26.10.2013

שני חצאי הסהר - הפריפריה האורבאנית הערבית סביב חיפה

שני חצאי הסהר סביב חיפה
לחצו על המפה להגדלה
קרדיט: GOOGLE EARTH

אלה השואפים לדחוס עוד ועוד מבנים באזורי המגורים בעיר חיפה, או מתנגדים לפיתוח פארק מטרופוליטני באזור נחל הקישון, סבורים כנראה כי העיר מוקפת הרים ירוקים, וכל החפץ בכך יוכל למצוא שטחים טבעיים בשפע במרחק דקות אחדות של נסיעה מביתו.

לא כך הוא. מלבד הישוב היהודי הצפוף אך מתוכנן יש סביב חיפה, בטווח שעת נסיעה, פריפריה גדולה מאד של ישובים ערביים, אשר לא זכו לתכנון מוסדר, ולפיכך גם לא למיפוי ראוי. מכאן גם שאין התייחסות ראויה אליהם בגופים המקצועיים, בתיקשורת או בפוליטיקה.

בשל סגנון הבניה של ישובים אלה, בשטחים הרריים וחקלאיים זולים יחסית, ושיטת הבניה העצמית של בתים בודדים, הם התפרשו על פני כל מרחבי השוליים המערביים והדרומיים של הרי הגליל, והשוליים הצפוניים והמערביים של הרי שומרון.

להעדר המודעות הציבורית לקיומם תורם גם מיקומם, שהוא בקפלי הרים המרוחקים מעורקי תחבורה מרכזיים.

הם נקראים עדיין ברובם בשם 'כפרים', אך למעשה אלה הן ברובן ערים גדולות, בנות עשרות אלפי נפשות כל אחת, אשר התרחבו בשטחן ליצירת רצף אורבאני, שבו מאות אלפי תושבים.

באזור הגליל המערבי והתחתון, הגושים העירוניים הגדולים, המתפרשים יחדיו בצורת קשת או חצי סהר, הם כדלקמן:
גוש העיר נצרת, שהוא הגדול ביותר, נמצא במרכז.
מצפון לו נמצא גוש תמרה, אעבלין, שפרעם.
בצפון הגליל המערבי נמצא גוש הישובים הדרוזיים שבמרכזו ירכא.
ממזרח לגוש נצרת נמצאים הישובים שסביב אגם בית נטופה.

ניתן לנסוע בשולי הגליל, בתוך שטח עירוני ערבי בנוי או בנוי למחצה, החל מנקודה שהיא ממזרח לנהריה עד לנקודה שהיא מצפון לעפולה.

באזור הרי שומרון, הגושים העירוניים המרכזיים מתפרשים אף הם יחד בצורה הדומה לחצי סהר:
הגוש המרכזי הוא של הישובים לאורך ואדי ערה, שבמרכזו העיר אום אל פאחם.
ממערב לגוש זה, על רכס הכרמל, נמצאים הישובים הדרוזיים דליה ועוספיה.
מדרום לגוש ואדי ערה נמצאות הערים: טירה, טייבה וקלנסווה.
ממזרח לואדי ערה, מעבר לקו הירוק, נמצאים העיר ג'נין והישובים בפאתי חבל תענ''ך.

באזור זה המרחקים בין גושי הישובים גדולים יותר. לכן מי שמבקש לעבור מגוש אחד למשנהו חיב לנסוע קילומטרים אחדים בכביש בין עירוני.

כל תפרושת הישובים הזאת נראית היטב למתבוננים במפה בתקריב ב-GOOGLE EARTH.

מי שאינו נלחם על פיסת הירק הסמוכה לביתו, לא ימצא אותה במקום אחר. הארץ הזאת הפכה כולה, מחמת הבניה הבלתי חוקית, הבניה הבלתי מתוכננת, והבניה על שטחים חקלאים מופשרים, לשטח עירוני צפוף.

25.10.2013

פירוש המילה 'נחת'

המילה 'נחת' שגורה בפי הורים רבים, שכל מה שהם מבקשים הוא מעט 'נחת' מצאצאיהם.
הילדים אינם מבינים בדיוק את בקשת ההורים. הם טרודים במטלות הרבות שהחיים מציבים בפניהם, ובמסגרת זאת גם במימוש רצון הוריהם המפורש והבלתי מפורש. המילה 'נחת' הופכת למושג ערטילאי, שהם אינם יודעים להגשימו.
שלוש הפרשות הראשונות בספר בראשית: בראשית, נוח, לך לך, עשויות לספק, יחדיו, את הפירוש המלא למילה זאת.
בפרשת 'בראשית' מתואר כיצד סיים אלוהים ביום השביעי את כל מלאכתו.
בפרשה שאחריה, פרשת 'נח', מתואר סיפור המבול.
בפרשת 'לך לך' מתואר הציווי של אלוהים לאברהם אבינו לעזוב את כל אשר לו וללכת בדרך חדשה.
המילה 'נחת' מיתקשרת, על פי שתי האותיות הראשונות 'נח', למילה 'מנוחה'. המנוחה היתה המצב בימיו של נוח, זמן קצר לאחר בריאת העולם, אך המנוחה הביאה לבלגן. בני האדם הסתכסכו וגרמו עוול זה לזה.
גם לאברהם אבינו היה נוח באור כשדים, בין הפסילים הדוממים של אביו. אך אלוהים פנה אליו בציווי 'לך לך', אשר משמעותו הפשוטה היא 'עליך להיות בתנועה'.
האות 'ת' בסוף המילה 'נחת' היא האות האחרונה באלף בית ולפיכך היא מציינת גם התחלה חדשה, או 'תנועה'.

פירוש המילה 'נחת' הוא לפיכך 'מנוחה בתנועה'. האות 'ת' מאחדת בין המנוחה לתנועה במילה זאת.

'נחת' היא התנהלות אישית בדרך שמאחדת בין שתי המשמעויות המנוגדות לכאורה של תנועה ומנוחה, ניגודים שניתנים לאיחוד תבוני.
באותה מידה 'נחת' היא 'תנועה במנוחה'.
אנו לומדים ומתקנים את עצמנו תוך כדי תנועה.


המילה 'נחת' דומה גם למילה 'נחיתה'.

בסיפור המבול היונה חוזרת לתיבה ועלה זית בפיה.
היונה עם עלה הזית היא חיבור בין יסוד השמיים/אויר/תנועה עם יסוד הארץ/אדמה/מנוחה, שהפך לסמל השלום הבינלאומי.

טייס המטוס מחבר בעת הנחיתה בין השמיים לארץ.
זאת מטלה קשה ולא פלא שטייסי מטוסי נוסעים היו זוכים, בעידן שבו הנחיתה לא היתה עדיין ממוחשבת לחלוטין, למחיאות כפיים של הנוסעים לאחר כל נחיתה יפה.

5.10.2013

המשבר במצרים

הסיבה המרכזית למהומות במצרים היא המשבר הכלכלי. אך הבעיה לא תיפתר באמצעות חילופי שלטון. מקורה האמיתי הוא אגם נאצר שיצר סכר אסואן.

אגם נאצר מכיל כמויות עצומות של מים בשטח מדבר סהרה. המים מתאדים במהירות והבזבוז הוא עצום. בנוסף, האגם רגיש מאד מבחינה אקולוגית וכל חי או צומח חדש שחודר אליו במקרה מסוגל להתפשט במהירות רבה בתנאי האקלים החם.

כמויות המים העצומות שמתבזבזות הן מקור תסכול לשכנותיה מדרום של מצרים, ששואפות שחלק מהמים יישאר ברשותן.

הבעיות האקולוגית הן פצצה מתקתקת. דלי מלא דגיגי 'נסיכת הנילוס' שנשפך לימת ויקטוריה לפני עשורים אחדים חיסל את כל מיני הדגה האחרים בימה זאת.

במקרה של אגם נאצר המלאכותי האפשרות להתרבות חסרת שליטה של מין אחד היא רבה הרבה יותר, והיא חמורה הרבה יותר, כי תתפשט לכל אורך עמק הנילוס. כבר כיום המצרים מתמודדים עם זן חדש של צמחי מים שמתפשט בכל מקום.

בעשור האחרון הפכה לכלכלית טכנולוגית מי ים מותפלים. הם זולים יותר בערי החוף מאשר מים שמגיעים ממרחק רב, ומייתרים את אגם נאצר.

חשמל מאנרגיה סולארית הוא זול יותר מאשר חשמל הידרואלקטרי שמגיע ממרחק רב למרכזי האוכלוסיה, וגם הוא מייתר את הצורך ברזרבות מים עצומות להפעלת סכר אסואן

הפיתרון הוא לייבש בהדרגה את אגם נאצר ולהשאיר בו כמות קטנה בהרבה של מים. אך בתנאי האקלים המתחמם בימינו, שעלולות להתרחש בו שנות בצורת אחדות רצופות, ההחלטה היא בלתי אפשרית.

המשטר הצבאי הנוכחי הוא זה שיש לו כוח להגן על אגם נאצר. פיתוח הטכנולוגית החדשות, שיבטלו בהדרגה את הצורך באגם דורש השקעה רבה בפיתוח הון אנושי, שמחייב שיתוף פעולה עם האחים המוסלמים.

טכנלוגיות אלה מוטמעות במהירות ותוך שנים אחדות אפשר להגיע למצב שבו הצורך במי אגם נאצר בהיקף הנוכחי יופחת באופן משמעותי.