22.4.2008

אוגסטין וחידות הזמן - הפילוסופיה של הזמן

האדם שאף תמיד להבין את מסתרי הזמן, לכבוש את הזמן ולמצוא באמצעות הבנת הזמן תשובות לשאלות הגדולות ובה בעת הפרטיות שכל אדם שואל את עצמו לגבי קיומו וממשות העולם.
הספר מתאר את מסעו של אדם אחד, סנט אוגסטין, להבנת מסתרי הזמן ומציג תוך כדי כך לקורא המתעניין כמה מחידות הזמן המרכזיות ביותר שעניינו את האנשים החושבים מאז ימי קדם ועד ימינו.

מטרות הספר הן:
1. להציג את חידות הזמן דרך משקפיו של פילוסוף הזמן אוגסטין.
2. לנתח ולהציג את פילוסופיית הזמן של אוגסטין על פי מכלול יצירתו.
3. לבחון כיצד מתייחס אוגסטין בכתביו לרבות הבעיות בסוגיית הזמן העולות בדיון הפילוסופי לדורותיו (קודמיו ואלה שאחריו).
4. להראות כי לאוגסטין יש תורת זמן אחת עמוקה ורב-רבדית.
5. לנסות להראות שהפילוסופייה של הזמן היא נושא מרתק ורלוונטי לחייהם של בני העולם הסופר טכנולוגי של המאה העשרים ואחת, לא פחות משהיתה במאות שעברו.

הספר הוא בן ארבעה פרקים:

הפרק הראשון - המבוא מציג את מטרות הפרויקט ואת תולדות חייו של אוגסטין, פועלו ותקופתו. מודגשים אותם היבטים שיש בידם לסייע להבנת מחשבתו הפילוסופית, במיוחד התחנות המרכזיות של דרכו כאיש רוח.

הפרק השני מציג את הפילוסופיה שלו בספר ה11 של היצירה "וידויים". ב"וידויים" מודגש הבט מסוים, חשוב ומקורי ומעניין בפני עצמו - הזמן הפנימי. רבים סבורים שזוהי עיקר תרומתו של אוגסטין לדיון בסוגיית הזמן, ומתמקדים בספר זה בלבד.
עיון במכלול הגותו חושף תורת זמן מורכבת ועמוקה יותר המשלבת בתוכה את הנאמר ב"וידויים" כתפיסת זמן אחת.

שתי אינטואיציות הנחו את העבודה המחקרית העומד ביסוד ספר זה: האחת, שאוגסטין הינו יותר ממבשרה של פילוסופיית הזמן הנפשי והשניה, שלאוגסטין יש תורת זמן אחת ולא שתיים, כפי שנטען כבר בעבר. על כך ניתן יהיה לקרוא בפרק השלישי, העוסק בפילוסופיית הזמן בשאר יצירותיו של אוגסטין.

הפרק הרביעי בספר מרחיב, משלים ומדגיש חידות זמן רבות (סוגיות מרכזיות בפילוסופיה של הזמן) מנקודת מבטו של אוגסטין ומתוך השוואה לדעות של פילוסופים ואנשי מדע כגון אפלטון, אריסטו, יום, קאנט, לוק, אינשטיין ועוד. הוא מציג את תורת הזמן המאוחדת, הרב-רבדית של אוגסטין, את הרוחב היריעה של הנושאים הנוגעים לזמן אליהם התייחס ואת הרלוונטיות שלו לדיון העכשווי בסוגיית הזמן.

הספר נכתב כך שניתן יהיה לקרוא בו בשני אופנים: מתחילתו עד סופו כרצף סדור אחד בעל כיוון, של פרקים המרחיבים ומשלימים זה את זה, הנותנים יחדיו תמונה מקיפה של מרבית ההיבטים בפילוסופיית הזמן של אוגסטין. כמו כן נעשה ניסיון לכתוב כל פרק וכל תת-פרק כיחידה היכולה לעמוד פחות או יותר בפני עצמה, כאשר כל פרק מתמקד בדגשים אחרים של פילוסופיית הזמן של אוגסטין ומראה את כוחו כפילוסוף של הזמן. מבנה זה מקביל ומשקף את מטרות העבודה.

הזמן האוגסטיאני, כפי שנטען כאן, חורג אל מעבר להתמקדות בתפיסה תיאולוגית או פסיכולוגיסטית בדידה.
תכולת ההצעה האוגסטינית היא תלת רבדית:
1. הרובד האבסולוטיסטי - ממשי: קיום הזמן ללא תלות באדם זה או אחר או באדם בכלל והראיה - תפיסה היסטורית גלובלית של הקיום כחלק מתוכנית הסטורית כוללת של גאולה, היות חלק מתהליך כולל של בריאה, במשולב עם העולם הפיזי ובשילוב ובאותה עוצמת קיום אונטולוגית כמותו.
2. הרובד האוביקטיבי - הזמן האנושי: הזמן הוא זמנו של כל אדם - ההסטוריה האנושית ומצבו של כל אדם באשר הוא אדם, על אפשרויותיו וחטאיו. התממשות הזמן כמנגנון של פונקציות נפשיות המשותפות לכל בעלי התודעה ובכללם האדם.
3. הרובד הסוביקטיבי - הזמן האישי: החוויות וההתנסות היחודית של כל אדם, במימד החד פעמי, הסוביקטיבי של המאורעות.
הספר מוביל את הקורא צעד אחר צעד להבנת תכולת ההצעה של אוגסטין ולהבנה מעמיקה יותר של כמה מחידות הזמן, המלוות את האנושות ומרתקות את בני האדם מאז ימי קדם ועד עתה.

מהדורה דיגיטלית של הספר - בהוצאת הצוק הכחול

עופר כהן, MA בפילוסופיה, דאן 8
מחבר הספר 'אוגסטין וחידות הזמן' שבהוצאת הצוק הכחול.

ofer999@013.net

www.blue-cliff.com

אין תגובות: