23.2.2009

פסטיבל גלעד שליט

גלעד שליט קיבל בשלוש השנים בהם הוא בשבי יותר חשיפה תיקשורתית מראש הממשלה או מכל נושא פוליטי וביטחוני אחר.

עם כל הכבוד לחייל החטוף, ההשתתפות הכנה בצער משפחתו, והתקווה האמיתית שיחזור בקרוב לביתו, הרי שהחשיפה שהנושא מקבל היא מוגזמת ביותר.

חשיפה זאת מקוממת עוד יותר לנוכח התשלום בחילופי שבויים שמציעים עבורו.

מדובר בחיל פשוט שעל פי כל מידת היגיון יש להציע עבור שחרורו תמורה מקבילה פחות או יותר ברמתה.

החשיפה המופרזת מביאה את החמאס לדרוש מחיר מופרז.

המילכוד הוא כנראה בכך שקשה להאמין שמישהו בעזה חושב שמכובד לקבל כל כך הרבה אסירים תמורת שבוי ישראלי אחד. הדבר מפחית מערכם בעיני עצמם.

האם לממשלה הנוכחית ולתיקשורת אין נושא טוב יותר לכסות בו את מערומיהם.

21.2.2009

פרשת משפטים ודמות האדם של ארץ ישראל

הנושא הראשון והרחב מכל בפרשת משפטים הוא סדרה של מצוות הומניות בעוסקות בעניני האדם וחברו כמו דיני עבד עיברי, דיני חבלה בזולת, דיני אלמנה ויתום ועוד.

מיד לאחר מכן  מופיעים מספר דינים הכרוכים בארץ ישראל כמו מצוות השמיטה ומצוות שלוש רגלים.

בהמשך לכך מופיעה ההבטחה כי הקב''ה יעזור לבני ישראל בכיבוש הארץ באמצעות מלאך שישלח לפניהם ומתוארים גבולותיה.

לבסוף מתואר מעמד בו נתגלה הקב''ה לפני זקני ישראל.

לכאורה ערוך סדר הדברים בצורה סוריאליסטית. לאחר הסדר העלילתי המרתק של כל הפרשות בתורה עד כה, מגובבים בפרשה זאת ארבעה נושאים שונים בזה אחר זה בדרך שכל סופר מתחיל היה מתבייש בה. 

למרות חוסר הסדר מגיבים בני ישראל בצייתנות מוחלטת בפתגם הידוע 'נעשה ונשמע'. 

זאת כי לאחר מעמד הר סיני ברורה לבני ישראל האחדות בין האדם, הארץ, האמונה, והאל.

דמות האדם של ארץ ישראל עשויה להסביר את שילוב הנושאים בפרשה בדרך שאין שניה לה.