4.8.2010

מערכת העיכול ובריאות הנפש - 3 - נטורופטיה

סכיזופרניה - דוקטור יעקב עזרא

סכיזופרניה (שסעת) הינה מחלת נפש כרונית השייכת לקבוצת המחלות הפסיכוטיות, המאופינת לרוב בהזיות שמיעה, מחשבות שווא פרנואידיות או מוזרות, דיבור וחשיבה לא מאורגנים וקשיים תפקודיים רבים.
המחלה פוגעת ברוב תחומי התפקוד המנטלי והחברתי: במצב הרוח, בתפיסה, בחשיבה, וכן בתפקודים קוגניטיבים.

בילדים הסממנים העיקרים לגילוי המחלה מאופיינים בהיפראקטיביות, ירידה בלימודים, שינויים באישיות, אי השתלבות חברתית, ירידה בלימודים, נטיה להתבודדות, ודברי הבל בלתי הגיוניים ומטורפים.


סיבות וגורמים לסכיזופרניה:

א) תלות גנטית בויטמינים
פרוש הדבר שיש חולים אשר קיבלו בתורשה גן פגום, המנטרל אצלם ודורש כמות מאוד גדולה של ויטמינים מסוימים.
אותו אדם שקיבל את הגן יצטרך לקבל מינונים מאוד גבוהים של אותם אלמנטים תזונתיים. במקרה של מחלת הסכיזופרניה מדובר בויטמינים B3 , B6, C.

ב) הרעלת מתכות וחוסרים במינרלים
הרעלת מתכות, ובעיקר של נחושת כתוצאה מהיחשפות יתר למתכת, או חוסר באבץ ובמנגן שהם 2 המינרלים אשר מווסתים, מאזנים ומפרישים עודף נחושת, היא גורם מרכזי לסכיזופרניה.
הרעלת עופרת עלולה לגרום לבעיות בנוירוטרנסמיטורים ולגרום אף היא לסכיזופרניה. חוסר בגוף בכרומיום, שמנטרל עופרת, משפיע בנדון.

ג) אלרגיות מוחיות.
אלרגיות למזון שיכול להיות מכל מזון שהוא, כמו אצל כל אדם, אך במיוחד לחלבון הגליאצין המצוי בחיטה ובדגנים, הן גורם חשוב לסכיזופרניה. בין 20-25% מהחולים במחלה הם בעלי רגישות לגליאצין.
זיהום אויר ושאיפת גזים כלולים בקטגוריה זאת של אלרגיות, יחד עם שיוכן לקטגורית הרעלת המתכות.
כבר מזמן ידוע איזה חומרים רעילים נפלטים מארובות של מפעלים ותנורים בתעשיה, מתערבבים באוויר עם עשן המכוניות, ויוצרים אוויר מזוהם שמשפיע על כולנו. אוויר מזוהם הוא בעל השפעה חזקה ביותר על המוח ותפקודו אצל אנשים רגישים שסובלים מבעיות במערכת העיכול, והם בעלי סף כאב נמוך.
תוספי המזון המלאכותיים, המצויים בשפע במזון המהיר, יוצרים גירוי לא רק בריריות הקיבה אלא גם במוח, ומשבשים את ניטרול הנחושת, העופרת ושאר החומרים הרעילים בגוף.


טיפול מבחינה קונבנציונלית:
בראשית המאה עשרים ואחת הרפואה הקונבנציונלית עדיין לא מצאה תרופה למחלת הסכיזופרניה. הפסיכיאטרים מודים בכך, והם אומרים שהפרעה נפשית זאת מקורה בפעילות עצבית לא תקינה, וכל מה שביכולתם לעשות זה לתת סמי הרגעה פסיכיאטרים. כלומר הם אומרים שתרופה למחלה ומאין היא באה איננו יודעים, אך לפחות אנו יודעים שאם ניתן תרופות שמרגיעות יצור דופאמין ושאר מרגיעים למיניהם, לפחות החולה יהיה רגוע, ואז הוא גם ישמע פחות קולות ופחות ידבר שטויות.
גם כמויות גדולות מאוד של תרופות אנטי פסיכוטיות אינן עוזרות במקרים רבים, והחולים עדיין שומעים קולות מדומים. התרופות גורמות לתנועות גוף לא גמישות ומעט לא רצוניות, שגורמות לחולה להלך בדומה לרובוט, כאילו והתקשו לו פרקי הידיים והרגליים, וזאת עקב ניטרול מינרל המנגן שאחראי על הסחוס.


טיפול אורטומולקולרי:
לינוס פאולינג, פרופסור לביוכימיה ובעל 2 פרסי נובל לביוכימיה ולשלום ואבי תורת התזונה האורטומולקולרית, כתב בספרו רב המכר 'איך לחיות חיים טובים יותר וארוכים יותר': "עלינו לתת למולקולות שלנו את אבות המזון והתזונה בכמות אופטימלית על מנת לאפשר להם לתפקד בצורה מקסימלית."
אם נותנים למולקולות התאים והרקמות בגופנו תזונה מעולה, אזי משביעים אותם בתזונה מושלמת, מחזקים את מערכת החיסון והתיפקוד הכללי של הגוף למקסימום, ואז למעשה לא אמורות לתקוף אותנו לא מחלות פיזיות ולא מחלות נפשיות.
במחלות הנפש על רקע ביוכימי כגון סכיזופרניה (להבדיל מהפרעות אכילה או הפרעות נפשיות מסויימות אחרות שהן על רקע פסיכולוגי אישי שמוביל לבעיות נפשיות), הרופאים הקונבנציונלים מחפשים כל הזמן תרופות פלא שיעשו ניסים, בשעה שהמוח, עצביו, והנוירוטרנסמיטורים צועקים: לא רוצים תרופות פלא, תנו לנו מה שהבורא תכנן לתת ולזון אותנו מלכתחילה בבריאת העולם!


טיפול בתזונה:
יש לבדוק בראש ובראשונה אלרגיות למזון! לבדוק קודם מוצרי דגן ורגישות לגליאצין, וגם לחלב, ביצים, בוטנים, תוספי מזון ומזונות עתירי נחושת כגוןסוגים מסוימים של אגוזים.
יש להוציא מהתפריט קפה, שוקו, תה, שוקולד, גבינות צהובות וגבינות מעובשות, אשר גורמים לכליות להפריש אדרנלין שמתחמצן במערכת המטאבולית ובכך מגביר את ההפרעות הנפשיות. האדרנלין גם מגביר את הפרשת הדופאמין אשר במילא גבוהה אצל אנשים אלה.
סיגריות אסורות בהחלט עקב אותה סיבה.
שאר מרכיבי תפריטי התזונה הפסיכיאטרית אינם בעלי גוון מסויים, להוציא הדברים שהוזכרו. יש להרכיב לחולים תזונה מאוזנת ומזינה כמו שמכינים לכל אדם בריא הרוצה לשפר את איכות תזונתו.
לא מומלץ לחולי סכיזופרניה אקוטים, במיוחד בתקופות פסיכוזות פעילות, לעשות דיאטת הרזיה, כי המוח גם כך בחוסר. לאחר תקופת רגיעה ניתן לעשותה בהדרגה ובהשגחה חמורה.


דוגמאות תפריטים המוצעים לסכיזופרנים:

ארוחת בוקר:
לחם כהה שחור או חי עם ירקות ויוגורט או גבינה לבנה רזה

ארוחת צהריים:
עוף עם ירקות מאודים או עם אורז חום מלא או בשר רזה עם ירקות (לא אדום ולא חזיר) אפשרי גם שניצל צמחי עם אבוקדו ונבטים

ארוחת אחר הצהריים:
פירות

ארוחת ערב:
לחם שחור עם מרק ירקות ואורז מלא או קטניות לא יבשות (חומוס וטחינה במידה עם שמן זית)

אסור:
פחמימות ריקות שומן רווי
אלכוהול, קפה, תה, שוקו, קקאו, סיגריות
מזונות מכילי גלוטן (אם יש רגישות)
גבינות עובש וגבינות צהובות
שוקולד, ביצים, תירס
מזונות עתירי נחושת: שמרי בירה, בוטנים, אגוזים, צימוקים, קטניות יבשות ודברי חלב (להוציא יוגורט ביו)



אין תגובות: