15.1.2017

כנס חיפה למנהיגות - הפאנל הראשון: ''מנהיגות וביטחון''

חברי הפאנל ''מנהיגות וביטחון'' בכנס חיפה למנהיגות 2017 היו רובם ככולם בעלי דרגת אלוף, שדנו במנהיגות צבאית, שהיא בעיקר התגלותו של המפקד האמיתי בשעת מבחן.
המנהיגות הצבאית, בכל מקרה, מתאפיינת בעיקר בציות לפקודות ובעמידה במשימות. לא המפקד ולא החיילים שואלים, אלא במידה של ספק ברור ביותר, לגבי נכונות ההחלטה שעל פיה הם נשלחו לקרב.
לכן ספרי ההיסטוריה הצבאית מלאים בתיאורי קרבות מפוארים שבהם נהרגו המוני חיילים, כתוצאה מהחלטות שגויות של מפקדיהם ומנהיגיהם במטכ''ל.

כיצד ניתן למנוע את תגובת השרשרת, שלפיה מנהיגות פוליטית כושלת מטפחת מנהיגות צבאית רופסת?
דווקא בצה''ל, בשעת משבר קשה, מצאו לדעתי פיתרון, שהייתי חלק ממנו.
לאחר מלחמת יום הכיפורים היו חסרים בצה''ל חיילים במקצועות השדה והקרב. לפני המלחמה היה עודף בחיילים אלה, וביניהם רבים שנשרו בשלב מתקדם מקורסי צה''ל היוקרתיים ביותר. הם שירתו בקריה בתפקידים שונים וקובצו, יחד עם חיילים נוספים שהתאימו מבחינת הפרופיל, ליחידת מילואים קטנה שעסקה בתפקידי שדה מורכבים, שהיו הגרעין של המשימות שבהם מתאפיין הצבא של המאה ה-21. 

חיילים אלה הכירו היטב את התנהלות המטה הצבאי על בוריה, ואת מקבלי ההחלטות בצבא באופן אישי. הם ידעו שכל מה שהם עושים עלול להיות תוצאה של משגים אנושיים, וכי ''חוק מרפי'' הוא השולט. היתה להם גם הזדמנות, מצד שני, לתקן את המשגים האישיים שגרמו לכך שהם לא השתלבו בסופו של דבר ביחידות המובחרות שבהן התחילו את דרכם.

גם כיום, לדעתי, צריך לנהוג בדרך זאת. כל חיל בקריה צריך לדעת שתפקידו בשירות סדיר הוא תחילת הדרך, ובמילואים הוא ישרת ביחידה קרבית, שבה הוא יוכל להפנים בשטח את המסקנות שהסיק מהכרותו את הצמרת הצבאית -בטחונית.

עיקר הדיון בפאנל עסק במשפט אלאור עזריה, והמשתתפים נתפסו לדיבורים ''גבוהים'' אודות נורמות, הרגלים, תדריכים וכדומה. נושא ''חוק מרפי'', שלפיו כל מה שעלול להתרחש שלא על פי התוכנית סופו שיתרחש, לא הגיע לדל שפתיהם. 
על פי ''חוק מרפי'' מן הראוי היה שלא להעמיד לדין את אלאור עזריה, אלא לתת לו את הגיבוי המלא, שמגיע לו בכבוד. עזריה, כחיל ותיק, פעל על פי החשיבה שאם יש משהו שעלול להתרחש שלא כשורה, סופו שיתרחש, ולכן ירה במחבל. 
השופטים, בצרוף מקרים שאופיני לסכסוך הישראלי-ערבי, גם פעלו בהשראת ''חוק מרפי''. הם שפטו בהשראת ההחלטה על גינוי ההתנחלויות בעצרת הביטחון שהתקבלה ימים אחדים קודם לכן.

להלן קישור לתוכנית הכנס המלאה.
http://haifa-leadership.co.il/program.pdf

אין תגובות: