ספרים מקוריים

25.7.2009

ספר דברים - השתקפות, איזון, התפתחות ושירה


אם מתבוננים בספר דברים, נראה לכאורה שהספר כולו מיותר, שהרי כל מה שנאמר בספר דברים הוא חזרה על מה שנאמר קודם לכן בשאר החומשים. הספר נקרא גם "משנה תורה", כיוון שהוא שונה את התורה כולה.

אם כן לשם מה יש צורך בספר זה, ומדוע הוא חלק בלתי נפרד מהתורה כולה?

משנה תורה מתאים לתקופה זאת של השנה: אמצע הקיץ, אין תנועה, הכול עומד, קפוא מרוב חום, השמש כאילו עומדת, אין רוח, העצים אינם נעים ונדים, בני האדם מסתתרים מהחום, החיות נעלמות, אין קול ואין דברים, והמתהלך בארץ דמות האדם כאילו פוסע בהיכל מראות, בו דמותו נשקפת אליו מכל עבר, וצילו משתבר אינספור פעמים.

הרעיון המרכזי של ספר דברים כולו הוא המעבר בין הנהגה ניסית להנהגה טבעית. מרגע הופעתו של משה רבנו לפני פרעה, דרך המכות שהונחתו על מצרים, הישועה על הים וההתנהלות במדבר, היחס בין הקב''ה לעם ישראל היה ישיר, גלוי, למעלה מן הטבע. עתה, בעומדם על סף הכניסה לארץ, הגיע הזמן לעבור להנהגה טבעית יותר, לחיי העם בארצו ועל אדמתו.

המשמעות של 'דרך הטבע' היא ההתפתחות האנושית. שיטות ההתפתחות האנושית הן רבות, שונות, ומורכבות.

המרכיב החשוב ביותר בהתפתחות, לפחות אצל האדם המבוגר, הוא היצירתיות, אשר נשענת על הדימיון.

הדימיון נוצר באמצעות תנועה. רצון האדם הוא להשתלב בתנועה כלשהיא, והמחשבה היא חיפוש הדרך כיצד לעשות זאת בפועל.

מכאן שיסוד החזרה על הדברים, יסוד ההשתקפות שבולט במיוחד בפרקים הראשונים בספר דברים, מתחיל את מהלך ההתפתחות האנושית הטבעית לפי התורה, שמוצג על כל שלביו לאורך הספר.

בחלק הראשון בספר (פרקים א - ד) משה מוסר סקירה היסטורית וניתוח היסטוריוסופי ותיאוסופי של אירועים שונים שאירעו לבני ישראל במדבר.

ההשתקפות, ההתבוננות במראת הזכוכית, המחזה של 'נופל וגלוי ועיניים', מובילה להתעוררות יסוד הרצון באדם, לחיפוש אחר האיזון והיציבות, לרצון להבחין בין טוב ורע. לכן לאחר הפרקים הראשונים באים בספר דברים פרקי חזרה על המצוות.

בהמשך, כדי להדגיש את חשיבות מאזני הנפש, באות פרשיות הברכה והקללה.

המבקש להבין את האדם חייב להתרכז בלימוד השירה, שהיא הפועל העליון של הדימיון. לכן החלק האחרון של הספר הוא דברי שירה.

18.7.2009

תשעה באב והשואה

תשעה באב הוא יום תחילת הפיתרון הסופי
מאת: אבינועם עמיזן

תשעה באב הוא יום תענית המציין את חורבן שני בתי המקדש: המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס בידי נבוכדנצר מלך בבל, והמקדש השני בשנת 70 בידי המצביא הרומאי טיטוס. יום זה מועד לפורענויות מאז ומתמיד, ואירעו בו בתקופת המקרא ובית שני ארבעה אסונות היסטוריים נוספים: חטא המרגלים, כיבוש ביתר בידי הרומאים, מותו של בר כוכבא, חרישת ירושלים בידי הרומאים. בהיסטוריה המודרנית היה זה היום בו התחיל גירוש יהדות ספרד ופורטוגל, בצו שהוציאה מלכת ספרד. יתכן והיו אסונות נוספים לעם היהודי שהתחילו ביום זה, אך הם לא צוינו כיוון שלא נותר מי שיזכירם.

ביום שבעה באב תש"א, 31 ליולי 1941, שלח גרינג, המישנה להיטלר במשטר הנאצי, מכתב לריינהרד היידריך בו הוא מורה לו להתחיל בהכנות לפתרון בעיית יהודי אירופה. היתה זאת הפקודה הראשית להשמדת היהודים המלאה.
את הסיטואציה של מתן הפקודה הגורלית ניתן לדמות במידה רבה לסיטואציה בה אחשוורוש חתם על הפקודה של המן הרשע להשמדת היהודים. כלומר היה זה רגע גורלי, תפנית מכרעת, במסכת של מאמץ להשמדת העם היהודי.
ממנה התחילה תגובת השרשרת בהיררכיית הפיקוד הנאצית, שנמשכה בועידת ואנזה חודשים ספורים לאחר מכן, בה החליט היידריך על הצעדים המעשיים לביצועה.
שבעה באב הם יומיים בלבד לפני תשעה באב. על פי הלוח העברי כל יום מתחיל בערבו של היום שקדם לו. ניתן לקבוע בוודאות כי שואת יהדות אירופה התחילה בתשעה באב תש''א.
שוב הפך יום זה ליום פורענויות נורא מכל. גדול המשוררים לא יוכל להכיל במילים את עוצמת ומשמעות צירוף המקרים הגורלי הזה.
תשעה באב חל באותה שנה ביום שבת. התענית נדחית על פי ההלכה לתחילת השבוע שלאחר מכן. אין הדבר גורע כמובן ממשמעות התאריך. בנוסף, בסוף השבוע העבודה האזרחי היהודי-נוצרי כרוכים הימים שישי, שבת וראשון זה בזה, מה שמפחית את ההבדל ביניהם. ברוב לוחות השנה לעבודה מסומנים בקצרה, או אינם מופיעים כלל, הימים שישי ושבת, או שבת וראשון. שבוע עבודה קצר מתחיל ביום שני ומסתיים ביום חמישי.

לוח השנה של שנת 1941 מראה את התאריכים:
תשעה באב הוא יום תחילת הפיתרון הסופי

הסיבות שהביאו את גרינג לחתום על הפקודה זה היו שונות, ובלתי קשורות באופן מודע או ישיר למשמעותו הגורלית של התאריך עבור העם היהודי. היה זה כחודש לאחר תחילת הפלישה הנאצית לברית המועצות, אירוע שריתק את כל תשומת הלב שלו בשל גודלו, מורכבותו ומשמעותו, ותפקידו המכריע של חיל האוויר בו.
בין קיץ 1940 לקיץ 1941 איבד גרינג חלק גדול מיוקרתו ומעמדו. ראשית, הוא איבד כ- 3,000 מטוסים, לעומת התכנון המקורי שלו. שנית, הוא איבד את השליטה על התעשייה האווירית. שלישית, התעצמות הפצצות האוויר של בעלות הברית, גרמה להלם בצמרת המפלגה הנאצית. לבסוף, היה הסיפור הבלתי נגמר עם רודולף הס סגנו השני של היטלר, שערק לבריטניה.
אין פלא שהיה מתוח, כועס, מתוסכל, פוחד. חסרו לו 2,000 מטוסים לקראת הפלישה לברית המועצות. הוא חיפש ביטוי של נקמה או פורקן, לתסכול לחוסר היכולת לנקום באופן ישיר באויב. נוצר אצלו גם צורך דחוף להרים את קרנו בעיני היטלר והמפלגה אשר היו שרויים בהתרומות רוח לנוכח ההצלחה הראשונית של הפלישה.
את התסבוכת שלתוכה נקלע היה גרינג חייב לפתור מיד. הוא היה איש פעולה בעל רצון ברזל. הוא חשב שהוא מתחיל לאבד שליטה והוא חייב להבהיר את מצבו. הוא חייב לאזן בין התהפוכות האחרונות לאידיאולוגיה הותיקה. היה עליו לנקוט בפעולה נחרצת. מדוע אם כך, חשב, לא נגד היהודים.
הוא הביט על שולחן הכתיבה. דוחות על הצלחתם של היידריך ואייכמן בגרוש היהודים מהרייך וחיסולם באמצעות 'יחידות הקומנדו', היו מונחות עליו. ניתן יהיה כעת לזרז את התהליך המוביל להשמדתם, כמו שרוצים הקנאים האידיאולוגיים של המפלגה שפוקחים עליו עין גדולה.
גרינג זכר כי הדרך לשליטה במפלגה עוברת דרך האנטישמיות האדוקה. לפני המלחמה הוא היה זה שהכתיב את חוקי נירנברג, וניצח על 'ליל הבדולח', מעשים שזיכו אותו בפופולאריות רבה בצמרת המפלגה, שלא אהדה את קשריו עם אצולת הממון.
גרינג חשב שבדרך זאת הוא יצור דינאמיקה חדשה, שבה סך הכול של המעלה ומטה יתאזן. הוא יפצה על אובדן המטוסים בהשמדת יהודים, ממש על פי הדיאלקטיקה האנכית נעדרת המוסריות של ניטשה. הוא חשב שכך הוא ימשיך לאחוז בכול מה שהיה לו. היה זה ניסיון להרוויח זמן ולטשטש את כישלונותיו.
גרינג היסס בוודאי קלות לפני שהוסיף את חתימתו על המסמך הקצרצר שהודפס במכונת כתיבה על נייר המכתבים הרשמי שלו בצבע תכלת. יתכן אף שחש על סף שיגעון. המחשבות הטורדניות אודות תבוסתה האפשרית של גרמניה השתלטו על מוחו. הוא החליט להחליף מחשבה טורדנית אחת באחרת. הוא פנה לתיאוריית קונספירציה, לפיה אדם חושד שזממו קשר נגדו והוא מתחיל לאסוף הוכחות לכך באופן שיטתי וכפייתי.
תיאורית הקונספירציה היהודית טופחה על ידי התעמולה הנאצית כחלק מרכזי באידיאולוגיה שלה. הספר 'הפרוטוקולים של זיקני ציון' בו מתוארת השתלטות יהודית על העולם היה אבן היסוד בתעמולה זאת. גרינג, שהיה כל יכול בגרמניה הנאצית, יכל לכלול במסגרת תיאורית הקונספירציה הזאת גם יחד עם הדעה כי היהודים שעוד נותרו בגרמניה, וביניהם אלה ששרתו במיניסטריון האוויריה שהיה תחת פיקוחו, תרמו להידרדרות מצבה הצבאי.
השורות הבאות חרצו את גורלו של העם היהודי. האדם שכתב אותן ראוי לדיראון עולם:

פקודה מהרמן גרינג לאלוף משנה ריינהארד היידריך
בהמשך למשימה שהוטלה עליך בצו מתאריך 24 לינואר 1939, לפתור את הבעיה היהודית באמצעות הגירה ופינוי, בדרך הטובה ביותר על פי המצב הקיים, אני ממנה אותך בזאת להתחיל בהכנות הארגוניות, הכספיות והאחרות הדרושות לפתרון כולל של השאלה היהודית, בכל השטחים באירופה תחת הכיבוש הגרמני. במקומות בהם סמכות גופים אחרים נוגעת בעניין, עליהם לשתף פעולה. עליך להגיש לי מוקדם ככל האפשר תוכנית פעולה אודות האמצעים הארגוניים, הכספיים והאחרים, ההכרחיים לביצוע הפתרון הרצוי של השאלה היהודית.
הרמן גרינג
ברלין, 31 ליולי 1941

המסמך, שהיה מודפס על נייר מכתבים תכול, התגלה בין ערימות המסמכים שהובאו ממשרדו של גרינג בעת ההכנות למשפטי נירנברג, ותורגם על ידי מתורגמן של ארה''ב.

גם אם המסמך נכתב במידה מסוימת לצרכי תעמולה אישית, גרינג היה מודע היטב להשלכותיו, שכן חודשים אחדים קודם הוא חתם, בתוקף תפקידו כאחראי על נושא היהודים, על הפקודה שאסרה על הגירת היהודים מהרייך. מכייוון שמזרח אירופה היתה באותה עת שדה קרב שלא ניתן היה לפנות אליו אזרחים, המשמעות ההגיונית שנבעה לפיכך מהביטוי 'פינוי' היתה אחת - חיסול. היידיריך מינף היגיון זה לעבר המסקנה הבלתי נמנעת בישיבת ואנזה בינואר 1942 וזאת לצרכי קידומו שלו, מתוך יוהרה ובטחון עצמי לאחר ההתקפה המוצלחת של היפנים בפרל הרבור.

תהליך השמדת היהודים התבצע לא ממניעים אנטישמיים בעיקר, אשר היו חלק נכבד בהחלט מהסיבות לו, אלא בעיקר על רקע המהלכים האסטרטגיים רחבי ההיקף ביותר של גרמניה הנאצית, שכללו את הפלישה לברית המועצות והצטרפות יפן כשותפה במלחמה. בעורף שדה המערכה במזרח אירופה החל היידריך בהקמת ארבעת מתקני ההשמדה הגדולים: טרבלינקה, מיידאנק, בלזץ וסוביבור במהלך שנת 1941. המתקנים היו מוכנים לפעולה לקראת סוף אותה שנה וככל הנראה הוחל בהפעלת המוגבלת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו בועידת ואנזה, לפיהם הבלתי כשרים והחולים יהיו אלה אשר באופן טבעי 'ייגרעו' מהאוכלוסיה היהודית, שתגוייס כולה לעבודת כפיה. מהלך זה עם כל נוראותו היה מוגבל בהיקפו. השמדת היהודים צברה תאוצה והפכה למלאה לאחר ההתנקשות בחיי היידריך במאי 1942. אז הורה היטלר על פעולת נקם שבמסגרתה נספו כשני מיליון יהודים מיהדות פולין הקדושה במהלך קיץ 1942. כך עד לחורבן המלא.

המקרא וחז"ל זקפו את חורבן שני בתי המקדש לחובתו של עם ישראל, ולשיטתם תשעה באב מסמל את חורבנו הלאומי בעקבות ריקבון מוסרי. בית ראשון נחרב מחמת שלוש העבירות החמורות: רצח, גילוי עריות ועבודה זרה. בית שני נחרב מחמת שנאת חינם. בשני המקרים המנגנון השלטוני הושחת. השופטים רדפו שוחד ושלמונים, השרים היו סוררים חברי גנבים ומושחתים, והכוהנים וחכמי העם עבדו עבודה זרה בבית המקדש עצמו. ההנהגה המדינית סמכה על משענת קנה רצוץ וכרתה בריתות עם מדינות מתפוררות.
האם כזה היה גם המצב ערב חורבן יהדות אירופה?
יהדות אירופה הייתה מורכבת ברובה מאנשים תמימים וישרי-דרך, בעלי נטיות דתיות ופוליטיות מגוונות. עם זאת במהלך המלחמה חלה, כתוצאה מהמצוקה הקשה, שחיקה מוסרית שבאה לידי ביטוי בתופעת היודנראט. חלק מחברי היודנראט היו בעלי עבר פלילי. האחרים היו אנשים מכובדים, שהצטרפו אליו בפקודת הגרמנים. רובם ככולם הפכו לבעלי מוסר ירוד ודאגו רק לעצמם. הם שיתפו פעולה עם הנאצים באכיפת הפיתרון הסופי ובנוסף קיבלו שוחד, גנבו ומעלו.

מה ניתן ללמוד מתשעה באב על עתיד מדינת ישראל?
בחודשים תמוז ואב חלה ירידה חזקה באנרגיות הרוחניות אצל העם היהודי, לאחר השיא שחל בחג השבועות בחודש סיוון, ובו זוכה כל העם להארה וחיוניות מיוחדים. זאת גם תקופת הקיץ המיועדת לחופשה הגדולה.
הגויים יודעים זאת, ומחשבים את צעדיהם בהתאם. הם מכוונים לפגוע בתשעה באב, או בסמיכות אליו, במהלומה הקשה והכואבת ביותר. הם פועלים לאחר תהליך ממושך של בניית כוחות, באופן שנידמה כי אין קשר מודע בין מעשיהם לבין התאריך הנורא.

מהן הסיבות לכך שהשואה אינה מוזכרת במדינת ישראל באמצעי התקשורת בתשעה באב?
מחד, יתכן ופרנסי המדינה חששו להסמיך אירועים היסטוריים קדומים לפצע טרי וכואב.
מאידך, יתכן והדבר נובע מחוסר בקיאות מספקת, שכחה והיעדר תשומת לב.
סיבה שלישית אפשרית היא החשיבות המועטת המוקדשת לזכר השואה בחוגים מסוימים ביחס לכלל מורשת ישראל.
יש צורך להעלות לתודעה הציבורית את הקשר הכרונולוגי הכואב, בעוצמה רבה וברגישות הראויה, כדי לא לפגוע ביום תענית זה בזיכרון העם היהודי.
מן הראוי להפוך את יום תשעה באב ליום אבל ממלכתי עם שבתון כללי, אשר יוקדש לחשבון נפש אישי במישור הלאומי.

קישורים:

פרשת מסעי - המסע המאחד



זאת הפרשה העשירית והאחרונה בספר במדבר.

היא בעיקרה רשימה מפורטת של התחנות בהן חנו בני ישראל במהלך המסע.

חז''ל אומרים כי כל התחנות במסע היו על פי רצונו המפורש של הקב''ה ולא יד המקרה.

לבני ישראל היתה מגמה ברורה במסעם במדבר: להגיע מארץ מצרים אל הארץ המובטחת.

איזה חשיבות יש לדרך בה נסעו?

הדבר לכאורה תמוה.

המתבונן במפה ורואה כיצד היא מקיפה את חצי האי סיני וארץ ישראל שממערב לירדן מבין את התכלית.

המסע מאחד בין חצי האי סיני לארץ שממערב לנהר הירדן.

שניהם יחד הם ארץ ישראל השלמה על פי מפת דמות האדם של ארץ הקודש.


פרשת מטות - ההתגברות על הפחד


ציר האנרגיה השמיני והתחתון ביותר של ארץ הקודש עובר מתחת לקצה הדרומי של חצי-האי סיני.

בהתאמה לכך, עובר ציר אנרגיה אחרון זה בגוף האדם בבסיס עמוד השידרה.

הפרשה המקבילה בספר במדבר היא פרשת מטות, הלפני האחרונה.

הפרשה האחרונה בספר זה היא פרשה מסכמת, כמו שהפרשה הראשונה היא פרשת מבוא.

כמו הציר העליון שנמצא מעל לגוף, נמצא גם ציר האנרגיה השמיני בעיקרו מתחת לגוף, ובכך סוגרים שני צירי האנרגיה מעגל.

ציר אנרגיה אחרון זה עוסק בפחד, ובזיהוי ושחרור פחדים.

זה הפחד להיות לבד, להיות ביחסי קירבה, הפחד להיפגע או ליפול שוב במלכודת יחסי קירבה. הפחד לאבד את בן/בת הזוג, או לעשות טעויות מכאיבות ביחסים.
בני האדם מופיעים כקורבנות כאשר הם ברמה הראשונה.

הנושאים בפרשת מטות עוסקים גם הם בהתגברות על הפחד:

הנושא הראשון הוא דיני נדרים והפרתם.

הנושא השני הוא מלחמת מדין: בני ישראל יוצאים למלחמה מול מדין כדי לנקום את חטאי מדין כנגד ישראל. לאחר תיאור המלחמה, בה נקטל גם בלעם בן בעור, מפורטת באריכות חלוקת השלל והקדשת חלק ממנו לה'.

הנושא המפורסם ביותר בפרשת מטות הוא פרשת בני גד ובני ראובן:
בני שבט גד ושבט ראובן מבקשים ממשה לקבל נחלה בעבר הירדן המזרחי ולא בארץ ישראל שממערב לירדן, כיוון שיש להם מקנה רב מאד והאזור מתאים למרעה.
למרות הסתייגות ראשונית מקבל משה את בקשתם, לאחר שהם מתחייבים כי יהיו חלוצים למלחמה לפני המחנה בעת כיבוש הארץ, ולא יחזרו לביתם לפני סיום המלחמה.

11.7.2009

פרשת פנחס - אברי הרבייה

הרומח ההאבסבורגי

ציר האנרגיה השביעי בגוף האדם, ובהתאמה לכך גם במפת ארץ הקודש ובספר במדבר, הוא של אברי הרבייה.

במפת ארץ הקודש נמצא ציר זה בין קו נביעות-הר סיני-נחל פיראן מצפון, לכף אופירה מדרום.

על פי שמונת שלבי האהבה עוסק ציר אנרגיה זה בניהול רומן, כימיה, אהבה מינית ומשיכה.
הרומן מעוור אותנו למה שהוא אמיתי.
ברגע בו אנו מתאהבים, או מפארים מישהו/י יותר מידי אנו מעוורים עצמנו מלראות את כל התמונה.
נחמד לחוות רמה זאת, אשר מסווה זמנית כל פחד שחשים ברמה השמינית.
זאת רמה נחותה של אהבה, כיוון שיסודותיה נשענים על פנטסיה.
אשליות זמניות הן נעימות מאד, אך לדעת את חולשות הזולת ולאהוב אותו בכל זאת זה בעל ערך רב יותר.

פרשת פנחס פותחת בתאור שכר הנצח שמבטיח הקב''ה לפנחס.

להלן מעשה פנחס במלואו:

וישב ישראל בשטים ויחל העם לזנות אל בנות מואב.
ותקראן לעם לזבחי אלהיהן ויאכל העם וישתחוו לאלהיהן.
ויצמד ישראל לבעל פעור ויחר אף יהוה בישראל.
ויאמר יהוה אל משה קח את כל ראשי העם והוקע אותם ליהוה נגד השמש וישב חרון אף יהוה מישראל.
ויאמר משה אל שפטי ישראל הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל פעור.
והנה איש מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את המדינית לעיני משה ולעיני כל עדת בני ישראל והמה בכים פתח אהל מועד.
וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן ויקם מתוך העדה ויקח רמח בידו.
ויבא אחר איש ישראל אל הקבה וידקר את שניהם את איש ישראל ואת האשה אל קבתה ותעצר המגפה מעל בני ישראל.
ויהיו המתים במגפה ארבעה ועשרים אלף.

האימפריה ההאבסבורגית שלטה בחלק גדול מיבשת אירופה במשך מאות שנים.
אחד הסמלים המרכזיים של הממלכה היה 'הרומח ההאבסבורגי' שבתמונה למעלה.
לרומח זה מבנה מיוחד: הוא בנוי לאורכו משני חלקים הכרוכים יחד בחבל.
חפץ זה נחשב ל'רומח פנחס' המקורי, שבזכותו זכתה משפחת האבסבורג לעלות לגדולתה.
הצורר היטלר ימ''ש חמד את הרומח עוד מנעוריו, ולאחר שכבש את אוסטריה הפך אותו לאחד מסמליו המסטיים.


כדי לאזן בין היסוד הזיכרי לניקבי ברבייה מובא בפרשה גם סיפורן של בנות צלפחד:

חמש בנות צלפחד באו בתביעה אל משה. לטענתן, עליהן לקבל חלק ונחלה בארץ ישראל.
אף על פי שהחוק המקראי מתיר רק לבן לרשת את אביו, הרי שמכיוון שאביהן מת ללא בנים, על הבנות להתחלק בירושה.
הן נימקו את דבריהן בטענה שאביהן מת בחטא פרטי שלו, ומשום כך אין לשלול את זכותו לשם ולכן יש להעביר את נחלתו לבנותיו.
משה פנה אל האלוהים, שהורה לו לקבל את טענת בנות צלפחד ולהעניק להן חלק בארץ.
בכך נוצר תקדים הילכתי יצרו תקדים הלכתי על פיו בנות יורשות את אביהן, במקרה שנפטר ואין לו בנים
בנות צלפחד מהוות עד היום מקור השראה, כאשר יש המחשיבים אותן כפמיניסטיות העבריות הראשונות, ואחרים מעלים על נס את אומץ רוחן לטעון כנגד משה רבנו.

בפרשה זאת, לקראת הכניסה לארץ ישראל, מתואר מפקד של בני ישראל.
זהו המפקד השני במדבר.
המפקד הראשון נערך לאחר יציאת מצרים והוא מתואר בחומש במדבר פרק א'.
אשר משווים את התוצאות של שני המפקדים, מקבלים מימצא מפתיע.
חלפו כמעט 40 שנה שבהן כלו כל אלה שיצאו ממצרים, וכמעט אין הבדל במספר הנפקדים:
המפקד הראשון: 603,550.
המפקד השני: 601,730 .

4.7.2009

פרשת בלק - מערכת העיכול



בני ישראל מגיעים לארץ מואב. הם נפגשים במערכת גופי המים הגדולים של ארץ ישראל, שמורכבת מנהר הירדן, ימת כינרת וים המלח.
בארץ ישראל החיים הם כדרך הטבע. העם עתיד לחיות על אדמתו. כיצד הוא עתיד להתפרנס לאחר שבארה של מרים תפסיק להתגלגל לפני המחנה. דאגות התזונה, והצורך החיוני במים בראשן, יהיו בעדיפות העליונה.

לשיר זה כמו להיות ירדן. מהלך הנהר המתפתל מאגם המים המתוקים עד ים המוות המר הוא הקבלה לימי חיי האדם.

שלושת גופי המים יוצרים, גם מבחינה צורנית, דמות אנושית מופשטת שניכרים בה פנים, צוואר וגוף.

ים כינרת דומה לגולגולת קדמונית הפונה מזרחה. נהר הירדן מזכיר עמוד שדרה ארוך ומתפתל. אגן ים המלח משלים את הדימוי כפלג הגוף.

זה מקור ההשראה ליצירה 'נהר הירדן, ים כינרת, ים המלח', המופיעה בימין הבלוג.

זאת דמותו של בלעם, אשר שורש שמו בליעה.

אישיותו של בלעם מיוסדת, בהתאמה לציר האנרגיה השישי אותו הוא מייצג, על הקונפליקט.

במפת ארץ הקודש כדמות האדם משתרע ציר האנרגיה השישי מנחל פארן דרומה עד הרי סיני. זה איזור של ואדיות מפותלים, שבמרכזו 'רמת התועים'.

בלעם פועל על פי תגובה אוטומטית, כנות אכזרית, שפיטה, קביעת ערך.

הוא אינו מעוניין בהקרבה עצמית. הוא מגיע ממקום מתריס וכועס, סחרחורת של רגשות.

הוא מוצא עצמו אומר משפטים כמו: 'אני לא מתכונן לשאת זאת יותר.' 'אני אראה להם.' 'אתה הבעיה ולא אני.' 'אני אלמד אותך לקח.'

זאת התעסקות באהבה ברמת הקרביים. רמה זאת מחייבת התעסקות במחסומי אהבה רגשיים. מסיבה זאת הוא גם שופט עצמו לחומרה יתר על המידה.

בלק בן ציפור מזמין את בלעם לקלל את בני ישראל. הוא משתמש בפועל 'קבה', שמזכיר מאד את המילה קיבה.

בלעם מסכים. הוא רוכב על אתונו, שהיא סמל עולם החומר, אל ארמון בלק.

בדרך, במשעול הכרמים הצר, שהוא סמל לאיזון העדין שבין עולם החומר לעולם הרוח, חוסם מלאך ה' את דרכו ומתרה בו.

בלעם מגיע אל בלק ומבקש ממנו, על מנת לקבל השראה, להקים שבעה מזבחות גבוהים כמגדלי תצפית שעל כל אחד יוקרבו פר ואייל.

סך הכל מנסה בלעם לקלל את בני ישראל שלוש פעמים בדרך זאת.

בלק מקריב במצוות בלעם בסך הכל ארבעים ושניים קורבנות. זאת חגיגה גסטרונומית גדולה.

מיקום המזבחות מקביל למבנה מערכת העיכול:
במות בעל, שממנו אפשר לראות את כל מחנה ישראל, הוא מקום הכניסה של האוכל למערכת העיכול.
שדה צופים, שממנו רואים את קצה מחנה ישראל, הוא מרכז המערכת שבו מתבצע עיקר עיכול המזון.
ראש הפעור, שנשקף אל הישימון, הוא מוצא המזון המעוכל.

בלעם כידוע אינו מצליח במשימתו, ובמקום לקלל הוא מברך.

קיימת הקבלה מדהימה בין אברי הטורסו לחבלי חצי האי סיני, כפי שאפשר לראות באנימציה למעלה:
בחצי האי סיני יש שלושה חבלי ארץ עיקריים בלבד: אגן נחל אל-עריש, רמת א-תיה, חבל ההר הגבוה.
גם בטורסו של גוף האדם יש שלוש מערכות איברים עיקריות בלבד: הלב-ראות, כבד-קיבה, מעיים.

צורת חבלי הארץ תואמת באופן מדהים לצורת אברי הגוף גם בקריטריונים נוספים: יחסי הגודל, המבנה הכללי של משולש הפוך, והתגברות המסה כלפי מטה.

בסוף הפרשה ממליץ בלעם לבלק לפתות את בני ישראל באמצעות אלילם בעל פעור, שאינו אלא פי הטבעת.

בני ישראל מתפתים לבנות מואב.

פנחס נוקב ברומח את המואבית והישראלי עימו שכבה לנוכח אוהל מועד ב'קבתה' - בקובתה, ואל קיבתה וקיבתו כאחד.

1.7.2009

כיפת תצפית בתחנת החלל


צוות תחנת החלל הבינלאומית עומד ליהנות בעתיד הקרוב ממרפסת נוף גדולה שתאפשר לו התבוננות מצוינת בכדור הארץ ובחלל החיצון.

האסטרונאוטים עובדים קשה, וזקוקים למנוחה.

אחד מבילויי הזמן הפנוי היותר חביבים, מרגיעים ומעוררי ההשראה שלהם הוא תצפית בכדור-הארץ.

עד כה התאפשרה התצפית מחלונות קטנים בלבד.

מקור: נאסא

אגף בבית שהוא גוף מטוס

בעל הדירה בשיכון הרוסי הצליח להוסיף לדירה אגף גדול שהוא גוף של מטוס נוסעים.
כול השכנים מקנאים.

מעניין למה משמש תא-הטייס?

מקור: English Russia

דוינה סולאק




דוינה סולאק ממולדוביה היא ביתו של זמר עם מולדובי מפורסם.