23.6.2016

תחזית קודרת לנמל המפרץ ולתעלת סואץ

פולין היתה בעבר השער האירופאי לסחורות מסין.
יהדות פולין שגשגה בזכות זאת.
כיום מגיעים אליה ישראלים רבים לחגיגת קניות.
סביר שגם נמל המפרץ בחיפה ינטש בעקבות פתיחת הקו המהיר.

נתיבי הסחר בין סין לאירופה

מפה נוספת שמטילה צל כבד על כדאיות פיתוח נמל המפרץ בחיפה, ושופכת אור על הפחזנות שבה התקבלה ההחלטה להקימו, היא מפת נתיבי הסחר הימי בין המזרח הרחוק לאירופה. התמוססות כיפת הקרח באזור הקוטב הצפוני פותחת נתיבי ספנות חדשים בין המזרח הרחוק לאירופה. אורך הנתיב שמעל לצפון יבשת אסיה הוא כמחצית מאורך הנתיב המפותל והמסוכן שעובר דרך מיצרי סינגפור ותעלת סואץ.
זאת אמנם חדשה רעה לשוחרי איכות הסביבה, אך זאת בשורה משמחת לחברות הספנות. הקו הצפוני בין שנחאי לרוטרדם מבטיח להן צמיחה מהירה ורווחים נאים.
על גבי צורת הגלובוס אפשר גם לראות עד כמה קצר משמעותית הנתיב היבשתי שעובר בין סין לאירופה, לעומת הנתיבים הימיים. הנתיב היבשתי של רכבות המטען המודרניות עובר בתחנות המסחר המסורתיות של דרך המשי, ומבטיח את שגשוגן של המדינות ששוכנות לאורכו.

נתיבי הסחר הימיים בין המזרח הרחוק לאירופה

נתיב הרכבות המהירות שעובר כיום לאורך דרך המשי בין סין לאירופה כולל גם שלוחות משגשגות לאיראן, תורכיה, והים השחור. תורכיה והים השחור הן כיום יעד מרכזי לספינות המכולות הקטנות שיוצאות מחיפה לאחר שיטעון מספינות שהגיעו מהמזרח הרחוק. 

עוד מכה לנמל המפרץ  צפויה מתעלת פנמה המורחבת שנחנכת בימים אלה, ומאפשרת תנועה של ספינות מכולות בנפח גדול פי שלושה מאשר בעבר. התעלה צפויה להתחרות מול תעלת סואץ בהובלת המטענים בין המזרח הרחוק לאירופה. משך ההפלגה בין החוף המזרחי של ארצות הברית למזרח הרחוק דרך תעלת פנמה צפוי להיות קצר בשבועיים לעומת משך ההפלגה בתעלת סואץ.
.
המפות מצביעות על כך שמן הראוי הוא לערוך בדיקה מחודשת של הנתונים שעל פיהן נקבעה כדאיות הקמת נמל המפרץ. כל פיתוח של מפרץ חיפה חיב לכלול גם את האופציה של ירידה דרמטית בכמות המכולות שתעבור דרך נמל חיפה.  

5.5.2016

יום השואה

כל השנה אני עוסק בשואה,
אך ביום הזיכרון נח ממנה.
הנושא עובר תהליכים רבים,
וביום זה הוא אצלי כמו מים.

אתמול שמעתי את ישראל לאו,
מדבר על שואה ותקומה,
בעיניו של הילד הקטן שאז היה,
והיתה זאת חויה מדהימה.

אך לא התקרבתי ללחוץ לו יד,
עמדתי מרחוק, צופה מהצד.
מה אגיד לרב שגדל בבוכנוואלד,
ומאמין במדינת ישראל לעד.

גם השתיקה לא מתאימה,
לא לימוד, מחקר, או שריטה.
כי צריך נקודת ארכימדס לשואה,
שקראתי לה: זמן שווה תיקון בשניה.

24.4.2016

מפרץ חיפה בעתיד - הצעה לשדה תעופה בינלאומי

מפרץ חיפה בעתיד בהתאם לבלוג בחצר האחורית של חיפה
המפה היא של תכנית עבור שדה תעופה בינלאומי במפרץ חיפה, אשר יהיה בשילוב עם נמל ימי.
ההגדלה מראה בבירור גם את 2 המפות הקטנות מתחת. המפה מימין מראה את מפרץ חיפה כיום. המפה משמאל, עם הכתמים הצהובים, היא של מפרץ חיפה על פי תוכניות ממשלה הרות-אסון.
תוכניות אלה, שהן כבר בשלב בניה מוקדם, הן עבור נמל מכולות ענק בשליטה סינית.
לנמל זה, שכינויו 'נמל המפרץ', אין שטח עורף לוגיסטי טבעי, כך שהכוונה היא להשתלט על שטחי שדה התעופה ופארק הקישון. דבר זה יבטל כל אפשרות לקיומם! זה יחסל אותם!
נמל המפרץ ישמש גם כמסוף דלקים ענק, עבור בתי הזיקוק המורחבים, מהלך אשר יחרוץ את גורלו של מטרופולין חיפה. הוא יחסום כל אפשרות להתפתחות שלו. גרוע מכך, זה יגדיל את שיעור הסרטן באזור, שהוא כבר גבוה מאוד, בגלל זיהום האוויר שננעל מעל המפרץ בעל צורת האצטדיון.

2 המסלולים באיור משקפים תפיסה תכנונית חדשה, של מסלול אשר ניתן להארכה לים בשילוב עם מחסום גלים ורציפים עבור נמל ימי. המסלול הוא "צלע" של הנמל.
האורכים של 2 המסלולים מבוססים על המדף היבשתי של המפרץ, כפי שניתן לראותו על ידי ההבדל של צבע המים.
המסלולים הם המשך של המסלול הקטן של שדה התעופה הנוכחי, שהוא כשר כיום רק לנחיתות מטוסי נוסעים קטנים. 2 המסלולים המוצעים מתאימים לנחיתות מטוסי בואינג 747 והם באורך של כ-3,500 מטרים כל אחד.

סינגפור, אשר יש לה את הנמל הימי הגדול בעולם, היא מדינה משגשגת בזכות שדה התעופה הבינלאומי שלה, אשר זכה במשך 4 השנים האחרונות ברציפות בתואר נמל התעופה הטוב ביותר בעולם. ההשוואה לכלכלה המתפוררת של חיפה מתבקשת מאליה.

הגורמים הירוקים במטרופולין חיפה עושים מאמצים נואשים כדי להפוך על פיהן את החלטות הממשלה הקטסטרופליות. ללא עזרה מבחוץ, סיכוייהם הם קלושים.