23.12.2007

דמות השור של יבשת אירופה והאיחוד האירופי

בימים אלה נכנסה לתוקפה אמנת שנגן, לפיה מבוטלת ביקורת הדרכונים בין תשע מדינות מזרח אירופאיות לבין יתר מדינות האחוד האירופי. משמעות הדבר היא תנועה חופשית של אזרחים בכל מרחבי אירופה.
לפני ימים ספורים נחתמה אמנת ליסבון, שהיא עריכה מחדש של אמנת האיחוד האירופי. על אף שהאמנה מותירה על כנם את הסמלים הלאומיים של כל מדינה, היא מרחיבה מאד את סמכויות האיחוד בנושאי חוץ ובנושאים נוספים.
בין לבין דיווחה חברת איירבוס על יצור המטוס החמשת אלפים מתוצרתה, וצבר של עוד שלושת אלפים הזמנות. בכך עוברת החברה הפאן-אירופית את בואינג האמריקנית.
אין ספק כי האיחוד האירופי צובר תאוצה.
מה משמעות הדבר?

להלן מפה מואנשת של אירופה בדמות פנים:

דמות אירופה כפני דלעת
דמות אירופה כפני דלעת

המסקנה הראשונה שעולה מהמפה הוא כי הצטרפות רוסיה והמדינות הגובלות בה חייבת להיות המשך ישיר של האיחוד האירופי. לא רק החיבור הגיאוגרפי, אלא גם האנושי והכלכלי מחייבים זאת. המבנה הפוליטי הנוכחי ברוסיה הוא גמיש, ויכול להתאים עצמו להזדמנות זאת.
אגן הים התיכון הוא חלק מ'הפנים האירופאיות' ושותף בלתי נמנע לאיחוד האירופי בעתיד.
כך גם לגבי המזרח התיכון, כולל איראן.

רעיון אנתרופומורפי נוסף, בדרגת האנשה פחותה, אך כזה שעולה בקנה אחד עם סיבלם הרב של היהודים באירופה, הוא של היבשת בצורת דרקון. גופו הוא המישור האירופי מצרפת עד האוראל, רגליו הם חצאי האיים האיטלקי והיווני, ראשו ספרד, וזנבו המפותל סקנדינביה. האיים הבריטיים, שאינם באיור, הם הלהבה הפורצת מראשו.

דרקון כדמות אירופה
דמות אירופה כדרקון

הביטוי המיתולוגי הקדום של צורת הדרקון של אירופה הוא באגדה על זאוס, שהתחפש לפר בכדי לכבוש את הנסיכה אירופה. צורת השור דומה לצורת הדרקון. זאת היא מפלצת בלתי נשלטת, שהדרך היחידה להתמודד מולה היא להתחמק ממנה בזריזות ולהתחכם לה, כמו שעשו המינואים בכרתים בתרגילי האקרובטיקה שלהם על גבי שוורים, וכמו שעושים כיום הספרדים במלחמות השוורים שלהם.
מהזיווג בין אירופה לזאוס נולד מינוס, אבי התרבות המינואית בכרתים, שהיא גם ערש התרבות האירופאית. הזהות בין השם האנושי למושג המתמטי [ - ] אינה מקרית כלל וכלל, לאור הרקע המיתולוגי - אנתרופומורפי שתואר כאן.

אירופה רוכבת על זאוס, שמפתה אותה כשהוא מתחפש לשור

האם האיחוד האירופי יהיה 'דרקון' שאינו מקבל לשורותיו מדינות איסלאמיות, או 'פנים' שיכלילו בתוכם גוונים רבים יותר?
האמריקנים יגיבו להתחזקות האיחוד האירופי באמצעות הידוק הקשרים עם מדינות דרום אמריקה, ליצירת גוש פוליטי וכלכלי אחד.
גם תגובת סין תהיה דומה, בצורת הידוק הקשרים עם מדינות דרום, מזרח, ומרכז אסיה.


את גורל מדינת ישראל לנוכח התחזקות האיחוד האירופי אפשר לשער בדימיון בלבד. האם מעמדה יתחזק או ייחלש לנוכח התעצמות האיחוד? האם תצטרף לאיחוד או תישאר 'עם לבדד ישכון'?

בעזרת מפת ארץ הקודש בדמות האדם ניתן להתמודד עם כל תרחיש אפשרי.

אין תגובות: