14.2.2008

ועדת וינוגרד הגישה את הדו''ח הסופי

ועדת וינוגרד סיימה את עבודתה

ביום חורף מושלג כינסה ועדת וינוגרד לחקר מחדלי מלחמת לבנון השנייה מסיבת עיתונאים, ובה הצביעה על מפקדי צה''ל כגורמים העיקריים לכישלון במלחמה.

סביר להניח כי דין מסקנותיה יהיה כדין מסקנות ועדות חקירה ממלכתיות קודמות, כדוגמת ועדת אגרנט שחלק מהמלצותיה, מלפני יותר משלושים שנה, עדיין לא יושמו.

אלופי המטכ''ל יושבים וחושבים בימים אלה כיצד לתקן את הליקויים עליהם הצביעה הועדה?

על צה''ל מוטלת המשימה להציל את מהמדינה מאסון בטוח. דרושה תפילה לאל עליון על מנת שלא יסטו מפקדיו ויפלו בפח התיפלות והשוליות, וכל התקציב שיקבלו לא יספיק לקניית קופסת התחמושת האחת והיחידה לה הצבא באמת זקוק.

הקשר בין הצבא לעם, קשר פנימי וערכי, הוא מוקד הבעייה. צה''ל כיום, כמו מאז ומתמיד, הוא צבא מפולג מבחינה פוליטית בין דתיים וחילוניים. זאת כיוון שעדיין לא הצליחו לאכוף בו את משמעת הלבוש האחיד. חלק מהחיילים משרתים בו כשעל ראשם כומתות בשלל צבעים, גדלים ועיטורים, שהביאו מהבית. כך אינו נראה צבא מסודר בתקן מערבי.
תקן לבוש צבאי אחיד יעזור מאד ליצור צבא שבו נשמעים לפקודות. עלותם של כיפה צבאית אחידה, ופריטים דתיים אחידים נוספים שיחולקו לכל חייל מתגייס, היא נמוכה מאד יחסית, אך עשויה לתרום יותר מכל לחוסנו של הצבא.

לנוכח כישלונותיו החמורים של הצבא במלחמת לבנון השנייה, ולפניה ואחריה בשתי האינתיפאדות וברצועת עזה ולבנון, סביר שגם הפעם ירכיב המטכ''ל תוכנית עבודה שנתית שתהיה מורכבת מפסיפס של הדרישות מצד הזרועות והזרמים הצבאיים השונים, כאשר התמונה הכללית תידחק לשוליים.

אין תגובות: