26.9.2015

מערת זאוס והאי כרתים

מערת זאוס נמצאת במרכז הגיאוגרפי של כרתים

מערת הנטיפים דיקטאון (Dikteon) היא מערת נטיפים לא גדולה במיוחד הנמצאת ברמת לאסיטהי המקסימה. המערה נחשבת לחשובה ביותר מבין 3,000 המערות של כרתים ובין החשובות ביוון כולה, זאת גם בזכות מבנים מרשימים מאוד של נטיפים וזקיפים אך גם בגלל האגדה המספרת כי במערה זו עצמה נולד זאוס – ראש האלים במיתולוגיה היוונית.

מערת דיקטאון מפורסמת ומושכת מבקרים מכרתים או המגיעים לאי כרתים כבר אלפי שנים, זאת בגלל האמונה כי כאן נולד זאוס. הוכחות לכך ניתן למצוא בכתבים עתיקים וגם במנחות הרבות שהובאו למקום ע"י עולים לרגל ומבקרים שנמצאו במקום. אתר המערה עבר חישוף וחפירות ארכיאולוגית בשנת 1900, אז נתגלו שרידי זבח ומנחות המוצגים במוזיאון בהרקליון.

כינוי המערה בפי המאמינים הוא Ideon Andron ופירוש השם הוא ''אנשי האידיאות''.

צורתו הכללית של האי כרתים היא של קו ישר עם נטיה לחצי קשת, צורה שמזכירה את קו אגן הירכיים.

צורת האי דומה גם לצורת הים התיכון. הגדלה של כרתים למימדי הים התיכון מראה חפיפה רבה בקווי המתאר.

הצורה המיוחדת מעניקה פרשנות נוספת ומעניינת למעמדו של האי כערש התרבות היוונית בתקופות שונות:
  • הולדת זאוס
  • מקום התרבות המינואית
  • כרתים, ובפרט עיר הבירה הרקליון - עירו של הרקולס, היו במוקד קרבות ומלחמות מהקשים בהיסטוריה. 
  • ניקוס קאזאנצקיס, מחבר ''זורבה היווני'', הוא יליד כרתים.
  • הסיבה לפקודת הפיתרון הסופי של גרינג היתה שאיפתו לפצות על חולשת הלופטוואפה באמצעות ניצול סמכותו כאחראי על נושא היהודים ברייך. חולשת הלופטוואפה החלה להתגלות בקרב על כרתים. 

התרבות המינואית, שהיא ערש התרבות היוונית והאירופאית, חרבה בעיקבות צונאמי אדיר שהציף את כרתים בעיקבות התפרצות הר הגעש סנטוריני. אפשר להשתמש במושג ה''צונאמי'' גם לתיאור שואת יהודי אירופה, אשר נחתה על העם היהודי כרעם ביום בהיר. 


Cave of Zeus בויקיפדיה

אין תגובות: