האמפיתאטרון מציע פשרה עיצובית אלכסונית בין המימדים האופקי והאנכי של המרחב. זהו מבנה הבנוי בצורת חצי מעגל או מעגל שלם, עם מושבים בשיפוע יורד לעבר במה במרכז הנמוך.
בעידן ההלניסטי אמפיתאטרונים היו חלק חשוב מהחיים. הם שימשו כמרכזים חברתיים ותרבותיים, וסיפקו בידור והנאה לאנשים מכל הרקעים, באמצעות קרבות גלדיאטורים, מופעי ספורט, והצגות תיאטרון. לאחר חורבן האימפריה הרומית הוזנחו מבני האמפיתאתרון הרבים שנבנו בכל עיר.
![]() |
האמפיתאטרון העתיק באפידאורוס, יוון |
בעיר המודרנית אמפיתאטרונים עתיקים, כמו בקיסריה, שופצו, והפכו לסמל של היסטוריה, תרבות וקהילה. הם משמשים כיום לאירוח מופעי תרבות כמו מוזיקה, מחול, ותיאטרון.
בימינו נבנים גם אמפיתאטרונים חדשים, למטרות שונות. איצטדיון הכדורגל הוא הגדול, הנפוץ והחשוב ביותר ביניהם.
ערי נמל הגולשות אל מפרץ, כמו ריו דה ז'נירו וחיפה, הן בעלות מבנה טופוגרפי של אמפיתיאטרון טבעי. בחיפה, היציעים הם הרי הגליל והכרמל, והבמה במרכז התחתית היא עמק זבולון, המפרץ, והנמלים. תכנון המטרופולין חיב להיות מבוסס על עיקרון זה.
![]() |
ריו דה ז'נירו |
ההמשך הטבעי של האמפיתאטרון הטבעי הוא מחוף הים לעבר העולם התת-ימי. העולם התת-ימי הוא תמונת ראי של העולם על פני האדמה. שוניות האלמוגים הן אמפיתאטרונים תת-ימיים, בהם רוחשים דגים צבעוניים בנופים מרהיבים.
צוללן מעל שונית אלמוגים
חיפה היא מטרופולין אמפיתיאטרוני טבעי, ועשויה לשגשג כמרכז תרבות, מסחר ותיירות בינלאומי, במידה ותנצל את באורח מיטבי את משאבי הטבע הייחודיים לה, של הרמוניה בין הים, ההר והעמק.
![]() |
חזון לפיתוח מטרופולין חיפה על פי מודל האמפיתיאטרון הטבעי |