9.11.2018

גיאומטריה מטאפיסית ויחס הזהב


כל התרבויות הקדומות ארגו בסבלנות מרקם של התכתבות בין השמים - ובמיוחד מסלולי השמש וגלגל המזלות, עם האדמה המיושבת - ובפרט עם המבנים הקדושים והערים החשובות, ועם בני האדם - ובפרט עם האליטה הדתית והשלטונית.

חוקרים שונים מציגים דיאגרמות אסטרולוגיות עצומות באגן הים התיכון. גלגל המזלות השתרע על פני היבשה והים, ועבר במרכזים רבים של עלייה לרגל בעת העתיקה. האדריכלים של המזלות הארציים הענקיים האלה הפכו את ארצם לדימוי חי של השמים.

לגיאוגרפיות קדושות אחרות יש בסיס שלם שמגיע מתחום הגיאודזיה, שהיא הענף של מתמטיקה וגיאומטריה שימושית, שעוסק במידות והמרחקים על פני כדור הארץ, ומיקום הנקודות על פני השטח. המדידות המיוחדות האלה התפתחו לכדי ציורים גיאומטריים על פני מרחבים עצומים של משולשים, ריבועים, ומעגלים, וצורות וקשרים גיאומטרים מסובכים יותר. בונים עתיקים הקימו מקדשים בנוף, אשר היו ממוקמים בדיוק על פי הידע של הגיאומטריה הקדושה.

המצרים הקדמונים שלטו במדע הזה. קו האורך הראשי של מצרים הקדומה נקבע כך שחצה את הארץ בדיוק לחצי. ערים ומרכזים טקסיים נבנו בכוונה במרחקים שנמדדו במדויק מקו אורכי מקודש זה. גם ביוון העתיקה, מרכזים דתיים היו כולם מופרדים זה מזה על ידי מרחקים מדויקים.

אנו מוצאים עדויות לגיאומטריות נוף עתיקות בצרפת, גרמניה ואנגליה.
חוקרים מצאו בארצות אלה שרידי ראיות נרחבות לסידור ליניארי של אתרים קדושים עתיקים על פני מרחקים ארוכים. מקורם הוא מערכת ענקית של מסלולי סוחרים שנבנו עוד בתקופה הניאוליתית. ממצאים ארכיאולוגיים אימתו מאז את המקור הניאוליתי, אבל יש לשלול את הרעיון כי הקווים שימשו למטרות תחבורה. הקווים יוצרים חץ ישר על פני האדמה, מה שהופך אותם לא מעשיים עבור שימושי תחבורה. אלה הם קווי אנרגיה, ולמעשה יש תחושת אנרגיה או כוח הזורם לאורכם, שחשים אנשים עם רגישויות לאנרגיות האדמה.

לקטגוריה זאת שייכים קווים ישרים שנוצרו על פני הנוף על ידי תרבויות ארכאיות גם בחצי הכדור המערבי. הדוגמאות כוללות את קווי הנאסקה בפרו, קווים דומים על פני מדבריות בוליביה, וסימנים ליניארים רבים שהותירו האינדיאנים באזור קניון צ'אקו בניו מקסיקו. קווים אלה משתלבים גם בציורים ענקיים של בעלי חיים ובני אדם, ובצורות גאומטריות צמודות. אלה הם קווי רוח - סימון שנוצר על פני כדור הארץ כדי לייצג את מסעות הרוח, טיסות קסומות וחוויות מחוץ לגוף של שאמאנים עתיקים.

