20.4.2021

אברהם כרם - האיש שהמציא את הכטב''מ ששינה את פני הלחימה



כלי טיס בלתי מאויש מדגם ''ריפר'' - מקור: ויקיפדיה


היה זה כמעט בלתי נמנע שאברהם כרם, יליד עיראק שעלה לישראל כנער עם משפחתו לאחר קום המדינה, יהפוך למהנדס אווירונאוטיקה וחלל. הוא בנה דגמי מטוסים בבית הספר, בהשראת מורה שהטיס מפציץ לנקסטר בריטי במהלך מלחמת העולם השנייה. כרם המשיך ללמוד אווירונאוטיקה בטכניון, המכון הטכנולוגי היוקרתי בישראל, ואז הצטרף לחיל האוויר הישראלי.

בתוך 13 שנים מסיום לימודיו, כרם השלים 16 פרויקטים, בעיקר המרות של מטוסי קרב סילוניים להוספת נשק או יכולות חדשות. "בישראל באותה תקופה עברנו בממוצע חצי שנה מרעיון ועד לסיום בדיקות הטיסה", הוא אומר. "בארצות הברית בדרך כלל נמשך כל פרויקט כזה יותר מ -20 שנה עד שהוא הופך למבצעי."

אברהם כרם גם בנה במסגרת חיל האויר את הכטב''מ הראשון שלו. במהלך מלחמת יום כיפור בשנת 1973 נעצרו מטוסי קרב ישראלים שתקפו את מצרים וסוריה על ידי הגנות אוויריות מתוצרת רוסית. ישראל נזקקה לדגם כטב''מ מהיר וזול שיחקה מטוסי קרב, ויפעיל בדרך זאת את מערכות הרדאר המגוננות. מערכות אלה יתפתו לשגר לעבר הכטבמ''ים טילי קרקע-אויר יקרים ובאותו הרגע, באופן סימולטאני, הן גם יותקפו ממרחק רב באמצעות טילים מתבייתי רדאר. הצוות של כרם תכנן, בנה והטיס כטב''מ כזה בתוך חודש בלבד.

כאשר אברהם כרם הגיע לאמריקה מישראל בשנת 1977, הפנטגון כמעט ויתר על כטבמ''ים משוכללים. באותה תקופה הכטב''מ המבטיח ביותר, ה''אקילה'', היה זקוק לכ-30 איש כדי לשגר אותו, טס לדקות אחדות בלבד בכל פעם, והתרסק בממוצע כל 20 שעות טיסה. "זאת  היתה אי השפיות בהתגלמותה", אומר כרם. "היה ברור לי שהם הולכים לקרוס, כי היו להם 30 אנשים שעשו משהו שאפשר לעשות טוב יותר על ידי שלושה."

הכטב''מ של כרם, שנקרא בשם הקוד ''אלבטרוס'', פותח על ידי קומץ מהנדסים, והופעל על ידי צוות של שלושה בלבד. "ביצוע דברים עם הצוות הקטן ביותר האפשרי מגדיל באופן מוחלט את הסיכוי שלא תטעה", אומר כרם. "שום דבר לא מחליף אנשים מוכשרים ביותר - הוגים נלהבים שמאוהבים בעשיית דברים מאתגרים."

לאחר מבחן טיסה שבמהלכו ה''אלבטרוס'' נשאר באויר במשך 56 שעות, דארפ''א, זרוע המחקר של צבא ארה''ב, מימנה את כרם כדי להגדיל אותו לכטב''מ בעל יכולת רבה יותר בשם ''אמבר''. זה, בתורו, התפתח ל''פרדטור'' המודרני.

אברהם כרם הקים חברה במוסך ביתו בלוס אנג'לס והחל לעבוד על כטב''מ שבסופו של דבר שינה את הדרך בה אמריקה מנהלת מלחמה. הכטב''מ נבנה בטכנולוגיה פשוטה, תוך שימוש בדיקטים, פיברגלס תוצרת בית, ומנוע שני פעימות מהסוג שנמצא בדרך כלל במכוניות קרטינג. "רציתי להוכיח כי הביצועים הם בעיקר תוצאה של עיצוב בהשראה של תתי מערכות משופרות ומשולבות, ולא יישום הטכנולוגיה המתקדמת ביותר", הוא אומר.

החברה המקורית של אברהם כרם פשטה רגל, לאחר שמשרד ההגנה הפסיק את המימון, ונמכרה. הוא עבר לעבוד בחברה שקנתה אותה, אשר המשיכה לפתח את הדגם המקורי של ה''פרדטור'', ועברה לייצור המוני.

כיום יש לארה''ב מעל 6,000 כטבמי''ם, כולל מאות המבוססים על ה''פרדטור'', אשר התפתח אל ה''ריפר'' הגדול והמשוכלל יותר ממנו. הם שימשו את ארה''ב בכל סכסוך מאז הבלקן, כולל אפגניסטן, עירק, תימן, סומליה ולוב, רשמו ביחד מיליוני שעות טיסה, ומשמשים כיום ככלי הטיס העיקריים במלחמה נגד הטרור ברחבי תבל. צבא ארה''ב מתכנן להוציא 37 מיליארד דולר על כטבמ''ים בעשור הקרוב, ולהגדיל את מספרם ליותר מ -8,000.

בשנים האחרונות עסק כרם בפיתוחים חדשניים נוספים בתחום התעופה. הנושא בו הוא מתמקד כיום הוא מטוס נוסעים גדול בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיים.

למאמר המלא


ראשיתו של כטב''מ ה''פרדטור''

האיש שהמציא את ה''פרדטור''


אין תגובות: