21.2.2009

פרשת משפטים ודמות האדם של ארץ ישראל

הנושא הראשון והרחב מכל בפרשת משפטים הוא סדרה של מצוות הומניות בעוסקות בעניני האדם וחברו כמו דיני עבד עיברי, דיני חבלה בזולת, דיני אלמנה ויתום ועוד.

מיד לאחר מכן  מופיעים מספר דינים הכרוכים בארץ ישראל כמו מצוות השמיטה ומצוות שלוש רגלים.

בהמשך לכך מופיעה ההבטחה כי הקב''ה יעזור לבני ישראל בכיבוש הארץ באמצעות מלאך שישלח לפניהם ומתוארים גבולותיה.

לבסוף מתואר מעמד בו נתגלה הקב''ה לפני זקני ישראל.

לכאורה ערוך סדר הדברים בצורה סוריאליסטית. לאחר הסדר העלילתי המרתק של כל הפרשות בתורה עד כה, מגובבים בפרשה זאת ארבעה נושאים שונים בזה אחר זה בדרך שכל סופר מתחיל היה מתבייש בה. 

למרות חוסר הסדר מגיבים בני ישראל בצייתנות מוחלטת בפתגם הידוע 'נעשה ונשמע'. 

זאת כי לאחר מעמד הר סיני ברורה לבני ישראל האחדות בין האדם, הארץ, האמונה, והאל.

דמות האדם של ארץ ישראל עשויה להסביר את שילוב הנושאים בפרשה בדרך שאין שניה לה. 

14.2.2009

פרשת יתרו - מדוע לוחות הברית הם עבים


לוחות הברית שמשה רבינו קיבל בהר סיני היו במידות כדלקמן על פי הגמרא: 'הלוחות אורכם שישה טפחים [כשישים סנטימטר], רוחבם [יחד] שישה ועוביים שלושה, מונחים כנגד אורכו של הארון'.

מדוע עובי הלוחות הוא 3 טפחים, כשלושים סנטימטרים?

אם הם לוחות הרי העובי שדי בו הוא טפח אחד, שהוא כעשרה סנטימטרים. עובי של שלושה טפחים מגדיר אותם יותר כקוביות אבן.

התשובה לענין זה נעוצה בהקבלה של פרשה זאת לפרשת בראשית.

מעמד הר סיני הוא מעמד בריאת העולם עבור התודעה הרוחנית.

בפרשת בראשית מתואר גן העדן כשטח שיוצאים ממרכזו ארבעה נהרות הפונים לארבעה כיוונים, ויוצרים כך מרובע המתחלק לארבעה מרובעי משנה.

העובי של לוחות הברית הוא מחצית מאורכם כדי שאפשר יהיה להבין מהעובי גם חלוקה לרוחב, במקביל לחלוקה הידועה לאורך לשתי לוחות.

זאת חלוקה תוכנית ולא צורנית.

בדרך זאת נסללת מפרשה זאת הדרך לפרשת משפטים שבאה אחריה וליתר הפרשות המביאות את חוקי התורה השונים.