמניה לטיסה מסביב לעולם  במטוס מדגם זה. במשך כעשרה שבועות  הם טסו בהצלחה מזרחה. ב- 15 במאי 1932, הם יצאו מטימור, במטרה לבצע טיסת לילה הראשונה לאוסטרליה. הם טעו בניווט, ונחתו מאות קילומטרים מערבית ליעד המקורי. הם טעו גם בדרכם חזרה, והתרחקו עוד יותר מהציביליזציה. הם נאבקו להישרד בדרכים שונות, וחולצו בסופו של דבר לאחר 52 יום, מתוכם ארבעים ללא אוכל. החיפושים אחריהם הניבו כותרות ראשיות בעיתונות הבינלאומית של התקופה.

לאחר שהחלים חזר ברטרם למטוס, והמשיך בטיסה ברחבי אוסטרליה, ומשם חזרה לגרמניה.  היטלר עלה לשלטון ב-30 בינואר 1933, וביסס את שלטונו בערך עד חג הפסחא 1933, התאריך בו ברטרהם חזר במטוסו לברלין, שם קיבל קבלת פנים של גיבור.

ברטרם כתב את קורותיו בספר בשם ''טיסה אל הגיהנום'', שהפך לרב מכר של מיליוני עותקים, ונמכר בהצלחה גם כיום. שם הספר מזכיר את שם סרטו של הווארד יוז ''מלאכי הגיהנום''' (1930). בשנת 1987 תאגיד השידור האוסטרלי הפיק מיני סידרה שמבוססת על הספר.

בשנת 1934 הצטרף ברטרם למפלגה הנאצית, ופנה לכתיבת תסריטים ובימוי סרטים. במקביל הוא המשיך במקביל לשרת כטייס לופטוואפה.

סרטי הרפתקאות בחו''ל - סרטי מסע דוקומנטריים היו ז'אנר פופולרי ברפובליקת ויימאר וברייך השלישי. לכאורה היה זה ז'אנר שמתעד מסע אותנטי לחו"ל כדי להשיג מידע מדעי. הקולנוען בהם תואר כזאב בודד, לעיתים קרובות טייס, שנלחם בגבורה כדי לתעד מידע מדעי שלא יסולא בפז. למעשה, המשלחת שלו הציגה את ערכי הלחימה של כוח, נחישות והקרבה עצמית. היא נלחמה כדי להביא למולדת אוצרות יקרי ערך. באמצעות עדשת המצלמה, ככלי הנשק שלו, יוצר הסרט תפש שטחים פוטנציאליים עבור מרחב המחיה החדש. 

בנוסף לסרטים הדוקומנטריים, סרטי מסע עלילתיים, שנושאיהם הרפתקאות בחו''ל, היו חלק חיוני בין כל הסגנונות שרווחו בגרמניה הנאצית. הם סיפקו לקהל הצופים בבית תחושת שותפות במסעות מחקר לארצות רחוקות, יחד עם שותפות בבניית האימפריה, מבלי שיצטרכו לצאת מהבית. סרטים אלה היו כ-10 אחוזים מסך כל הסרטים שהופקו בשנת 1933, וקרוב ל-20 אחוזים בשנת 1939 . סרטים אלה עסקו בשאלות יסוד של החברה, וביניהן: היחס של בן הגזע הארי לאחרים, תחושת הקהילה והנאמנות לחבריה, הצורך במשאבים, בנית בית גרמני בארץ רחוקה, התמודדות עם המיניות בסביבה חסרת נשים, ועוד. השילוב הנפוץ בהם בין תחושת ריאליזם חזקה לבין תעמולה, יחד עם סוף טראגי, ביסס את רגש ה''היימאט'', הגעגועים לבית הגרמני הטהור. הם הצדיקו את תחושת הבעלות של הגרמנים הנחושים על אדמות ב''מרחב המחיה''.

''נשים להר הזהב'' (1938), שהאנס ברטרם כתב לו את התסריט, היה סרט הרפתקאות בחו''ל אופייני. הסרט עוסק בקבוצת כורי זהב בהר נידח באוסטרליה אשר מזמינים רעיות באמצעות הדואר. הנשים מתאקלמות היטב, אך מאבק על לב הבולטת מביניהן יוצר עימות בין שני גברים, שמסתיים בהריגת אחד מהם על ידי חברו, שהוא טייס לשעבר. הטייס בורח מהמקום, אך חוזר במטוס לאתר את חבריו, לאחר שנותק הקשר עימם בעקבות סערת חול.

סרטי התעופה של האנס ברטרם - עבודתו של ברטרם בסגנון ההרפתקאות יצרה את הבסיס לסרטי המלחמה הבאים שלו, שעסקו בחייהם של טייסים צעירים, החל מראשית אימוניהם בלופטוואפה ועד להשתתפותם במלחמה. הסרטים מציגים חברים צעירים במפלגה הנאצית, אשר מתמודדים עם הריחוק מהבית, ומפגינים את עצמאותם וכישוריהם, יחד עם גבריותם. 

''טבילת האש (1940)'', הוא סרט דוקומנטרי של האנס ברטרם. הסרט מראה בדייקנות כיצד הורס הלופטוואפה את מתקני התקשורת הפולניים, שדות התעופה, ומעניק סיוע אוירי צמוד לכוחות הקרקע בתנועתם המהירה. הקריין מספר לצופים כי ''הלופטוואפה הצעיר ערוך להילחם ולהשמיד כמו חרב בשמיים, מוכן לקרב, נחוש למלחמה, וישמיד את כל מי שמנסים לחבל בשלום באירופה''. הסרט מסתיים בדברי גרינג: ''תמונות מרשימות מאד אלה מביאות הביתה, לעם הגרמני, את ההשפעה הרבה של המערכה בפולין, ובמיוחד את חלקו של הלופטוואפה שלנו, אשר ביצע משימות קרביות למען הדורות הבאים. אנו חייבים ללופטוואפה, בעיקר, את התרומה לתבוסה וההשמדה של האויב…''. ''טבילת האש'' היה יעיל מאד כתעמולת הפחדה, והוקרן בשגרירויות גרמניות ברחבי אירופה, לעיני קהל מוזמנים מקומי.

''D III 88'' (שנת 1939) הוא סרט תעופה מלחמתי-תעמולתי של ברטרם, שעלילתו עוסקת בשני חברים טייסים בטייסת מטוסי-ים, שמתחרים זה בזה באויר ומושעים מטיסה. הם יוצאים בכל זאת לטיסת חירום שבה הם מצליחים לגלות את צי האויב, אך נוחתים בים ומטוסם מתהפך. לחפש אותם יוצא רס''ר הטייסת הותיק, במטוס קרב שנותר ממלחמת העולם הראשונה, שמספרו הסידורי כשם הסרט. מיתוס התעופה בולט במיוחד בקטע זה. הילה של ערפל מיסטי מקיפה את המטוס העתיק, שמאוחסן בהאנגר נפרד כפריט מוזיאוני. על הקיר תלויות תמונות הטייסים שטסו בו ומתו. מתחיל קטע פלאשבק ארוך, המתאר את טיסתו האחרונה של המטוס. המטוס נשמר שלם בזכות הטייס שלו, שהפך ל''קורבן גואל''. הסרט זכה להצלחה רבה, והומלץ על ידי הביקורת הנאצית. 

''כנף המפציצים לוצאו'' (1941) הוא סרט מלחמה ותעמולה נאצי של ברטרם. הסרט הוא למעשה המשך פופולרי ל- ''D III 88'', עם אותם משתתפים. העלילה עוסקת בצוותים של  כנף מפציצים, שהתגבשו יחד במהלך מלחמת העולם הראשונה, מלחמת האזרחים בספרד, וחוויותיהם בתקופת שלום. הם צריכים להוכיח את עצמם בעת המתקפה על פולין,  ולאחר מכן מבצעת הכנף משימות בחזית המערבית ונגד אנגליה. 

במהלך שנת 1941 הופל מטוסו של האנס ברטרם בלוב. הוא נשבה ונשלח, כנראה, למחנה שבויים באוסטרליה.

בסך הכל ברטרם כתב את התסריטים של 10 סרטים שהושלמו בין השנים 1938 ל- 1985, וביים שישה סרטים. בתחילת שנות ה-1950 הוא הקים בגרמניה חברה לצילומי אויר. הוא נפטר בשנת 1993 במינכן. 


אין תגובות: