5.3.2012

השפעת הניצחון של פוטין על ישראל

ולאדימיר פוטין ניצח בבחירות 2012 לנשיאות ברוסיה ברוב מוחץ של מעל 60 אחוזים.

מה משמעות הישג זה עבור מדינת ישראל?

פוטין עלה לשלטון בשנת 2000 לאחר האנרכיה שהשתררה בעיקבות התמוטטות הגוש הסובייטי והמשטר הקומוניסטי, וחוסר יכולתם של קברניטי המפלגה הזאת לשעבר ובפרט ילצין, להתמודד עם המציאות של המשטר הדמוקרטי החדש.

החרדה מפני התמוטטות רוסיה היתה כלל עולמית. רוסיה היא מדינה עצומה בעלת שני פנים, כפניו של יאנוס אל המלחמה הרומאי. הפנים האחד פונים מערבה, לעבר אירופה ואמריקה. הפנים השניים פונים מזרחה, לעבר יבשת אסיה שכוללת את סין והעולם האיסלאמי.

לכן התאפיינה רוסיה מאז ומתמיד בעליונותו של הממסד הצבאי על פני הממסדים האחרים כמו הממסד הציבורי, הפוליטי והכלכלי. 

ולאדימיר פוטין הוא איש הממסד הצבאי שצמח במנגנון הק.ג.ב. החשש מפני התמוטטות צבאית של רוסיה, שעלול היה להביא בעקבותיו שינוי דראסטי במאזן הכוחות העולמי עד כדי התמוטטות המערב כולו, הפך אותו לבחירה טבעית ואהודה ברוסיה ובעולם המערבי כולו.

בעשור האחרון הראשון של שלטונו, במהלך שלוש מערכות בחירות דמוקרטיות לנשיאות ולראשות הממשלה, הוא הצליח להחזיר את רוסיה ליציבות מדינית, ולהביא אותה לתחילתו של עידן שגשוג כלכלי, וזאת גם בתנאים של משבר כלכלי עולמי.  הוא זכה בעיקבות זאת לאהדת הציבור הרוסי שהתבטאה בניצחונו הסוחף בבחירות.

בכלי התקשורת בישראל נשמעות הערות ציניות על כך שפוטין יהפוך ל'צאר'. הנשיאות היא לתקופה של 6 שנים, ואחריה תתכן תקופה נוספת. מעבר לכך לא נשמעת כמעט בישראל כל הערכה על השפעת כוחה המדיני המתגבר של רוסיה על מעמדה של מדינת ישראל.

רוסיה היא ענק העל מצפון למדינת ישראל. היא שכנה קרובה רחוקה, שבקיאה ומעורבת בכל המתרחש במזרח התיכון, שהוא כמו החצר שלה.
הממסד הצבאי הרוסי ישאף לחזק את מעמדה של רוסיה במזרח התיכון, והתוצאות מבחינת ישראל עלולות להיות חמורות.
פצצת אטום איראנית, מדינה פלשתינאית, סוריה מחומשת היטב, ומצרים פרו-רוסית ואנטי ישראלית, יהפכו כולם למציאות בשנים הקרובות בעיקבות תמיכה של רוסיה.

למדינת ישראל לא יהיו את הכוחות להתנגד. רבים מתושבי המדינה הם יוצאי רוסיה וחבר העמים, יש להם בני משפחות בארצות אלה, ולכן רוסיה חזקה ומשגשגת טובה עבורם.

אין תגובות: