פרדיקס. היה שמו של אחיינו של איקארוס ותלמידו של דדאלוס. למילה "פרדיקס" יש משמעות ביוונית, והיא השפיעה על מילים בשפות שונות, כולל בשפה הבינלאומית. ביוונית, המילה "פרדיקס" (Περδίκκας) מורכבת משתי מילים: "פרדי" (περί) שמשמעותה "סביב" או "בנוגע ל", ו-"דיקאס" (δίκη) שמשמעותה "צדק" או "משפט". לפיכך, פירוש השם "פרדיקס" הוא "מי שדואג לצדק" או "מי שמקיף את הצדק". השם "פרדיקס" היה נפוץ ביוון העתיקה.
מהמילה היוונית "פרדיקס" נגזרו מילים בשפות שונות, כמו Perdrix בצרפתית ובאנגלית, שבהן היא השם של עוף החוגלה, הרץ על הקרקע אך אינו מסוגל לעוף.
בשפות אלה נגזרת מהמילה ''פרידקס'' גם המילה ''פרדיקציה'' (Prediction), שמשמעותה ניבוי או חיזוי.
בפילוסופיה וספרות, המילה "פרדיקציה" משמשת לתיאור תהליך של ניבוי או חיזוי אירועים עתידיים על סמך ידע קיים. המילה מסמלת גם את החיפוש אחר צדק ואמת, את הרצון להבין את העולם ולפעול בצורה מוסרית.
פרדיקס היה בן אחותו של דדאלוס, שלמד אצל דודו את אומנות הבנייה וההנדסה. הוא היה נער מוכשר מאוד, תלמיד מבריק, ואף המציא כלים חדשניים כמו המסור והמחוגה. לרוע המזל, סיפורו נגמר בטרגדיה: דדאלוס, שחש קנאה בכישרונו של אחיינו, וחשש שיתפוס את מקומו של איקארוס בנו הטבעי האהוב אך האיטי יותר, דחף את פרדיקס מגג מקדש אתנה. אלת החוכמה ריחמה על פרדיקס והפכה אותו לציפור הקרויה על שמו - חוגלה. לאחר מכן ברחו דדאלוס ואיקארוס לכרתים. כעונש על הרצח, נגזר על דדאלוס, בסופו של דבר, לחזות במותו של איקארוס נופל מהשמיים עם הכנפיים שבנה עבורו.
לפעמים הורים רוצים שילדיהם יגשימו בכל מחיר את החלומות שהם לא הצליחו להגשים. האבא רוצה שבנו ימשיך את מרוץ המרתון שהוא התחיל, אך לא הצליח לסיים. עכשיו תורו של הבן להמשיך מאותה נקודה ולנצח. יש הבדל משמעותי בין הרצון שהבן יממש את חלומותיו של האב בכל מחיר, לבין הרצון שהבן יתפוס את מקומו באופן שמרני. המשך הדרך בכל מחיר משקף ציפייה שהבן יגשים את חלומות ותשוקות האב הכמוסים, והיא זאת שדדאלוס שאף כי בנו הטבעי איקארוס ימלא. תפיסת העולם המשקפת ציפייה שהבן ימלא באורח שמרני את התפקיד שהאב מילא, ויירש את מקצועו ומעמדו, דומה לתפקיד שפרדיקס מילא. שתי הגישות, במידה ואינן מאוזנות, עלולות להביא לסוף טראגי. סיפורם של דדאלוס, פרדיקס ואיקארוס עשוי לשמש תמרור אזהרה, ולהאיר את המורכבות של העברת מורשת וציפיות בין דורות.
