2.12.2012

איך הליכוד פרם את עצמו מחוק טל ועד בית הדין בהאג

בנימין נתניהו זכה לתמיכת הציבור בבחירות הקודמות על רקע שני נושאים: הכלכלי והמדיני. הוא הבטיח את שיקום כלכלת מדינת ישראל ועמידה איתנה מול הסחף הבינלאומי בנושא הפלסטיני בזכות כישוריו. אך בתחומים אלה כשלה ממשלתו.

כאשר בנימין נתניהו הכריז כי אינו מסוגל להמשיך בתפקידו על רקע התקציב זה היה סימן מובהק לכך כי משהו רקוב בממלכתו.

ההכרזה על הקדמת הבחירות נעשתה באופן תמוה ושרירותי על ידי ראש הממשלה החזק ובעל הממשלה היציבה, שימים ספורים קודם לכן הוכתר בעיתונות הבינלאומית כ'ביבי מלך ישראל'.

ככל הנראה הסיבה לחוסר היכולת להכריע בענין התקציב היתה לחץ מצד השותפים הדתיים, שרצו בהמשך 'חוק טל' שהעניק להם הטבות כספיות מפליגות.

הקדמת הבחירות התפרשה כחולשה בעיני החמאס בעזה, שהתחיל להתגרות בחיילי צה''ל שעל קו הגבול ולשגר טילים לעבר ישראל.

על מנת להשיב לחמאס, ובאותה הזדמנות גם להשיב את התמיכה בו בבית, פתח בנימין נתניהו במבצע 'עמוד ענן'.

המבצע המוצלח מבחינה צבאית נערך ופוליטית מקומית נערך בעיתוי גרוע מבחינה מדינית בינלאומית, ערב נאומו של אבו מאזן באו''ם על ההכרזה על פלשתין כמדינה.
הנאום היה שיאו של מאמץ בינלאומי שנמשך שנים אחדות, כך שהכל היה צפוי מראש: התאריך, התוכן, והתמיכה. ממשלת ישראל היתה צריכה לשריין עצמה לקראתו ולא לקראת מערכת בחירות משולבת במבצע צבאי.

מדינת ישראל ניצבה בעצרת האו''ם כשהיא מותשת מ'עמוד ענן' ומהקדמת הבחירות, ובלי שום מוכנות מדינית. ראש הממשלה לא הגיע, ומדינת ישראל נחלה תבוסה מדינית קשה. מרבית המדינות שהן ידידות מסורתיות שלה הצביעו באופן גורף בעד ההצעה הפלשתינית.

בנימין נתניהו חשש לעזוב את המדינה כיוון שבזמן העצרת באו''ם היתה עסוקה מפלגת ה'ליכוד' בפריימריס לקראת הבחירות הקרובות. בפריימריס האלה פרמו המועמדים את עצמם לדעת כשהם עסוקים בדילים, ראיונות, ושליחת מסרונים, תוך שהם מתעלמים מהקריסה המדינית של ישראל שהתרחשה לנגד עיניהם.

הרשות הפלשתינאית תמנף חיש מהר את הכרזת המדינה בית הדין הבינלאומי בהאג, שבו היא תתבע את מדינת ישראל בראש ובראשונה על הקמת ההתנחלויות.

בבית הדין בהאג תיאלץ מדינת ישראל, בשארית כוחותיה הדלים, להגן על ישובים אלה, שבהם מתגוררת אותה האוכלוסיה שמממן חוק טל, שבגללו כאמור לא הצליחה הממשלה הנוכחית להמשיך ולתפקד. כך ניסגר המעגל.

לא היה צריך להיות חכם גדול כדי לחזות מבעוד מועד את כל מה שהתרחש.  לא היה צורך במאמץ רב כדי לאכוף את התקציב, אשר לא הוכרע כנראה אלא על קוצו של יוד בלבד. אלמלא הקדמת הבחירות חסרת האחריות היתה מדינת ישראל עומדת היטב במערכה המדינית, ואולי גם היה נחסך מבצע 'עמוד ענן'.

על קוצו של יוד חרבה ביתר לפני כאלפיים שנה וגם כיום המצב דומה. 

אין תגובות: