18.9.2014

תערוכת הדפסים של פרנסיסקו גויה במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה

אין דבר העומד בפני הרצון  - הערה אודות החלומות המטורפים על הבלתי אפשרי
במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה נפתחה בימים אלה תערוכה חשובה מאד של כ-70 הדפסים של הצייר הספרדי גויה, שפעל בעיקר בתחילת המאה ה-19 והשפיע עמוקות על האמנות המודרנית בסוף המאה ה-19 ובמאה ה-20.
ההדפסים של גויה מתחלקים לקטגוריות אחדות, כאשר הקטגוריה החשובה מכולן עוסקת בזוועות המלחמה. המלחמה היא מלחמת צרפת - ספרד שהתרחשה בתחילת המאה ה-19 בניצוחו של נפוליון בונפרטה, ונחשבת לעקובה ביותר מדם בתולדות ספרד. הליטוגרפיות הקטנות של גויה מנציחות את הזוועות תחת המוטיב החוזר ונשנה של 'הבנאליות של המלחמה', בנאליות שמולה מתקומם גויה במלוא שיעור קומתו האמנותי.
עבור כל מי שמתעניין בהיסטוריה ובאמנות של ראשית התעופה יש לתערוכה ערך רב, שכן ברבות מהליטוגרפיות יש דמויות בעלות כנף. אלה הן דמויות שהן לרוב מפלצתיות או מפלצתיות למחצה. התעופה אצל גויה אינה דבר מה אופטימי, שמבשר עתיד זוהר של אנושות ללא גבולות מדיניים. הדמויות המעופפות שלו הן חלק בלתי נפרד מהעולם המבעית והמאד ארצי ואגואיסטי שנוצר. בכך מבטא גויה  תפישת עולם שלפיה התעופה, שהצרפתים ממציאי הכדור הפורח היו חלוציה שנים ספורות בלבד קודם למלחמה, היא, בציטוט של סטנלי בולדווין ראש ממשלת אנגליה בשנות ה-1930, המצאה ארורה שמוטב ולא היתה קיימת. התעופה הפכה את האדם למפלצת.
התערוכה במוזיאון על שם אחד מאמני הליטוגרפיה הדגולים - הרמן שטרוק, מוזיאון שמקיים גם סדנאות ליטוגרפיה, מאפשרת להאיר ולהסביר את הליטוגרפיות של גויה מזווית תעופתית מעוד סיבה, שמובנת למי ששמע אי פעם הסבר אודות תהליך הליטוגרפיה. אחד המאפיינים החשובים של התעופה היא נקודת המבט האנכית. מי שצופה בעולם מלמעלה רואה את פני הנוף באופן אנכי, כמעשה תשבץ שפרוש מתחתיו ונמצא תחת שליטתו. הליטוגרפיה, בזכות היותה תהליך איטי של בירור מוקפד וחריטת פרטים על גבי לוח מתכת, שנצרב בחומצה, ולאחר מכן מונח על משטח ונלחץ במכבש הדפוס, היא למעשה חיקוי של נקודת המבט האנכית ברוחו של האמן. הליטוגרפיה מעניקה תחושת נקודת מבט אנכית על נושא היצירה, למרות שהנושא הוא לרוב אופקי מבחינת זווית הראיה. 
גויה הוא מבשר העתיד המחריד של התעופה כגורם לשואת יהודי אירופה. הנאצים היו 'אומה של טייסים', שהשקיעו בתעופה את מירב המשאבים, וקיימו בדרך זאת אידיאולוגיה של 'אדם על' יהיר, שאיפשרה להם לנסות להשמיד את העם היהודי מבלי למצמץ. חבל שהזיקה בין הליטוגרפיות של גויה לזוועות השואה, שזועקת כל כך לשמיים, טרם זכתה להתייחסות מצד מבקרי האמנות וההיסטוריונים.