5.11.2018

הספר מפות מואנשות

המהפכות הטכנולוגיות המודרניות לא הפכו את המיקום לפחות משמעותי. להפך, הם הגבירו את חשיבותו, מכיוון שבני האדם הפכו מודעים יותר לעצמם. אין טבעי יותר בימינו מאשר לאחד בין המראות המרהיבים של פני כדור הארץ והחלל עם דימויים חדשים. 

ההאנשה, שהיא מתן תכונות ומראה אנושיים לחפצים דוממים ובעלי חיים, רווחת מאד בתרבויות העולם כאמצעי ביטוי. במסגרת כל האמונות הדתיות הידועות משתמשים בעיקרון זה ברמה היומיומית, אך גם הטכנולוגיות המודרניות מחייבות שימוש בהאנשה, לצורך ייעול הקשר בין המכונה לאדם.

הפופולאריות הרבה של ההאנשה נשענת על היות גוף האדם מוקד תשומת לב מרכזי לטיפוח, תזונה ובריאות. גוף האדם הוא עולם בזעיר אנפין בו משתקף העולם הגדול מחוץ לו. לכן קיים שיתוף פעולה היסטורי בין אנשי הרפואה לאמנים לצורך המחשת האנטומיה באמצעים הגראפיים ובסגנונות האמנותיים המתקדמים ביותר, גם על חשבון התיאור המדעי הטהור.

בספר ''מפות מואנשות'' מתוארים, בחלק הראשון - ''האנשה'', מקורותיה של ההאנשה.

בחלק השני - ''המפה האנושית'', מתוארים המקורות של מפות מואנשות, בהן מתוארים פני השטח כדמות אנוש. 

בחלק השלישי - ''מפות מואנשות היסטוריות'', נסקרת התפתחות מפות אלה משחר ההיסטוריה ועד ימינו.

בחלק הרביעי - ''מפות מואנשות נוספות'', מוצגות מפות מואנשות מקוריות של חבלי ארץ שונים ברחבי תבל, מיבשות, דרך מדינות ועד איים. 

החלק החמישי - ''מפת דמות האדם של ארץ הקודש'', עוסק ביצירה מקורית של מחבר ספר זה, אשר שופכת אור על מקורותיה ומשמעותה של האמונה היהודית.

החלק השישי - ''העיר המואנשת'', עוסק בעיר. העיר היא כל כולה ביטוי של האנשה במרחב. 

החלק השביעי - ''כדור הארץ והחלל החיצון'', מוקדש לנופים המואנשים שמתגלים בחלל החיצון.

החלק השמיני - ''אמצעי התחבורה'', עוסק במכונית, הספינה, והמטוס, אשר באמצעותם נוסע האדם ממקום למקום, ובדרך מעניק להם תכונות מואנשות.





















18.9.2018

שלוש כתבות אודות המחדל לאחר 45 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים

המברק נחשף: ראש המוסד התריע ממלחמת יום כיפור והציע למנוע אותה
ראש המוסד צבי זמיר שלח בבוקר המלחמה מכתב למזכיר הצבאי של ראש הממשלה: המקור אשרף מרואן אמר כי ב-99% תפרוץ מלחמה בערב. ארכיון המדינה פרסם את המסמך כעת, וכך חשף גם את הצעתו של זמיר לנסות לסכל את המהלך.

פרוטוקול ישיבת המטכ"ל מערב מלחמת יום הכיפורים נחשף: "הסבירות למלחמה נמוכה מנמוכה"
45 שנה אחרי, משרד הביטחון חשף את פרוטוקול דיון המטה הכללי כיממה לפני מלחמת יום כיפור • "המצרים והסורים חוששים מתקיפה שלנו", התעקש ראש אמ"ן.

מגש הכסף של מלחמת יום הכיפורים
"פער הכוחות היה בלתי נתפס: בתוך שעתיים וחצי צלחו את התעלה יותר מ־23 אלף חיילים מצרים; חיילי חטיבה 14 עצרו בגופם את האויב" • אמנון רשף, שפיקד על חטיבת השריון היחידה בקו הקדמי עם פתיחת המלחמה, משחזר את רגעי הגיהינום והגבורה של קרב הצליחה המכריע.

7.8.2018

מהפכות טכנולוגיות משבשות

יש מהפכות טכנולוגיות רבות אשר שינו את המציאות החברתית-כלכלית בעולמנו באופן מואץ. הוגי הדעות המודרניים מצאו שם מיוחד למהפכות אלה: משבשות - DISRUPTIVE.
מהפכה טכנולוגית משבשת מתאפיינת בכך שהמצאה טכנולוגית מהפכנית משנה את הסדר הכלכלי לחלוטין בתוך כעשר שנים.
זאת כאשר תחילתה של המהפכה הוא באינספור סטרטאפים כושלים לאורך שנים רבות, אשר במהלכן הציפיות לגביה משתנות בלי הרף, מנבואות מזהירות לתחזיות קודרות.
ההמצאה כובשת את כל השוק, ועושה זאת בצורה מטאורית, לאחר דורות שבהם בני האדם התרגלו לקיומה של טכנולוגיה מיושנת יותר.
לאחר התחלה אופקית ורדודה מאד, הגרף המאפיין את המהפכה המשבשת הוא כמעט אנכי. כאשר הטכנולוגיה המשבשת החדישה תופשת נתח שוק מסוים, בסביבות חמישה אחוזים, קיימת וודאות שהיא תשתלט על 95 אחוזים מהשוק בתוך שנים אחדות.
חמישה אחוזים הם מספר גדול דיו, עבור מקבלי ההחלטות הגדולים בשוק, על מנת לקבוע שהמוצר הטכנולוגי החדיש בשל ויציב דיו, ואפשר לרכוש אותו בכמויות ענקיות, כך שיחליף את המוצר המתיישן שנמצא ברשותם, בטרם יעשו כך המתחרים. מקבלי ההחלטות הגדולים הם ציבוריים ברובם, ובראשם הצבא ורשויות ממשלתיות ועירוניות, ותאגידים ענקיים.
הדוגמא שמביאים ההוגים היא המכונית. בשנת 1905 כמעט ולא היו מכוניות ברחובות, ורוב התחבורה התנהלה באמצעות סוסים ועגלות. בשנת 1915 כמעט לא נותרו עגלות עם סוסים, והמכוניות הפכו לכמעט מאה אחוז של אמצעי התחבורה.

להלן דוגמאות בולטות נוספות:

- מהפכת המכולות הימיות התרחשה בערך בין 1970 ל-1980. לפניה היו הנמלים והספינות עתירי כוח אדם, וערי הנמל היו מוקדי הפעילות המרכזיים. בסופה הפכו הרציפים ההומים למגרשי מכולות ענקיים, ריקים כמעט מאדם.

- מהפכת המיחשוב התרחשה בערך בשנים 1980 עד 1990. המהפכה היתה עצומה, והביאה ומביאה לחיסול ענפים שהיו מעמודי התווך של הכלכלה, כמו הדפוס.

- מהפכת האינטרנט התרחשה בערך בין השנים 1990 ל-2000, והשתלבה במהפכת המחשוב. כיום כל אדם מחזיק בסמארטפון, שעימו הוא מסוגל לבצע את כל פעולות המחשב והתקשורת מכל מקום ברחבי תבל. אמצעי התיקשורת, והמסחר הקימעונאי, הם ענפים כלכליים מרכזיים שגוועים עקב זאת.

- מהפכת האנרגיה, שבמסגרתה עובר העולם, במהירות מפתיעה, לשימוש במקורות אנרגיה ידידותיים לסביבה, ובראשם שמש, רוח, וגז, התחילה לפני שנים ספורות בלבד, בשנת 2015 בערך. היא תסתיים, על פי מודל המהפכות המשבשות, בערך בשנת 2025. אינספור הידיעות משנים קודמות אודות אפשרות השימוש במקורות תחליפיים עם סימני שאלה גדולים, מתחלפות כיום בידיעות אודות מדינות רבות שבהן רוב האנרגיה מגיעה ממקורות כאלה. מהפכת האנרגיה היא מסורבלת ואיטית יחסית למהפכות אחרות, בגלל התשתיות העצומות, אך היא דומה מאד אליהן במתאם הכללי.

- למהפכת האנרגיה התחליפית מתחברת טכנולוגיה משבשת נוספת, שנמצאת עדיין בראשית דרכה בימים אלה, אך צפויה להתרחש בין השנים 2020 עד 2030 לערך, וזאת מהפכת ההנעה החשמלית. חברת טסלה הודיעה לפני ימים אחדים על הקמת מפעל מכוניות חשמליות בסין, ובכך נסללה הדרך לכיבוש נתח השוק המשמעותי, שאחריו תבוא פריצת הדרך המטאורית. במקביל, עשרות חברות מובילות בעולם עוסקות בפיתוח סוללות נטענות יעילות יותר. בתוך עשור ישתלטו כלי הרכב החשמליים על כל דרכי התחבורה, אופניים, מכוניות, ומטוסים.

מהפכה טכנולוגית משבשת חשובה, שנשארת ממתינה להתרחש, ככל הנראה בעוד כשלושים שנה, היא מהפכת הבניה. במהלך השנים מאז תחילת מהפכת העיור, במאה התשע עשרה, לא השתנה הדפוס של כיבוש קרקע פנויה ובניה עליה, תוך סלילת דרכים באופן שלמעשה חבלי ארץ עצומים בגודלם, בעיקר לאורך חופי הימים, הפכו לערים ענקיות ומבוזרות, עד שלא נותר אף שעל אדמה פנוי. חוסר האפשרות בימינו להמשיך ולהתרחב בקלות גרם לכך שהערים החלו להתנוון, ובמקביל נוצרה תופעה של בניה בלתי חוקית נרחבת בשוליהן. על המין האנושי מוטל להתמודד עם התקופה שנדרשת לגישור עד שתגיע המהפכה, שתהיה בדמות בניה באמצעות רובוטים ומדפסות תלת מימד ענקים ומהירים, וחומרי בניה חדשניים. המין האנושי נדרש למלוא כושר האילתור לצורך תקופת גישור זאת. בינתיים המחסור בדיור הולך ומחריף. הצעירים נידונים לחיות בידיעה שהם לא יזכו לדירת מגורים משלהם. הדבר משפיע גם על דרך התנהלותם והתבטאותם.