קווי הנאסקה בפרו הם הדוגמא החשובה ביותר לקווים מעוצבים ענקיים על פני הנוף. קווי הנאסקה נתגלו בשנות ה־20 של המאה ה־20 כשהחלו טיסות מסחריות סדירות מעל מדבר נסקה. לא ניתן לזהות את קווי נסקה כצורות בעלות משמעות אלא מצפייה בהם מהאוויר.
מדבר נאסקה הוא רמה גבוהה וצחיחה המשתרעת לאורך 85 קילומטר בקרבת חוףהאוקיינוס השקט כ־400 קילומטרים דרומית ללימה, בירת פרו. יוצרי הקווים השתייכו לתרבות הנאסקה, שהתקיימה בין 200 לפנה"ס לשנת 600 לספירה. הקווים יוצרים מאות צורות, שמורכבותן משתנה מקווים פשוטים וישרים שאורכם מגיע עד 20 קילומטרים, למשולשים וטרפזים, ועד לצורות מורכבות ומסוגננות של בעלי חיים כדוגמת קוליברים, עכבישים, קופים, לטאות, לווייתנים, ואף דמויות אנושיות. הקווים נוצרו כשהוסרו אבני החצץ הכהות שכיסו את פני המדבר. כשהחצץ הוסר נחשפו פני השטח הבהירים יותר. צבעם של הקווים הוא בגוון צהוב־בז' ועומקם הוא לא יותר מכמה סנטימטרים. ברמת נסקה יש כמה מאות קווים פשוטים וצורות גאומטריות, כמו גם מעל לשבעים צורות תחומות בקווים מעוגלים: חיות, חרקים ודמויות אנוש. שטח האזור הכולל את הקווים קרוב ל־500 קמ"ר ואורכן של הדמויות הגדולות ביותר מגיע ל־270 מטרים. הקווים נשמרים בשל מזג האוויר הקבוע, נטול הרוח והצחיח מאוד.
התאוריה הארכאולוגית המקובלת היא שאנשי נסקה יצרו את הקווים תוך תוך תכנון מדוקדק וטכנולוגיות פשוטות, ובמשך זמן קצר יחסית. הקווים הם שרידים של 'מקדשי הליכה', שבהם קבוצה גדולה של מאמינים הלכו לאורך תבנית שנקבעה מראש ושהייתה מוקדשת לישות קדושה ייחודית, בדומה למנהג של הליכה במבוך. זאת על מנת להודות לאלים ולהבטיח בכך כי המים ימשיכו לזרום אליהם מהרי האנדים באמצעות הנרחבת של תעלות מים תת־קרקעיות שהם הקימו.

באירופה הנוצרית והאיסלאמית, בימי הביניים והרנסנס, ידועים ציירים שהגדירו את העיצוב הראשוני של הציורים שלהם על פי נוסחאות גיאומטריות שונות, תוך חיקוי ושכלול של הידע מהעת העתיקה. על פי גישה זאת, מיקומם של אלמנטים בתוך מסגרת הציור חשוב כמו הנושא עצמו. הגיאומטריה הזאת השתלבה בתפישת העולם, ובתכנון ובנייה של מקדשים, בניני ציבור, וערים שלמות.

הבולטת בנוסחאות הגיאומטריה המטאפיסית היא 'יחס הזהב'. זאת לכאורה סדרת מספרים מתמטית פשוטה, אך היא מכונה גם בשם נקראת גם בשם 'המידות האלוהיות'.

יחס הזהב הוא סידרת המספרים שבה כל מספר הוא חיבור בין שני המספרים שלפניו:
ניקח את המספר - 1 ונחבר לו 1. לתוצאה - 2 נחבר את המספר הקודם - 1 והתוצאה - 3. ל - 3 מחברים את המספר הקודם - 2 והתוצאה היא - 5.

המשך:
,89=34+55 , 55=21+34 , 34=13+21 , 21=8+13 , 13=5+8 , 8=3+5

להלן המספרים הראשונים בסידרה:
1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233,377,610,987,1597,2584

בסידרת המספרים הזאת מתקיימות תופעות מתמטיות מעניינות רבות. החשובה שבהן היא שהיחס בין שני מספרים עוקבים בסדרה, לדוגמא בין 5 ל-8 או בין 21 ל-34, הוא תמיד בערך ...1:1.618. יחס זה אינו אף פעם מספר שלם. השבר לאחר הנקודה הוא בעל מספר ספרות אינסופי.

'חתך הזהב' הוא שם הצורה ההנדסית של יחס הזהב האריתמטי. הצורה ההנדסית הבסיסית היא של קו המחולק לשניים על פי יחס הזהב: אורך החלק הקטן יותר בכל קו כזה ביחס לחלק הגדול, הוא כמו אורך החלק הגדול ביחס לאורך כל הקו.

כאשר לוקחים שני קוים עוקבים בסידרה ויוצרים מהם מלבן, מקבלים מלבן בעל מידות אלגנטיות הידוע בשם: 'מלבן הזהב'. ניתן לחלק מלבן כזה לריבועי משנה קטנים יותר ויותר. אם מותחים קשת בין שני קודקודים נגדיים בכל ריבוע פנימי, ומחברים יחד את כל הקשתות שנוצרו, מתקבלת צורה מרהיבה, הקרויה בשם ספירלת הזהב.

חתך הזהב התגלה דרך הניסיון המעשי לפני אלפי שנים, ושימש את הארכיטקט הקדמון, אשר התחבט בשאלה מה הנקודה הטובה ביותר לחלוקת קו אחד לשני חלקים. החלוקה בנקודת האמצע אינה אסתטית או פרופורציונית. נקודת-החלוקה היפה ביותר היא כאשר שני חלקי הקו מקיימים ביניהם את יחס הזהב.

מידות הפירמידה הגדולה במצרים, הפרתנון באתונה והפנתיאון ברומא עוצבו על פי חתך הזהב. היחס היה הקונספט החזותי המרכזי ומוקד המשיכה הדתית במקדשים אלה. היחס מופיע במקומות שונים במבנים, במראה החיצוני הכללי ועד לחדרי החדרים.

יחס הזהב נחשב, מאז ועד היום, למידה המושלמת ביותר באמנות. אמני הרנסאנס הגדולים הקפידו על שימוש בו. הוא נמצא בסימפוניות המלחין מוצארט. החוקיות שלה נפוצה גם באמנות המודרנית ומשתמשים בה אדריכלים, מוזיקאים, משוררים ומעצבים.

יחס הזהב וחתך הזהב הם בעלי חשיבות רבה גם במדעי הטבע, כיוון שהם מופיעים בתופעות טבע רבות מספור ושונות מאד למראה.
אברי גוף האדם מעוצבים בהתאם ליחס הזהב. יחס מידה זה היה אחד מעקרונות הפיסול הקלאסי בעולם העתיק. היחסים בגוף האדם מייצרים את ההשפעות העמוקות ביותר על האורגניזם האנושי.
גם צורת הדי.אנ.איי היא של שתי ספירלות זהב משתלבות. לכן ניתן לומר כי המציאות בה אנו חיים בנויה במידה רבה על פי עקרונות צורה זאת.

יחס הזהב היה בשימוש אצל בוני המקדשים כבר בעת העתיקה, ואילו מדענים מודרניים מצאו כי הוא אחד המסגרות המתמטיות הבסיסיות של היקום. השפעותיו עוזרות לעצב עולם אישי הרמוני, כיוון שהוא משמש בטבע, במדע ובאמנות גם יחד. זאת אמת המידה המושלמת. העיסוק בה יצר תפישות עולם שלמות, בעבר ובהווה. ההיסטוריונים מייחסים ליחס הזהב חשיבות רבה בעיצוב ההיסטוריה והידע האנושיים.





ציפור יונק-דבש באורך כמאה מטר שצוירה על פני מישור הנאסקה בפרו




יחס הזהב הבסיסי




יחס הזהב בגרף עולה ויורד




יחס הזהב בפנטגרם, צורת כוכב שהיא מהנפוצות ביותר בתרבות



יחס הזהב בפירמידה הגדולה במצרים



יחס הזהב בפרתנון באתונה



מידות האדם על פי הפנטגרם



יחס הזהב בטבע



יחס הזהב בגוף האדם



יחס הזהב באצבעות



מלבן זהב וספירלת הזהב בתוכו



קונכיה בצורת ספירלת זהב



יחס הזהב בדי.אנ.איי



בנין האו''ם הוא מלבן זהב



מלבן זהב בציור מתקופת הרנסאנס



ספירלות זהב בציור ונוס של בוטיצ'לי



golden wave.jpg
יחס הזהב כגל אינסופי







8.11.2018

מנדלה ופנג שוואי


דוגמה נוספת לגיאוגרפיה מקודשת, שנובעת מממלכת הסמלי, ניתן למצוא במנדלות.  המנדלות הן ציורים מעגליים,  של סידורים גיאומטריים שמתפתחים בבהדרגה מהמרכז לשוליים, ומופיעים בהם סמלים מופשטים שונים. במהלך הדורות התפתח השימוש במנדלות בסין בחיי היומיום, כדרך  לתעל אנרגיה רוחנית באופן חיובי ופרטני, באמצעות ה'פנג שוואי'. 

צ'י 
הסינים רואים בטבע אורגניזם חי ונושם. הם רואים ביקום שרשרת של חיים שמחוברים יחדיו, כמו גוף חי אחד. רוח חיים זו נקראת 'צ'י', והיא עשויה לבוא לידי ביטוי בשלוש צורות: אחת שנעה באטמוספירה, אחת באדמה, ועוד אחת שנעה דרך הגוף האנושי. 
הסינים היו עורכים סקרים טופוגרפיים החל משנת אלפיים לפני הספירה, ומפרשים צורות קרקע על פי אמונותיהם במיתולוגיה והאסטרולוגיה הטאואיסטית. כל סין אורגנה בגיאוגרפיה מקודשת ענקית. אזורים הרריים היו לצ'י נמרץ, בעוד קרקע שטוחה היתה לצ'י איטי. 
הרפואה הסינית עוסקת בפעולת הצ'י בתוך הגוף, הטאי צ'י הוא פיתוח של הצ'י הגופני באמצעות תרגילי התעמלות הרמוניים, ואילו הפנג-שואי עוסק במחקר ובשימוש בצ'י הארצי למטרות עיצוב הסביבה האנושית: החדר, הבית, הרחוב, והעיר. 

ין ויאנג
הין והיאנג הם המושגים הבסיסיים של הפלוס והמינוס. בעולם הסיני מקובלת ההשוואה לירח המלא ולירח החסר. בעולם של ירח מלא אנשים נעשים יותר יאנג, כלומר הם נוטים לפעילות רבה יותר. היפוכו של דבר מתקיים בימים של מולד הירח. אז נוטים האנשים לין, הם שלווים ורוחניים, נינוחים ושקועים בעצמם.
לכל נוף, כפרי או עירוני, יש איכות ין או יאנג משלו. לנוף שליו, כגון יער או אחו ירוק, יש השפעת ין - נקבית על אנרגיית הצ'י. לערים גדולות יש איכות יאנג - זכרית. מקומות שחשופים לשמש גם הם בעלי איכות יאנג, ומקומות מוצלים מתאפיינים באיכות ין.

ארבעת היסודות
את הצמד ין ויאנג מחלקים לארבעת היסודות: אויר, מים, אדמה, אש. כל יסוד משפיע על חברו בקשר בונה או הורס. לדוגמא, יסוד האדמה: שפע של שמש - אש, בעונת הסתיו יביא ליבול טוב, אך עם יותר מדי שמש והיבול יישמד. 
יש מי שמוסיפים יסוד חמישי - עץ. הוא נפוץ ובסיסי בתרבויות הקדומות כמקור החיים, שמגלם בתוכו את כל ארבעת היסודות: הוא יונק מים ועשיר בלחות, צמרתו נעה ברוח, פירותיו הם כאש ומקום נטיעתו הוא באדמה. 

מנדלה
ארבעת היסודות הם גם ארבעת רוחות השמיים, ובדרך זאת נוצרת תבנית המנדלה המעגלית המרחבית. 
המנדלה היא תיאור גיאומטרי מטאפיסי מעגלי של הקוסמוס, בתצורה פונה למרכז של צורות, שכל אחת מהן היא סמל ארכיטיפי. סמל כזה המבטא את שאיפתו של האדם לאחדות העצמי עם היקום.
מנדלות מתארות בדרך כלל תהליכים רוחניים, שכליים ורגשיים. קיימות גם מנדלות עתיקות שהן מפות קוגניטיביות של אזורים גיאוגרפיים. מנדלות נוף אלה יצרו גיאוגרפיה מקודשת. מופיעים בהן הרים ונהרות, ומקומות קדושים נוספים, כמו קברי קדושים. נזירים ועולי רגל עלו לרגל אליהם על פי מסלול מסוים שצויר על גבי המנדלה. המקומות הקדושים נתפסו כמדרגות בעולם ההארה.

פאנג שוואי
גיאוגרפיה מקודשת שימושית שהתפתח מעולם המנדלות, ונפוצה מאד בימינו, נקראת 'פנג שוואי'. פירושו המילולי של המושג הוא 'רוח ומים', והוא מבטא הרמוניה בין הצ'י של הארץ לבין הצ'י של בני האדם לטובת שניהם. 
הפנג שואי הוא אוסף של סמלים ארכטיפיים רבים מתחומים שונים, שנועדו לבטא את הקשר ההרמוני בין הטבע והאדם. במסגרת הפנג שוואי התפתחה התפישה כי ניתן לתעל את הצ'י המקורי, באמצעות מערכת של גיאומטריה מטאפיסית משוכללת, לכל אדם ומקום, עד לרמת האיבר הבודד. בדרך זאת התפתחה מערכת מורכבת ומשולבת של הלכה ומעשה, המקיפה כמעט את כל ההיבטים שבחיי האדם.

בגואה
הכלי המקובל ביותר לשימוש המעשי בפאנג שוואי הוא ה'בגואה', שהיא למעשה מנדלה. המנדלה הבגואית מעוצבת כשושנת רוחות, אשר במקום כיווני המצפן מופיעים בה סמלי הפאנג שוואי. 
על מנדלת הבגואה יופיעו, במקביל לארבעת היסודות, גם ארבע עונות השנה בהתאמה לכל יסוד, גופי הנוף המרכזיים כמו הים, השמיים, ההר והמישור, בני המשפחה השונים כמו אב ואם, אח ואחות, וסמלים ארכיטיפיים רבים נוספים, כולם בהתאמה הרמונית, כך שנוצרת מפה מופשטת של העולם שבו אנו חיים. תכונות כל כיוון מפורטות היטב בטבלאות. לוח השנה הסיני המסורתי המורכב, שבו יש תריסר חיות, מבוסס גם הוא על עיקרון דומה. 
השימוש בבגואה נעשה באמצעות הצבתה במרכז המרחב או הזמן המבוקש, עם ראשה לכיוון מקור האנרגיה הרוחנית. מכאן ואילך נעשה האיפיון של כל חלקי המרחב והזמן. 




dreamstime_xs_88907521.jpg
ציור נוף בהשראת אנרגיית צ'י אידילית




dreamstime_xs_74246893.jpg
סמל הין והיאנג, של שתי אנרגיות צ'י מנוגדות ביקום



חמשת היסודות ערוכים בצורת כוכב



dreamstime_xs_91125130.jpg
המנדלה היא איור מעגלי סמלי של היקום



dreamstime_xs_78386369.jpg
נזיר טיבטי מצייר במדיטציה מנדלה בחול צבעוני




הבגואה היא מנדלה בעלת שמונה צלעות בשימוש הפנג שוואי

  



6.11.2018

המרחב המואנש והמקודש



גסטון בשלרד כתב בסיפרו ''שירת המרחב'', כי המטאפיסיקה מושרשת בגיאומטריה. בין אם נרצה בכך או לא, קיימת תכונת מרחביות בסיסית במחשבה. האדם קיים במרחב הרבה יותר מאשר הוא קיים בזמן. אנו מגדירים עצמנו בביטויי המרחב שלנו, הרבה יותר מאשר בכל אופן אחר. צירוף המושגים 'חוץ' ו'פנים' יצר דיאלקטיקה של חלוקה. זאת גיאומטריה ברורה, המעוורת אותנו מרגע שאנו מביאים אותה לפעולה במציאות. היא דומה מאד לדיאלקטיקה של 'כן' ו'לא', המחליטים על הכול. אם האדם אינו נזהר, היא הופכת להיות הבסיס לדימויים השולטים בכול המחשבות החיוביות והשליליות. בסתירה לכך, מושגים אלה, בשל סמיכותם, הם גם ביחסים אינטימיים. הם תמיד מוכנים לשנות כיוון ולהמיר את עוינותם. כתוצאה מכך, בדימויי המרחב אנו באזור בו ההגזמה והצימצום הם קלים ושכיחים. אנו חיים דרך צמצום והגזמה אלה. אנו שואפים להגדיר את הקיום, ובעשותנו זאת, מעלים רמה את כל הסיטואציות, כדי ליצור סיטואצית-על. הדיאלקטיקה של 'כאן' ו'שם' הועלתה בדרך זאת לדרגה אבסולוטית, על פיה שני תארי הפועל חסרי המזל האלה מעוטרים בעוצמות בלתי נשלטות של הוויה נחושה.

בסיפרו ''אויר וחלומות'' כתב בשלרד כי פני הנוף הם תהליך של שינויים שנונים, שבהם הדמיוני נוכח במציאותי. הם מוליך ומגבר של תעצומות הנפש. המסע האמיתי על פני האדמה הוא מסע לארץ הדמיוני. בפסיכולוגיה אמיתית, הדמיון הוא בעיקר סוג ניידות רוחנית, מהמין הטוב, החי והמלהיב ביותר. אין נכון יותר מאשר להעניק לארץ, אשר מגייסת את כל כוחותינו על מנת שנעמול בה, דמיון אשר יעלה אותה ממדרגת הגשמיות, ויעניק לה חיים משלה. אנו חווים את פני הארץ דרך יכולתם לחדש את לבנו ונפשנו. חיים דמיוניים בעלי חוקים ממשיים שולטים בדימויים שלה, והם יוצרים הזמנה למסע, שאנו נרגיש אותה בתוכנו כתחושות שחרור והקלה. הדמיון אינו מצב: הוא התגלמות הניסיון האנושי.

צורות סלעים שמזכירות את דמות האדם, בין אם כולה או חלקה בלבד, הן אחת התופעות הנפוצות בטבע והחביבות על המין האנושי. ברחבי תבל קיימים אתרים רבים מאד בהן מופיעות צורות כאלה, ויש מהן גם רבות שמרוכזות במקום אחד, כמו בקניונים. אחד המקומות המפורסמים בעולם של צורות אנושיות שחקוקות בסלע הוא קניון הסלע האדום של פטרה.

עבור הסינים יש משמעות רבה עוד יותר לצורות מואנשות בסלעים, שכן על פי הדת הסינית הקדומה מוצאם של האלים הוא בהרים. בלב הארמון הקיסרי ב'עיר האסורה' בבייג'ינג נמצאים גנים, אשר במרכזם מוצבים סלעי אבן גיר טבעיים גדולים אחדים, מנוקבים בחורים טבעיים רבים במגוון צורות, אשר כל מטרתם היא לעורר את הדימיון האנושי לזיקה שבין דמות האדם לנופי הטבע.

מרטין גריי כותב כי לאורך הדורות תיארו תרבויות רבות את המרחב הגיאוגרפי שבו התקיימו, והביעו זאת אלו במגוון דרכים. ביטוי אחד של תפיסות אלה היה על ידי הקמת מקומות קדושים.

אולי הצורה הקדומה ביותר של גיאוגרפיה קדושה היא זו של האבוריג'ינים של אוסטרליה.

על פי האגדות הקדומות שלהם, בתקופה המיתולוגית של ראשית העולם, הידועה בשם 'חלום', יצורים שונים בדמות בעלי חיים טוטמיים ובני אדם הגיחו מתוך פני כדור הארץ והחלו לשוטט על פני האדמה. הם שוטטו על פני כדור הארץ, ויצרו תכונות של הנוף באמצעות פעולות היומיום כגון לידה, משחק, שירה, דיג, ציד, נישואין ומוות. בסוף כל חלום התבהרו המאפיינים האלה לאבן, וגופי אבותיהם הפכו לגבעות, לסלעים, למערות, לאגמים ולפני נוף אחרים.

המקומות הבולטים, כגון איירס רוק, הפכו למקומות קדושים. האבוריג'ים הלכו בעקבות מסלולי החלומות של אבותיהם. השבילים שהאבות הטוטמיים עברו על פני הנוף נקראו מסלולי חלום, או שירים, והם חיברו בין המקומות הקדושים, שהיו בעלי כוחות מיוחדים. הלידות המיתולוגיות של האבות הקדמונים האלה העניקו לאבוריג'ינים גיאוגרפיה מקודשת, מסורת של עליה לרגל, ואורח חיים נוודי, למשך יותר מארבעים אלף שנה, מה שהפך את תרבותם למתמשכת ביותר בעולם.






סלע ''הפיל והדג'' בפטרה, האתר התיירותי מספר 1 בעולם,
אשר כל כולו הוא צורות מואנשות טבעיות חקוקות בקירות
הקניון, שלצידן הוסיפו הנבטים מבנים חצובים.



dreamstime_xs_56908729.jpg
בית הקפה על שפת אגם כהמחשה של דיאלקטיקה בין 'פנים' ל'חוץ'
  



גן סיני.jpg
גן סלעים בלב הארמון הקיסרי ב'העיר האסורה' בבייג'ינג


  
dreamstime_xs_60745449.jpg
ה'אולורו' הוא סלע מדברי גדול ומבודד.
גובהו כ- 330 מטר והיקף הבסיס כ- 9 ק"מ.
זה המונולית הגדול בעולם.
הוא נמצא כמעט בדיוק במרכז הגיאוגרפי של אוסטרליה.
הוא קדוש לאוכלוסיית האבוריג'ינים.