דמותו של פרדיקס, בהקשר של המצאת המסור, מלמדת על העדפת השיטתיות והמיידיות על פני השאיפה להגשמת חלומות. דדאלוס היה בנו של מלך אתונה, ויתכן שתשוקותו האמיתית היתה להיות יורש כס המלכות. פרדיקס, לעומת זאת, ייצג גישה מעשית ורציונלית יותר, המכוונת להשגת שליטה וסדר בעולם. ניתן לפרש את דמותו כמי שמייצג את הצד הפרקטי והרציונלי של הטבע האנושי. בניגוד לדדאלוס, הוא אינו נמשך לחלומות גדולים, או לתכניות ארוכות טווח. הוא מעדיף את המיידי, את הברור, את מה שניתן להשיג כאן ועכשיו. המסור, ככלי עבודה, מסמל פירוק וחיתוך. איקארוס לעומת זאת, בהמשך לתשוקת אביו, מייצג את התשוקה לחופש ולשבירת גבולות. הוא מעדיף את החוויה הדרמטית, גם במחיר הסיכון וההרס העצמי.
ארגונים מתמודדים כל הזמן עם הצורך לקבל החלטות, קטנות כגדולות. לעיתים קרובות, ההחלטות הללו כרוכות בדילמה בין שמירה על הקיים לבין חדשנות ולקיחת סיכונים. דמויותיהן של פרדיקס ואיקארוס מתאימות לשמש כמטאפורות שונות לדרכים שבהן ארגונים ניגשים לתהליך קבלת ההחלטות:
פרדיקס מייצג את הגישה האנליטית, את הניסיון לחזות את העתיד. ארגונים שפועלים כמו פרדיקס משקיעים משאבים רבים באיסוף נתונים ובניתוח שלהם, במטרה לקבל החלטות מושכלות ורציונליות. גישה זו יכולה להוביל לצמיחה וחדשנות, אך גם לשיתוק ולקבלת החלטות איטית. ארגונים אלה מעדיפים להישאר באזור הנוחות שלהם ולקבל החלטות על סמך ידע קודם וניסיון. גישה זו יכולה להיות יעילה בטווח הקצר, אך היא עלולה להוביל לקיפאון וחוסר התפתחות בטווח הארוך.
איקארוס, לעומת זאת, מייצג את הגישה החדשנית, את הרצון להגשים חלומות ולפרוץ גבולות. ארגונים שפועלים כמו איקארוס מעודדים יצירתיות, יוזמה ולקיחת סיכונים. גישה זו יכולה להוביל לפריצות דרך וליצירת ערך משמעותי, אך גם לכשלונות ולנפילות כואבות. כמו איקארוס, ארגונים אלה שואפים לחדשנות ואינם חוששים לקחת סיכונים. גישה זו יכולה להוביל להצלחה מסחררת, אך היא גם טומנת בחובה את הסיכון לכישלון.
למרות תרומתם המהפכנית, אפשר לראות בהמצאות כמו מטוס הסילון וקלטת הוידאו גם דוגמאות להעדפת המיידיות. בדומה למסור, שמאפשר חיתוך ופירוק מהיר, קלטת הוידאו ומטוס הסילון מציעים פתרונות מהירים ויעילים לצרכים אנושיים. המצאות אלו מאפשרות לאדם לשלוט בזמן ובמרחב, לייעל תהליכים, ולעצב את המציאות לפי רצונו. שתי ההמצאות תרמו לעליית תרבות הצריכה, שבה סיפוק מיידי של רצונות הופך לערך מרכזי.
קודם להמצאת קלטת הוידאו, צפייה בסרטים הייתה מוגבלת לזמני הקרנה בבתי קולנוע או לשידורים בטלוויזיה. קלטת הוידאו אפשרה לצפות בסרטים בכל זמן ובכל מקום, באופן מיידי, ללא תלות בלוח זמנים חיצוני. היא נתנה לצופה שליטה מלאה על התוכן, עם אפשרות לעצור, להריץ אחורה, ולקפוץ בין קטעים שונים.
מטוס הסילון קיצר באופן דרמטי את זמני הטיסה, ואפשר להגיע ליעדים רחוקים במהירות ובקלות. הוא אפשר לאדם להתגבר על מגבלות הזמן והמרחב, ולחוות את העולם בצורה מיידית ועכשווית, ותרם משמעותית לתהליכי הגלובליזציה, המאופיינים בין היתר בקצב מהיר של חילופי מידע וסחורות.
דדאלוס דוחף את פרדיקס מהגג אל מותו,
והאלה הופכת אותו לחוגלה תוך כדי נפילתו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה