הסיפור בספר בראשית על המשולש הרומנטי יעקב - לאה - רחל הוא אולי המפורסם ביותר בעולם בקטגוריה זאת. הסיפור מתקבל בטבעיות על ידי כל קורא. דווקא טבעיות זאת מעוררת שאלות.
אין זה המוטיב של נישואין לשתי נשים, שהיה מקובל בזמנו, שהופך את הסיפור לטבעי. נישואין לשתי נשים הם סיפור פשוט בהרבה לעומת נישואים אלה.
אמנם אהבת יעקב לרחל היא מרתקת מאד, אך גם היא נתפשת כחלק מהסיפור ולא כמסר המרכזי שלו.
המסר המרכזי, שמפתיע מאד, הוא שגזירת הקב''ה, שלבן הרשע הוא שליחו, מתקבלת ללא ערעור על ידי כל גיבורי הסיפור וקהל הקוראים כאחד.
יעקב אהב את רחל בלבד. אהבתו המונוגמית היא ברוח האמונה באל אחד. כיצד כל הסבל שעבר למענה מתקבל כמובן מאליו?
התשובה, על פי מפת דמות האדם של ארץ הקודש, היא שלאה ורחל מסמלות שתי ישויות שנמצאות בכל אדם.
כדי להסביר את שתי הישויות מן הראוי להתחיל בהקבלה שיש לרעיון זה בתרבות אחרת, התרבות הרומית. בתרבות הרומית אל המלחמה הוא יאנוס, שעל שמו נקרא חודש ינואר. אליו היו מתפללים הרומאים לפני שיצאו למלחמה. ליאנוס היו שתי פנים, אחת שפונה לימין ואחת לשמאל. כך הוא מופיע בכל האיקונים. דמות יאנוס מסמלת, אם כן, את 'בתחבולות תעשה לך מלחמה'.
לאה ורחל הן 'דמות יאנוס' של היהדות. הן שתי נשים אחיות שהתחתנו, בסיפור עלילה פתלתל מאין כמוהו, עם יעקב אבינו.
בניגוד לדמות יאנוס הרומאית הגברית, ביהדות הדמות הכפולה היא: א. דמות אדם מלאה ב. דמות נשית.
הסיבות לכך הן: א. ביהדות יש חשיבות רבה לדמות המלאה, שמבטאת את המכלול המלא של האמונה באל אחד, לעומת הפנים שמייצגות את הפן החיצוני בלבד. ב. הבחירה בנשים במקום בגברים מלמדת על דרכה של האמונה היהודית בעולם, שהיא דרך רכה ומפייסת ולא תקיפה ומשתלטת.
לאה זכתה לשמונה בנים. כפול מאשר רחל שזכתה לארבעה בלבד. מדוע?
התשובה היא שלאה אימנו מסמלת את העולם כולו, ואילו רחל אימנו את ארץ ישראל. כאשר נזכרים בלאה חושבים על העולם ומלואו, על כל גודלו והמונו. כאשר מהרהרים ברחל, שמתה בלידת בנימין בבית לחם, חושבים על ארץ ישראל בלבד.
ארץ ישראל של התנ''ך כללה את עבר הירדן המזרחי. במפת דמות האדם של ארץ הקודש ציר האורך והאנרגיה המרכזי עובר בבקעת הירדן, וכמו כל ציר מרכזי הוא חייב להיות בעל פנים לכל עבר. עבר הירדן המזרחי הוא דמות לאה, ועבר הירדן המערבי הוא דמות רחל.
כאשר צופים בימים אלה במלחמות שמתרחשות מעבר לגבול, ממזרח ומערב, כדאי להיזכר גם בדמויות לאה ורחל, ולחשוב על המשמעויות האקטואליות שיש להן על פי פרשנות זאת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה