21.3.2012

החיים עם בן משפחה חולה בעל מוגבלויות תפקודיות ונפשיות

כאשר יש בבית בן משפחה חולה בעל מוגבלויות תפקודיות ונפשיות, המשמעות עבור בן המשפחה המטפל היא זאת:

  • בן המשפחה נמצא במגננה נפשית קבועה שאינה מאפשרת לו לפתח כישורים חברתיים.
  • צריך לבשל, לכבס, לנקות, לסדר, לשפץ, לקנות ולהקדיש זמן איכות למישהו שאינו מסוגל להעניק בתמורה, אלא לתבוע עוד.
  • אין ארועים ותוכניות משפחתיות, כי החולה 'מככב' בהם על דרך השלילה.
  • אין חופשות, כי בכל רגע עלול לקרות מקרה חירום בבית שיפגע בבני המשפחה האחרים.
  • אין התפתחות וקריירה אישית, כי אי אפשר להתרכז בכך.
  • אין מקום עבודה ולו גם במשרה חלקית ובמשכורת מינימום, כי קשה להקדיש תשומת לב לעבודה.
  • אין אפשרות לדאוג לבריאות האישית כי בן המשפחה החולה דורש בלי הרף טיפול רפואי.
  • אין חיי בית שקטים ומסודרים בחדרי הבית השונים כי בן המשפחה החולה נע ושוהה בהם רוב הזמן.
  • אין חי חברה וזוגיות, כי אף אחד לא מעוניין להעביר זמן עם מישהו בעל רקע כזה.


כל זאת כאשר מדובר בבן משפחה נעים הליכות, חביב, שקט ויציב, שמתפקד ומועיל חלקית.
כאשר מדובר בבן משפחה בעל התפרצויות אלימות, החיים הם קשים מנשוא.

אין לבן המשפחה למי לפנות.

לשכן חולה כזה בהוסטל פרושו לגזור את דינו למוות בטרם עת בגלל קשיי ההסתגלות שלו, וחוסר היכולת של הצוות לתת מענה לצרכיו, ובמקביל יווצר  חלל רגשי ותפקודי בקרב בני המשפחה.

16.3.2012

סער שיינפיין תובע את האח הגדול


בכתב התביעה שהגיש שיינפיין הוא תבע 2,475,600 שקל מחברת קופרמן הפקות בע"מ ומד"ר אילן רבינוביץ', הפסיכיאטר שליווה את קופרמן הפקות במהלך שידורי העונה השנייה של "האח הגדול".

באמצעות עורכי הדין טען שיינפיין בכתב התביעה כי קופרמן הפקות וד"ר רבינוביץ' ידעו היטב כי יכול להיגרם לו נזק קשה כתוצאה מההשתתפות בתוכנית, מהטיפול הפסיכיאטרי והמניפולציות שהופעלו עליו לכאורה - אך הם היו אדישים לנזק כל עוד הוא שירת את מטרתם: העלאת אחוזי הרייטינג בתוכנית.

שיינפיין טען כי בשום שלב של מבחני התוכנית לא הודיעה לו קופרמן הפקות כי במסגרת התוכנית נזקקו חלק מהמשתתפים לטיפול פסיכיאטרי תרופתי והם ''מהונדסים'', וטיפולים כאלו מעולם לא שודרו במסגרת התוכנית - לכן לא ידע על קיומם.

לדבריו, במהלך התוכנית ביקש לעזוב את בית האח הגדול אך אנשי ההפקה הפעילו עליו מסכת שכנועים ולחצים שבמסגרתם אמר לו יורם זק, עורך התוכנית, כי על פי ההסכם שבין הצדדים הוא מחויב להיפגש עם האחראי על המערך הפסיכולוגי בבית "האח הגדול". שיינפיין טוען שכבר בפגישתו הראשונה עם ד"ר רבינוביץ' הבהיר לו זה כי עליו לקבל כדורים פסיכיאטריים.

בכתב התביעה מתאר שיינפיין את הימים שלאחר יציאתו מבית האח הגדול. הוא אומר כי "חווה התקפי חרדה איומים" שנבעו בין היתר מכך שהוא ראה עצמו "שנוא בעיני כל העולם כולו". ומוסיף כי שקע בדיכאון, התקשה להירדם, הרגיש תחושות של חוסר רצון לחיות, גרר את עצמו מהמיטה והעמיד פנים כלפי סביבתו הקרובה כאילו הכל בסדר.

לכתב התביעה צירף שיינפיין חוות דעת של ד"ר ויברובסקי, פסיכיאטר מטעמו. על פי חוות דעתו של ויברובסקי "מערך הלחצים שהופעל בבית האח הגדול לצד המניפולציות המופעלות על ידי ההפקה - יחד עם הטיפול הפסיכיאטרי כפי שניתן על ידי ד"ר אילן רבינוביץ', היוו רצף של גורמים מצטברים אשר כתוצאה מהן לקה שיינפיין בהפרעה הסתגלותית קשה אשר בה הוא מצוי מאז שיצא מבית האח הגדול".


נושא זה הפך למלחמה תיקשורתית בין 'ידיעות אחרונות' התומכת בסער שיינפיין, לבין חברת 'רשת' המשדרת את 'האח הגדול'.

הציבור עצמו נותר אדיש ברובו, ורואה בנושא חלק בלתי נפרד מסידרת הריאליטי.

עבור משפחות המתמודדים עם מחלות נפש  תחושת המניפולטיביות שחווה סער היא ענין של יום ביומו, והארוע התיקשורתי נועד 'לרקוד על הדם'.

לכן זאת הזדמנות חד פעמית להציף את בעיות שילוב חולי הנפש בקהילה.


קיים פער רב בין תפישת העולם של הפרט החי במשפחה ובקהילה וזקוק לתמיכתם הרגשית, לבין תפישת העולם של מוסדות השלטון שהיא ביורוקרטית ביסודה.

את הפער הבלתי ניתן לגישור בין צרכי הפרט לצרכי השילטון ניתן להקביל בדיוק רב לפער שבין עמדות המתמודדים בתוכנית 'האח הגדול' לעמדת ההפקה.

פער זה תואר בהרחבה על ידי גאסטון בשלארד כפער הסמאנטי שבין 'פנים ל'חוץ', שני מושגי יסוד אודות המרחב בהם אנו משתמשים כשני הפכים כמעט מוחלטים.

את הפער הזה ניתן גם להמחיש בהבדלי היצירה שבין זיגמונד פרויד ופראנץ קפקא. זיגמונד פרויד עסק בנבכי נפש האדם, וקפקא עסק בשלטון הביורוקרטי והתעללותו באזרח.

הנאצים ומשטרים דיקטטוריים אחרים ניצלו את הפער שבין 'פנים' ו'חוץ' על מנת ליצור משטר ממודר, שבו פועלים טכנוקרטים מקבלי פקודות ובעלי 'ראש קטן', מבלי שיתנו את הדעת למשמעותן של ההחלטות אותן הם מבצעים.


האנלוגיה המרכזית בהקשר זה לגבי חולי הנפש בישראל היא שלמרות שהמחלות כולן אמרות להיות מטופלות באמצעות קופות החולים, מחלות הנפש מטופלות באמצעות משרד הבריאות. 

אין מסגרת אחת שמטפלת בכל המחלות, מתוך ידיעת הרקע והמצב המשפחתי בכללותו בעבר ובהווה.

לאחר שאובחנה באדם פלוני התנהגות בלתי אחראית שמסוכנת לחברה הוא מועבר למיון פסיכיאטרי במרפאה ממשלתית.

בבית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי הוא עובר מעקב ואבחון מבלי לערב את בני משפחתו, שלרוב אינם יודעים מה קורה לו. אמצעי הטיפול המרכזי של הרופא הפסיכיאטרי הוא הדיאלוג עם המאושפז, שמבוסס על האימון ההדדי ביניהם. דבר זה מחייב חשאיות רפואית כלפי בני המשפחה. זאת למרות שיתכן והם עברו ארוע סטרסוגני דומה.

לאחר אישפוז קצר נשלחים מרבית חולי הנפש לבתיהם, כדי להמשיך שם בחייהם במראית עין של שיגרה, תוך טיפול תרופתי שנמשך למעשה לכל החיים.

יש לכל אלה השלכות הרסניות. נוצר ניכור עז בין המתמודד חולה הנפש לבני משפחתו, וביניהם לבין החברה כולה.

בחברה המודרנית גברה מאד ממילא התפרצות מחלות נפש למיניהן, כתוצאה משבירת המבנה המשפחתי והקהילתי המסורתי התומך.

לכך יש להוסיף את המצב הבטחוני המתוח במדינת ישראל, והפסיפס החברתי המורכב שלה.

כאשר משרד הבריאות שולח הביתה חולה נפש מבלי להעניק למשפחה ליווי ותמיכה, משול הדבר להדלקת פתיל מחובר לחבית חומר נפץ.

האדם חסר הישע שהפך רשמית ל'בלתי אחראי למעשיו' מקבל סל שיקום במקרה הטוב. במקרה הרע הוא משתחרר מבלי שהושמה חותמת ההגדרה הסופית על מצבו הנפשי. מצב זה קורה לרוב הצעירים שאושפזו, שנדמה כי יש להם עדיין סיכוי להחלים. הצעיר ובני משפחתו אינם יודעים מה הוא הרע במיעוטו. צפויות להם עשרות שנים של אי ודאות גורלית.

מצב שכיח הוא כאשר יש במשפחה שני אחים אחרי גיל צבא, שהיו שותפים יחד לכל חוויות הילדות וההתבגרות, וייתכן גם לחוויה הטראומטית שבעטיה אחד מהם אושפז בבית החולים הפסיכיאטרי, וחזר ממנו מבלי שהוגדר סופית מצבו הנפשי. האח השני אינו מסוגל כלל לתכנן את עתידו. הוא אמור, בעצת המבוגרים, להתרחק מהאח שהתאשפז, אך הוא 'נשאב' לתוך הקונפליקט.

חולי הנפש נתונים לחסדי משרד הבריאות, והם בבחינת גיס חמישי או שישי בבתי המשפחות, אך רופאי המשפחה מקופת החולים אינם יודעים כיצד לעזור לבני המשפחה האומללים. לו היתה באותה קומה בבנין קופת החולים מרפאת רופא פסיכיאטר צמודה למרפאות רופאי המשפחה, היתה התמונה נראית אחרת.

יש לדיכוטומיה זאת השלכות רבות לכל תחומי החיים:
הטיפול במחלות הנפש לוקה בחסר והדבר פוגע בחוסנה של המדינה.
כתוצאה מכך שהמדינה אחראית על בריאות הנפש החברה הישראלית היא אולי מגויסת מידי, 'מורעלת'. 
נכסיהם של חולי הנפש מוחרמים על ידי המדינה בקלות. זאת על פי אמות המידה שדורשות מכל רשות ממלכתית להיות עצמאית מבחינה כלכלית ולגייס, כדוגמת הרשויות המקומיות, מקורות מימון מכל מקור אפשרי.


בימים אלה אנו עדים בזירת הפוליטיקה המזרח תיכונית לשני ארועים שממחישים גם הם את תלותו של האזרח במשטר, ואת קהות החושים של האוחזים במושכות השלטון לסיבלם של הנתונים לשליטתם.

בסוריה מחליף הנשיא בשאר אסאד איגרות אהבה עם אישתו, ובמקביל הוא מורה לחייליו לטבוח באזרחים.

בישראל  סופגים תושבי הדרום ירי טילים ממושך שגורם להם לנזק נפשי בלתי הפיך, והם - העורף, חיים בתחושה שהשלטון פנה להם עורף.

ייתכן כי אם לא משרד הבריאות, שקברניטיו נתונים לחסדי נותני לחמם בממשלה, היה האחראי על הבריאות הנפשית, היה רף הסבל הנפשי שמעזים לכפות על התושבים נמוך הרבה יותר, וניתן לטיפול ביעילות רבה הרבה יותר.


ד"ר רבינוביץ' רומז: משתתף בריאליטי התאבד לאחר שריצה את אלוהי הרייטינג

10.3.2012

האחים קאראמזוב כרומן פוליטי


האחים קאראמזוב הוא רומן מאת הסופר הרוסי פיודור דוסטויבסקי שראה אור בשנת 1880. הרומן החותם את יצירת חייו, נחשב בעיני רבים כטוב שביצירותיו, ונמנה עם פסגת הספרות העולמית.

הרומן הוא סיפור רצח-אב על ידי בנו הבלתי שפוי, ותיאור המאבק בין אמונה, ספקנות, הגיון ורצון חופשי שמתרחש בנפש שלושת הבנים האחרים הבריאים ביסודם.

הרומן נכתב באימפריה הרוסית, שם גם מתרחש סיפור העלילה. בתקופה שבה נכתב התחילה ההתפשטות מזרחה של רוסיה, שעוררה בוודאי התרגשות עזה בקרב האליטה, שנמשכה עד אז מערבה, לעבר תרבות אירופה בכלל והתרבות הצרפתית בפרט.

כאשר התחילה רוסיה במהלך של ההתפשטות מזרחה, ששיאו היה הקמת מסילת הרכבת הטראנס-סיבירת בסוף המאה ה-19, היא עטתה בכך פנים שנייים והפכה לדו-פרצופית. הפנים הראשונות המשיכו לפנות מערבה לעבר אירופה ואמריקה, ואילו הפנים השניים פנו לכיוון מזרח, לעבר יבשת אסיה שכוללת את סין והעולם המזרחי.

אחת מהגדרות השיגעון היא דו-פרצופיות. האדם המשוגע אינו אחראי למעשיו. מחלת הסכיזורפניה, בתיאורה הפופולארי, היא של אדם מפוצל ורב אישיות, מעין דר ג'קיל ומר הייד. זה התיאור המוחשי ביותר למחלה, שבפועל היא מורכבת הרבה יותר.

במיתולוגיה הרומית יש לאל יאנוס, אל המלחמה, פנים כפולות, האחד שפונים ימינה והשניים שמאלה.

'האחים קאראמזוב' הוא ניסיון לתאר את הקונפליקט התרבותי שיצרו הפנים הכפולות של האימפריה הרוסית.

אין ספק כי התוצאה הישירה של דו-הפרצופיות היא אי שפיות, ולכך חרד דוסטוייבסקי כשתיאר את אי השפיות מחלחלת לנפשו של כמעט כל אדם.

חרדה נוספת שלו היתה השתלטותו של הממסד הצבאי, שנשלט אז על ידי הצאר והאצולה, על החברה הרוסית, שעדיין לא השתחררה ממשטר הצמיתות. בקרב האינטלקטואלים שלה בערו רעיונות ההשכלה והמהפכה הצרפתית.

רוסיה התאפיינה, מאז ועד היום, בעליונות של הממסד הצבאי על פני הממסדים האחרים כמו הממסד הציבורי, הפוליטי, הכלכלי, התרבותי או הדתי.

דוסטויבסקי הציע אמנוה דתית אישית חזקה, חמלה, ואמונה במין האנושי, כמרפא לנפש ולפיכך גם כדרך שבאמצעותה תצליח רוסיה לשמור על עליונותה. זהו למעשה שילוב ערכי הדת בערכי המהפכה הצרפתית.

תיאוריו ורעיונותיו של דוסטוייבסקי הם מצע הגידול של התרבות וההיסטוריה של המאה ה-20. רבים מהוגי הדעות של מאה זאת חייבים לו, וביניהם פרויד וקפקא.

האומץ שבו הוא תיאר את אי השפיות, שנחשבה עד אז לטאבו, מעורר חוסר מנוח עד היום. הספר חייב לשמש כלבנת היסוד בבנין הדעת של המומחים למחלות הנפש.

הרף הפוליטי-תרבותי שהציב הוא כה גבוה, עד שאין מי שהצליח לעבור אותו עד היום.

הרוסים עצמם, מתוך מודעות עצמית מפותחת, יצרו בתחילת המאה ה-20 את המשטר הקומוניסטי שנמשך עד שלהי המאה, כאמצעי לשמירת השפיות החברתית שלהם.

המשטר הנאצי, אשר בדומה לרוסיה היה דו-פרצופי בהתפשטותו מזרחה ומערבה כאחד, חיסל את כל חולי הנפש בגרמניה בתאי גאזים, בתוכנית שקדמה לתוכנית 'הפיתרון הסופי' של השמדת היהודים.

ביהדות עצמה הפיצול הנפשי, כמו שמתואר בשתי לוחות הברית ומעמד חציית ים סוף, הוא נקודת המוצא לאמונה באל אחד.

הוגה הדעות גסטן בשלארד, מחבר הספר 'אויר וחלומות', התמקד במושג 'הפיצול' כחוקר הפילוסופיה של המדע.

הספר 'הדיקטטורה של התעופה' מתאר כיצד לבשו רעיונותיו של דוסטוייבסקי צורה מעשית במדינת רוסיה, מתקופת הצאר ועד ימינו. המשמעות הפוליטית של רעיונותיו היא דיקטטורה טכנוקרטית-רוחנית. המטוס, סמל הקידמה הטכנולוגית, הפך ברוסיה לאייקון כמו דתי, ומנהיגיה השתמשו בתודעה האוירית, שהיא תרבות ייחודית שמבוססת על מושגי התעופה, ככלי השליטה בהמון.