ספרים מקוריים
26.12.2009
הדרך הארוכה והמתפתלת - שינויים בתפיסת הגורמים למחלות נפש
עד היום יש, ככל הנראה, מומחים רבים בקרב קהילת רפואת הנפש שמוכנים להישבע בכל היקר להם כי הגנטיקה בלבד היא שמייצרת את מחלות הנפש.
לקביעה מופרכת זאת יש השלכות נחרצות לגבי המתמודדים עם מחלות נפש והקרובים להם.
פרוייקט פיצוח הגנום האנושי רתם לעגלתו גם את האזרחים הפשוטים והפכם לקורבנותיו.
הפרוייקט הושלם, וכרגע בעיות איכות הסביבה הן על הפרק, והסביבה היא נושא מרכזי במחקרים מדעיים רבים.
בעוד שנים ספורות יעלה נושא אופנתי יותר למרכז תשומת הלב של דעת הקהל העולמית.
הגנים יישכחו, הסביבה תרד מגדולתה, ובמחקרים המדעיים בנושא בריאות הנפש יככב שוב גורם חדש.
מבחינה גיאופוליטית ניתן לראות במשאבים שהוקצו לפרויקט הגנום האנושי מתן ביטוי לעליונות הרפואה המערבית והרמה הטכנולוגית העדיפה שלה על פני זאת הקומוניסטית, בעידן שלאחר נפילת מסך הברזל.
בגלל חשיבותו הרבה הקפיא, ייתכן, פרוייקט הגנום את התפתחות החשיבה הרפואית, ואת החשיבה וההתפתחות החברתית של היחיד.
המשבר הכלכלי העולמי הוא, ייתכן, סימפטום של כל אלה.
עד סוף שנות ה-1970 שלטה בחברה הישראלית הגישה העיוורת כי כל מי שמזוהה עם השואה הוא בחזקת חולה נפש.
התפישה השתנתה מאז ב-180 מעלות וכיום השואה נתפשת כעילה היחידה לקיומה של מדינת ישראל.
ברמת התהליכים החברתיים אנחנו רחוקים עדיין מאד מהטמעת לקחי השואה.
ההפך הוא הנכון, המדינה עוברת תהליכים מסוכנים שמביאים אותה למבנה דמוגרפי ופוליטי זהה לזה של יהדות פולין המפולגת ערב מלחמת העולם השניה.
ביהדות פולין היו שליש סוציאליסטים, שליש ציוניים, ושליש דתיים. במדינת ישראל כיום אנו מתקרבים למבנה בלתי יציב ופלגני דומה: שליש ציונים, שליש חרדים, ושליש ערבים.
אם יש משהו יציב אחד בגנטיקה היהודית זה כנראה הנטייה לפלגנות...
יתכן כי לאור השינויים הדמוגרפיים הדרמטיים שאנו עוברים תשתלט בעתיד הקרוב התפישה הדתית הפונדמנטליסטית גם על מערכת בריאות הנפש, וכל חילוני ייתפש כבלתי שפוי, בדיוק להפך לעומת מה שהיה לפני שנות דור אחד בלבד.
ניתן לדמיין בנקל את עובדי המערכת הזאת בדרגים השונים מגיעים עם ברכות מחצרות רבנים, שומרים הלכות למהדרין, ומסתכלים בעין בוחנת וחשדנית על כל החילוניים שבאים לבקש עזרה.
מי שמאמין כיום בחשיבות האהבה, חוש ההומור וחווית המעוף כמזור לנפש, עלול לגלות בעוד שנים אחדות כי קנאות, קדרות ומרובעות הן התרופה...
22.12.2009
עיסקת שליט והאינתיפאדה הבאה
16.12.2009
29.11.2009
טיל אולנשפיגל ואדולף היטלר
טיל – שם עצם בעברית שפרושו 'רקטה', והוא נגזר מהפועל 'להטיל'.
TIL – הברה שאותיותה T ו-L הן הגבוהות ובעלות המימד האנכי ביותר באלפבית.
TALL – התואר 'גבוה' באנגלית.
TOLL – שם תואר בגרמנית שפרושו 'מטורף', 'יוצא מהכלל', ו'פנטסטי'.
TOLL – שם עצם בגרמנית שפרושו, כמו באנגלית, 'אגרה'.
טיל – ששמו מזכיר את חבל טירול באוסטריה ממנה הגיח היטלר.
טיל – שם שמזכיר את האגודה בשם 'טולה' בה צמח היטלר בשנות ה-1920.
טיל – החלק המרכזי בשם 'הי-טל-ר'.
טיל – הברה שנמצאת גם בכינוי הטיל כ'קליע' באנגלית וגרמנית 'PROJETILE'.
טיל אולנשפיגל [שהפרוש העממי של שם משפחתו הוא 'מנגב התחת', והפרוש הדיקדוקי 'ינשוף וראי'] - שהחידוד ברבים מתעלוליו נבע מיכולתו להעניק פירוש מילולי ארצי וסותר ל'שפה גבוהה'.
טיל – שנפיחות עזות היו לחם חוקו, כמו אצל היטלר ימ''ש, ואחדים מסיפוריו המפורסמים הם בנושא זה.
טיל – איש עמק הריין שדמותו אומצה גם על ידי ההולנדים הפרוטסטנטים למורת רוחם של הגרמנים הקתולים.
טיל - הפרחח הגרמני הפיקח והפופולארי של ימי הביניים, שמונצח יושב על כרכובי הגגות הגבוהים והמשופעים, שהיו הטריטוריה הטבעית שלו. הוא התחמק אל הגגות כדי לנוח מרודפיו. מהגגות נראו היו בני האדם כולם שווים. אצילים, כמרים, בעלי מלאכה ופשוטי העם כאחד. כולם היו נתינים של תעלולי הקונדס שלו.
בפולקלור העממי של אומות רבות יש דמויות דומות לזאת של טיל אולנשפיגל, שחביבות על כל הילדים. הצורך המאגי של הגרמנים בזהות לאומית הפך את טיל למקור השראה לאומני.
26.11.2009
27.10.2009
7.10.2009
29.9.2009
חג הסוכות - מחשיבה דיכוטומית לחשיבה היברידית
23.9.2009
ישראל = אור+חושך
המילה 'ישראל' שווה בגימטריה: 541
המילה 'אור' שווה בגימטריה: 207
המילה 'חושך' שווה בגימטריה: 334
207+334=541
טוב לזכור בהקשר זה כי בשעה 02:00 בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון שלפני יום הכיפורים מסתיים דרך קבע שעון הקיץ ועוברים לשעון חורף. מחוגי השעון מוזזים שעה אחת אחורנית, לשעה 01:00.
בין כסה לעשור
כינוי זה של עשרת ימי תשובה מצביע על משמעותם על פי צירי האנרגיה בגוף האדם.
אלה הם ימים בהם חולפים באינטנסיביות על פני כל הספירות האנרגטיות, מהעליונה ועד התחתונה.
לכל ספירה [צ'אקרה] מוקדש יום.
ראש השנה ויום הכיפורים אינם נחשבים למנין הספירות, אלא שמונת הימים ביניהם בלבד.
התהליך הפנימי בתקופה זאת מכונה גם 'נסירה'.
מטרתו לשכלל את הדבקות הטבעית של עם ישראל עם הקב''ה וארץ ישראל.
ההמשלה במקורות היא לניתוק החיבור הראשוני שהיה לאדם הראשון עם חוה אימנו.
ארץ ישראל ועם ישראל הם שניים שהם אחד.
חיבור זה מתבצע, בין היתר, באמצעות ההאנשה של 'נהר הירדן, ים כינרת, וים המלח'.
הדבקות הטבעית אינה מספיקה. זאת דבקות גב אל גב.
אפשר להפנות את הפנים לארץ ישראל באמצעות צירי האנרגיה של הארץ.
הנושא הוסבר בהרחבה בפרשנות לספר 'במדבר'.
16.9.2009
יום בריאת העולם - שישה ימים לפני ראש השנה
ראש השנה נועד עבור בני האדם.
האדם צריך להגיע ליום זה שלם בגופו, כמו ביום השישי לבריאה בו נוצר על פי התורה.
לכן הימים טרם ראש השנה משולים לימי הבריאה.
התפילה החשובה ביותר בערב ראש השנה היא תהילים פרק כד, 'לדויד מזמור':
לְדָוִד, מִזְמוֹר: לַיהוָה, הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ; תֵּבֵל, וְיֹשְׁבֵי בָהּ.כִּי-הוּא, עַל-יַמִּים יְסָדָהּ; וְעַל-נְהָרוֹת, יְכוֹנְנֶהָ.
מִי-יַעֲלֶה בְהַר-יְהוָה; וּמִי-יָקוּם, בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ.
נְקִי כַפַּיִם, וּבַר-לֵבָב: אֲשֶׁר לֹא-נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי; וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה.
יִשָּׂא בְרָכָה, מֵאֵת יְהוָה; וּצְדָקָה, מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ.
זֶה, דּוֹר דֹּרְשָׁו; מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה.
שְׂאוּ שְׁעָרִים, רָאשֵׁיכֶם, וְהִנָּשְׂאוּ, פִּתְחֵי עוֹלָם; וְיָבוֹא, מֶלֶךְ הַכָּבוֹד.
מִי זֶה, מֶלֶךְ הַכָּבוֹד: יְהוָה, עִזּוּז וְגִבּוֹר; יְהוָה, גִּבּוֹר מִלְחָמָה.
שְׂאוּ שְׁעָרִים, רָאשֵׁיכֶם, וּשְׂאוּ, פִּתְחֵי עוֹלָם; וְיָבֹא, מֶלֶךְ הַכָּבוֹד.
מִי הוּא זֶה, מֶלֶךְ הַכָּבוֹד: יְהוָה צְבָאוֹת-- הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה.
23.8.2009
השראה: כולנו מופרעים
1.8.2009
פרשת עקב - עיני ה' אלוהיך בה
עקב - מלשון יעקב אבינו, שיצא לעולם כשידו אוחזת בעקב אחיו.
קביעת הסדר בעולם ההתבוננות נעשית באמצעות הפרדה בין עיקר לטפל ומציאת קווים מנחים.
מכאן הצורך בחשיבה שיטתית שמיוסדת על ערכים.
מעשה עגל הזהב המוזכר בהרחבה בפרשה זאת הוא מקרה של אובדן הקווים המנחים.
האמונה בעגל הזהב נובעת מההנחה כי האמונה התמימה של איש לנפשו בלי קווים מנחים, בלי עשרת הדיברות, מספיקה.
ארץ ישראל היא ארץ אשר אבניה ברזל ומהריה חוצבים נחושת.
כמו שעבודת החציבה, הסיתות, ההובלה, והבניה, נעשים בכלים מיוחדים לכך ובעבודת מומחים, על אחת כמה וכמה ההתבוננות והחשיבה לשמם דורשים כלים מיוחדים.
זהו הצורך במיקוד, בעין השלישית.
זהו הקב''ה המוציא מים מצור החלמיש.
ארץ ישראל, ארץ דמות האדם, היא: 'ארץ אשר ה' אלוהיך דורש אותה תמיד. עיני ה' אלוהיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה.'
פרשת ואתחנן - איסור על עבודת אמונה לפסל ותמונה
חלק מרכזי בפרשת ואתחנן עוסק באיסור על עבודת אמונה לפסל, תמונה, וכל תבנית או צורה כלשהם מעולם הטבע.
בארץ ישראל זבת החלב והדבש ההתפתחות האנושית היא על פי דרך הטבע.
הקב''ה נגלה במעמד הר סיני בקול בלבד. העם לא ראה כל תמונה.
המרכיב החשוב ביותר בהתפתחות, לפחות אצל האדם המבוגר, הוא היצירתיות, אשר נשענת על הדימיון.
מכאן שהאיסור על עבודת האמונה לצלם מחזק את חווית ההשתקפות וההתבוננות העצמית.
זהו המושג : 'שיויתי ה' לנגדי תמיד'.
חז''ל שואלים: ארץ ישראל היא מצווה הכוללת כל התורה כולה. מדוע היא אינה נזכרת בעשרת הדברות?
אבל באמת מצות א"י כן מוזכרת!
כתוב: "כבד את אביך ואת אמך כאשר צווך ה' אלוקיך, למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך" (דברים ה, טז).
א"י מפורשת בקטע הפסוק 'על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך'.
שכר מצווה זאת מיוחד להינתן בא"י יותר מאשר בחו"ל.
מה יש במצוות כבוד אב ואם שהתורה תזכיר דווקא בה עניין ארץ ישראל?
חז"ל לימדו שהמכבד אביו ואמו מחשיבים אותו כאילו כיבד להקב"ה.
זאת למה?
כי עיקר הכל הוא שידע האדם שהוא יצור ארעי, ולא נמצא כאן בקביעות ולנצח.
25.7.2009
ספר דברים - השתקפות, איזון, התפתחות ושירה
אם מתבוננים בספר דברים, נראה לכאורה שהספר כולו מיותר, שהרי כל מה שנאמר בספר דברים הוא חזרה על מה שנאמר קודם לכן בשאר החומשים. הספר נקרא גם "משנה תורה", כיוון שהוא שונה את התורה כולה.
אם כן לשם מה יש צורך בספר זה, ומדוע הוא חלק בלתי נפרד מהתורה כולה?
משנה תורה מתאים לתקופה זאת של השנה: אמצע הקיץ, אין תנועה, הכול עומד, קפוא מרוב חום, השמש כאילו עומדת, אין רוח, העצים אינם נעים ונדים, בני האדם מסתתרים מהחום, החיות נעלמות, אין קול ואין דברים, והמתהלך בארץ דמות האדם כאילו פוסע בהיכל מראות, בו דמותו נשקפת אליו מכל עבר, וצילו משתבר אינספור פעמים.
הרעיון המרכזי של ספר דברים כולו הוא המעבר בין הנהגה ניסית להנהגה טבעית. מרגע הופעתו של משה רבנו לפני פרעה, דרך המכות שהונחתו על מצרים, הישועה על הים וההתנהלות במדבר, היחס בין הקב''ה לעם ישראל היה ישיר, גלוי, למעלה מן הטבע. עתה, בעומדם על סף הכניסה לארץ, הגיע הזמן לעבור להנהגה טבעית יותר, לחיי העם בארצו ועל אדמתו.
המשמעות של 'דרך הטבע' היא ההתפתחות האנושית. שיטות ההתפתחות האנושית הן רבות, שונות, ומורכבות.
המרכיב החשוב ביותר בהתפתחות, לפחות אצל האדם המבוגר, הוא היצירתיות, אשר נשענת על הדימיון.
הדימיון נוצר באמצעות תנועה. רצון האדם הוא להשתלב בתנועה כלשהיא, והמחשבה היא חיפוש הדרך כיצד לעשות זאת בפועל.
מכאן שיסוד החזרה על הדברים, יסוד ההשתקפות שבולט במיוחד בפרקים הראשונים בספר דברים, מתחיל את מהלך ההתפתחות האנושית הטבעית לפי התורה, שמוצג על כל שלביו לאורך הספר.
בחלק הראשון בספר (פרקים א - ד) משה מוסר סקירה היסטורית וניתוח היסטוריוסופי ותיאוסופי של אירועים שונים שאירעו לבני ישראל במדבר.
ההשתקפות, ההתבוננות במראת הזכוכית, המחזה של 'נופל וגלוי ועיניים', מובילה להתעוררות יסוד הרצון באדם, לחיפוש אחר האיזון והיציבות, לרצון להבחין בין טוב ורע. לכן לאחר הפרקים הראשונים באים בספר דברים פרקי חזרה על המצוות.
בהמשך, כדי להדגיש את חשיבות מאזני הנפש, באות פרשיות הברכה והקללה.
המבקש להבין את האדם חייב להתרכז בלימוד השירה, שהיא הפועל העליון של הדימיון. לכן החלק האחרון של הספר הוא דברי שירה.
18.7.2009
תשעה באב והשואה
תשעה באב הוא יום תענית המציין את חורבן שני בתי המקדש: המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס בידי נבוכדנצר מלך בבל, והמקדש השני בשנת 70 בידי המצביא הרומאי טיטוס. יום זה מועד לפורענויות מאז ומתמיד, ואירעו בו בתקופת המקרא ובית שני ארבעה אסונות היסטוריים נוספים: חטא המרגלים, כיבוש ביתר בידי הרומאים, מותו של בר כוכבא, חרישת ירושלים בידי הרומאים. בהיסטוריה המודרנית היה זה היום בו התחיל גירוש יהדות ספרד ופורטוגל, בצו שהוציאה מלכת ספרד. יתכן והיו אסונות נוספים לעם היהודי שהתחילו ביום זה, אך הם לא צוינו כיוון שלא נותר מי שיזכירם.
הסיבות שהביאו את גרינג לחתום על הפקודה זה היו שונות, ובלתי קשורות באופן מודע או ישיר למשמעותו הגורלית של התאריך עבור העם היהודי. היה זה כחודש לאחר תחילת הפלישה הנאצית לברית המועצות, אירוע שריתק את כל תשומת הלב שלו בשל גודלו, מורכבותו ומשמעותו, ותפקידו המכריע של חיל האוויר בו.
גם אם המסמך נכתב במידה מסוימת לצרכי תעמולה אישית, גרינג היה מודע היטב להשלכותיו, שכן חודשים אחדים קודם הוא חתם, בתוקף תפקידו כאחראי על נושא היהודים, על הפקודה שאסרה על הגירת היהודים מהרייך. מכייוון שמזרח אירופה היתה באותה עת שדה קרב שלא ניתן היה לפנות אליו אזרחים, המשמעות ההגיונית שנבעה לפיכך מהביטוי 'פינוי' היתה אחת - חיסול. היידיריך מינף היגיון זה לעבר המסקנה הבלתי נמנעת בישיבת ואנזה בינואר 1942 וזאת לצרכי קידומו שלו, מתוך יוהרה ובטחון עצמי לאחר ההתקפה המוצלחת של היפנים בפרל הרבור.
פרשת מסעי - המסע המאחד
זאת הפרשה העשירית והאחרונה בספר במדבר.
היא בעיקרה רשימה מפורטת של התחנות בהן חנו בני ישראל במהלך המסע.
חז''ל אומרים כי כל התחנות במסע היו על פי רצונו המפורש של הקב''ה ולא יד המקרה.
לבני ישראל היתה מגמה ברורה במסעם במדבר: להגיע מארץ מצרים אל הארץ המובטחת.
איזה חשיבות יש לדרך בה נסעו?
הדבר לכאורה תמוה.
המסע מאחד בין חצי האי סיני לארץ שממערב לנהר הירדן.
שניהם יחד הם ארץ ישראל השלמה על פי מפת דמות האדם של ארץ הקודש.
פרשת מטות - ההתגברות על הפחד
הנושא השני הוא מלחמת מדין: בני ישראל יוצאים למלחמה מול מדין כדי לנקום את חטאי מדין כנגד ישראל. לאחר תיאור המלחמה, בה נקטל גם בלעם בן בעור, מפורטת באריכות חלוקת השלל והקדשת חלק ממנו לה'.
11.7.2009
פרשת פנחס - אברי הרבייה
הן נימקו את דבריהן בטענה שאביהן מת בחטא פרטי שלו, ומשום כך אין לשלול את זכותו לשם ולכן יש להעביר את נחלתו לבנותיו.
בנות צלפחד מהוות עד היום מקור השראה, כאשר יש המחשיבים אותן כפמיניסטיות העבריות הראשונות, ואחרים מעלים על נס את אומץ רוחן לטעון כנגד משה רבנו.
בפרשה זאת, לקראת הכניסה לארץ ישראל, מתואר מפקד של בני ישראל.
זהו המפקד השני במדבר.
המפקד הראשון נערך לאחר יציאת מצרים והוא מתואר בחומש במדבר פרק א'.
אשר משווים את התוצאות של שני המפקדים, מקבלים מימצא מפתיע.
8.7.2009
4.7.2009
פרשת בלק - מערכת העיכול
בני ישראל מגיעים לארץ מואב. הם נפגשים במערכת גופי המים הגדולים של ארץ ישראל, שמורכבת מנהר הירדן, ימת כינרת וים המלח.
בחצי האי סיני יש שלושה חבלי ארץ עיקריים בלבד: אגן נחל אל-עריש, רמת א-תיה, חבל ההר הגבוה.
גם בטורסו של גוף האדם יש שלוש מערכות איברים עיקריות בלבד: הלב-ראות, כבד-קיבה, מעיים.
צורת חבלי הארץ תואמת באופן מדהים לצורת אברי הגוף גם בקריטריונים נוספים: יחסי הגודל, המבנה הכללי של משולש הפוך, והתגברות המסה כלפי מטה.
1.7.2009
כיפת תצפית בתחנת החלל
אגף בבית שהוא גוף מטוס
30.6.2009
שִׁקְעִי שִׁקְעִי שֶׁמֶשׁ בְּהִירָה
שִׁקְעִי בְּבַקָּשָׁה.
יָרֵחַ בָּהִיר,
הִסְתַּלֵּק וּטְבַע גַּם אַתָּה.
יַעַר קוֹדֵר, עֲצוּבָה אֲחוֹתִי,
בּוֹא, תִּהְיֶה קוֹדֵר עִמִּי.
אַתָּה מִנְּשִׁירַת עָלֶיךָ, יַעַר,
אֲנִי מֵאַהֲבָתִי.
עָלַי הַיַּעַר, אֲחוֹתִי,
יָשׁוּבוּ וְיִצְמְחוּ.
נְעוּרַי, אֲחוֹתִי,
לֹא יַחְזְרוּ.
27.6.2009
פרשת חוקת - הלב
פרשת חוקת היא היחידה בספר במדבר שבה נפגש ציר המסע הפיזי עם ציר האנרגיה שאותו מתאר הפרק.
הפרשות הקודמות מתרחשות מדרום לצירי האנרגיה אליהם הן מתיחסות.
הפרשות הבאות מתרחשות מצפון לצירי האנרגיה אליהם הן מתיחסות.
הפרשה מתרחשת בארץ אדום, שהיא רמת הנגב המשתרעת מהשוליים הדרומיים של הרי יהודה ועד נחל פארן.
אברי גוף האדם בציר אנרגיה חמישי זה הם: אזור הצוואר, הכתפיים והחזה העליון.
הצוואר כולל בחלקו העליון את אברי הדיבור. בחלקו המרכזי הוא כולל את בלוטת התריס, האחראית על הויסות ההורמונלי של הגוף. חלקו התחתון הוא החזה העליון, שהלב במרכזו.
צבעו המסורתי של הלב הוא אדום. פרשת חוקת נשלטת לכול אורכה על ידי הצבע האדום: היא פותחת בתיאור הילכות פרה אדומה, שאפרה מטהר.
הפרה האדומה היא סמל לחוכמת הלב, לאינטליגנציה הריגשית שבאדם.
פרשת חוקת ממשיכה בתאור מותה של מרים. היתה זאת מהלומה ריגשית לעם, שאיבד את המנהיגה האהובה, שתפקידה המיוחד היה לבטא את ההשתוקקות והחיבור של עם ישראל לאל.
מיד לאחר מות מרים העם ניתקף בצמא. הגבול העליון של ציר האנרגיה החמישי עובר בין ערד לבאר-שבע. קו זה ידוע בגאוגרפיה כקו הבצורת, שמתחתיו אין צפויים גשמים קבועים.
על משה נאסרת העליה לארץ כיוו שהוא מכה בסלע שמוציא מים, במקום לבקש זאת כפי שהינחה אותו האל. משה דימה עצמו, לרגע קט בלהט הויכוח, כאלוהים ממש, ועל כך נענש.
הצבע האדום ממשיך לשלוט בפרשה בהמשכה, כאשר בני ישראל רוצים לעבור בארץ אדום, מקדש מזרחה. הדבר אינו מתאפשר בשל התנגדות האדומים, והעם עוקף מדרום ומממזרח דרך הרי אדום.
הרי אדום במפת ארץ הקודש הם השיער. השיער הוא הביטוי הצורני של מאווי הלב.
לקראת סוף הפרשה שוב שולט הצבע האדום. פורצת מכת נחשים בעם. משה מקים את נחש הנחושת, שהוא סמל ציר האנרגיה האנכי המרכזי.
24.6.2009
20.6.2009
פרשת קורח - דבר ה' מירושליים
מוקד ציר הרוחב הרביעי במפת דמות האדם של ארץ הקודש עובר בירושליים, המגלמת במפה את מרכז הפה.
על ירושליים נאמר: 'ודבר ה' מירושליים'.
הפה כולו במפת ארץ הקודש משתרע מנחל הירקון בצפון ועד נחל בשור בדרום.
זהו המרכז הדמוגרפי של ארץ ישראל אז והיום.
הארועים ההיסטוריים המרכזיים של עם ישראל התרחשו באזור זה, מניצחון דויד על גוליית בעמק האלה, דרך המצור על מצדה, ועד קרב לטרון במלחמת השחרור.
באזור זה נמצאים כיום נמלי הכניסה והיציאה המרכזיים של מדינת ישראל, נמל התעופה בלוד ונמל הים באשדוד.
בעבר היה נמל יפו שער הכניסה הימי העיקרי לישראל. מיפו יצא יונה הנביא למסע שבמהלכו בלע אותו ליוויתן.
פרשת קורח המקבילה במקומה הסידורי בספר במידבר עוסקת אף היא בפה האנושי ובמוצאותיו.
קורח היה פיקח מאד. עסקן פוליטי מיומן, שקרא תגר באמצעות מכונת תעמולה משומנת על הנהגתו של משה. הוא היה דמגוג שעטף את מאבקו האישי באידיאולוגיה שלפיה העדפת אהרון הכוהן ומשפחתו מנציחה אי שיוויון.
קורח יצר קואליציה עסקנית של בעלי אינטרסים. היתה זאת קואליציה מסכסכת, שלא לשם שמיים, של דברנים שאינם עושים. הוא ותלמידיו הפיצו כי מצוות האל ניתנות לפרשנות אישית ורפורמטורית.
לדוגמא, הוא טען שטלית שכולה תכלת פטורה מציצית, ובית מלא ספרים פטור ממזוזה.
חטאו של קורח לא היה כל כך בתוכן הדברים, אלא בעיקר בסיגנונם ובמוטיבציה שהניעה אותם.
כאשר האדם מתעטף בטלית שכולה תכלת, תכלת הרקיע לטוהר, הוא מרקיע שחקים בהתלהבותו, ויצריו המשתוללים מדרדרים אותו מטה לתהום.
במיתלוגיה היוונית, איקרוס ודדלוס בנו נמלטו מהכלא בטיסה באמצעות כנפיים עשויות מנוצות מודבקות בדונג. אך דדלוס בהתלהבותו נסק לעבר השמש. חום השמש המיס את הדבק, הכניפיים התפרקו, והוא נפל אל מותו.
עונשו של קורח היה שהאדמה פתחה את פיה, בלעה אותו, ונסגרה בחזרה, והכול שב לקדמותו כאילו מאומה לא אירע. בדיוק כמו שהליוויתן שבלע את יונה הנביא, שהפליג מנמל יפו באוניה כדי להימלט מצו האל, המשיך לדרכו לאחר מכן.
13.6.2009
פרשת שלח לך - תריסר המרגלים, ימת כינרת ומצוות ציצית
במרכזו של ציר האנרגיה השלישי של דמות האדם של ארץ הקודש נמצאים ימת כינרת המגלמת את העין, והר הכרמל המגלם את האף.
עיצבי העין והאף קשורים לגזע המוח, לגירוי והתגובה, ולפיכך ליצרים הקדמונים ולתיפקוד הספונטאני של האדם.
העין והאף עוסקים במה שכאן ועכשיו בלבד, וטועה מי שנשען עליהם בלבד במחשבתו.
פרשת שלח לך המקבילה בספר במדבר עוסקת במראית העין:
הסיפור המרכזי בפרשה הוא חטא המרגלים שנשלחו לתור את הארץ.
משה ביקש מתריסר המרגלים: 'וראיתם את הארץ מה היא...'
אך התרשמות רובם היתה חיצונית ושטחית בלבד. הם הסתכלו בקנקן ולא טרחו לבדוק מה יש בו.
לאחר חזרתם, דיווחם פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר: 'זָבַת חָלָב ודְבַשׁ הִיא וְזֶה פִּרְיָהּ. אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ...'
העם כולו השתכנע מדבריהם, וכל היתרון הרוחני שלו נעלם מיד, לאחר שניקנה במדבר בעמל רב.
התוצאה היא עונש חמור במיוחד של הליכה במשך ארבעים שנה במדבר. העונש מתגלגל מדור לדור באותו התאריך בשנה, כל פעם באסון אחר המתרחש על עם ישראל, מחורבן בית ראשון ועד השואה.
כדי למנוע מבני ישראל הליכה אחר מראית העין באה מצוות ציצית בסוף הפרשה: 'וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת...ולֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם.'
כנגד ההליכה אחר חוש הריח מופעים בפרשה דיני נסכים: 'כָּל הָאֶזְרָח יַעֲשֶׂה כָּכָה אֶת אֵלֶּה לְהַקְרִיב אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה'.
אחד ממשחקי הילדים הנפוצים בארץ הוא כזה: ילד צובט בחזקה את חברו בזרועו ושואל אותו: 'איזה ארץ כבש יהושע?'
הילד שעונה בצעקת כאב: 'א''י!' עונה את התשובה הנכונה [א''י= ארץ ישראל], ובכך נגמר המשחק.
המשחק הפשוט בא ללמד שאין לשפוט את המציאות לפי מראית העין בלבד, וכי כל הטוב הקיים לעינינו הוא פרי תהליכי תולדה ממושכים וכואבים.
צילום: פליקר
6.6.2009
פרשת בהעלותך - ויהי בנסוע הארון והגליל העליון
בארץ הקודש כדמות האדם הגליל העליון הוא איזור המוח.
המוח אחראי על התיפקוד האישי.
כך גם פרשת בהעלותך, שעיקרה הכנות למסע הגדול לארץ הקודש.
ההכנות דורשות התפקדות, סידור, ידיעת כל אחד ואחד את תפקידו ואת סדר הליכתו.
בדרך עצמה יש לדאוג לכל המטלטלים ולהישמר מפני מכשולים ואויבים.
מטבע הדברים כל אחד צריך לדאוג בעיקר לעצמו.
זאת לעומת מעמד המשכן שהוא סטאטי, ומאפשר בדרך זאת נגיעה ברמות רוחניות שהן מעל ומעבר.
מרגע שמתחילים במסע אין פנאי להתעסקות שוטפת ברמה הרוחנית העליונה. היא כעת בבחינת צידה לדרך בלבד.
הירידה למדרגה הנמוכה יותר של השכל המעשי, שהיא מדרגת המסע, צופנת בחובה גם סכנות רוחניות של תאוות, תלונות, וכדומה, שפרשת בהעלותך מתארת אותן.
את רעיון המסע והנסיעה ניתן לתמצת במילה אחת: 'גלגל'.
המילה 'גלגל' קרובה מאד לשם ההרים: 'גליל'.
5.6.2009
פרשת נשא - בירכת כוהנים והרי הלבנון
1.6.2009
ארץ הקודש ויחס הזהב
סיפרון האינטרנט ארץ הקודש ויחס הזהב עבר עריכה מחודשת ונמצא לקריאה באתר.
הסיפרון כולל חידושים שמראים את חצי האי סיני וימת כינרת במידות יחס הזהב.
כמוכן יש פרק על גל הזהב, שהוא פיתוח מקורי של ספירלת הזהב הידועה.