13.11.2018

פאראדוליה


התופעה הפסיכולוגית 'פאראדוליה', שעל פיה המוח מגיב לגירוי חזותי על ידי תפיסת דפוס מוכר שאינו קיים בפועל היא נפוצה מאד. הדוגמאות הנפוצות הן תמונות נתפסות של בעלי חיים, פנים או חפצים בתצורות ענן. סלעים עשויים לחקות צורות מוכרות שנוצרו באמצעות תהליכי ההיווצרות והבליה שלהם. אנשים בעלי תחביב יכולים לאסוף גושים קטנים של בטון או חלוקי אבן דמויי עצמות, גולגלות, צדפות, צבים, ביצי דינוזאור וכד', שדומים למקור הן בגודל והן בצורה. פעולת הדמיון מאפשרת גם להפוך קירות ומשטחים שמוכתמים בכתמים שונים, או עשויים מתערובת של סוגים שונים של חומרים, לנופים ודמויות בתנועה, ולביטויים מוזרים של פרצופים, בגדים, ולעוד מספר אינסופי של דברים, אשר ניתן לאחר מכן לצמצם לצורות נפרדות ומובנות היטב, בשעה שעומדים ליצור תמונה כלשהי.

במקרים רבים מאד אנשים מפרשים תמונות אקראיות, או דפוסי אור וצל, כמו פרצופים. מחקר מצא כי עצמים שנתפסים כפרצופים מעוררים הפעלה מוקדמת של אזור המוח שמתמחה בזיהוי עצמים, והמוח עושה זאת באורח דומה לזה שמעוררים אצלו פרצופים רגילים, ואילו אובייקטים רגילים אחרים אינם מעוררים הפעלה כזו. ההפעלה אף מתרחשת במהירות גבוהה מעט יותר מאשר התגובה לתמונות של פרצופים אמיתיים.

במוח מופעלים תהליכים קוגניטיביים על ידי כל אובייקט שהוא 'דמוי פנים', והם מתריעים הן על המצב הרגשי והן על הזהות של הנושא, עוד לפני שהמודע מתחיל לעבד או אפילו לקבל את המידע. היכולת החזקה והמתוחכמת הזאת של עיבוד המידע היא בליבת המוח, ולכן תת הכרתית. המידע הופך לידע עוד לפני שהוא מועבר אל שאר המוח לעיבוד מפורט.

תוכנות זיהוי פרצופים זוכות להצלחה רבה בזכות השונות הרבה שיש בין פרצופי בני האדם. ניתן לזהות פרצופים באמצעות פרטים זעירים. האזור במוח שאחראי על זיהוי הפרצופים הוא אחד המפותחים בו. 
תכונה זאת מסייעת למוח גם להפוך בקלות עצמים דוממים לדמויי פרצופים.

כיוון שאזור זיהוי הפנים הוא מהחלקים המפותחים ביותר במוח. התהליך של זיהוי והבדלה בין פנים כל כך מפותח במוח שלנו, שהוא נראה מובן מאלי. אנחנו יכולים לטייל בעיר זרה לא היינו בה מעולם, לקלוט לרגע פנים ניבטות מתוך ההמון, ולזהות אותן. היכולת לזהות פרצופים היא פלא של המוח האנושי, ובני אדם כל כך טובים בה, שהתחושה היא שאנחנו עושים זאת ללא כל מאמץ.

האזור במוח שאחראי על זיהוי פנים ממשיך להתפתח ומתפקד טוב יותר לאחר גיל ההתבגרות, אל תוך שנות בגרותנו. מדובר בתגלית על התפתחות מבנה המוח המהווה בשורה חשובה למדענים, בנושא בו עדיין רב הסמוי על הגלוי.

למרות שהתגלות פרצופים במאכלים, תסרוקות ותמונות הן נושא לצחוק, יש אמת מאוד חשובה מאחורי התופעה. אנו מועדים לראות פרצופים בכל פינה של העולם הויזואלי. ההתנסויות הללו מבטאות את ההשפעה העצומה שיש לדמיון על התפיסה שלנו.

מה יש בפנים אנושיות שהן צצות סתם כך מול עינינו בכל הזדמנות? אתרי אינטרנט רבים מעוטרים בתמונות סתמיות של פרצופים אנושיים בבתים, גדרות, עמודי חשמל, מדרכות, סדקים בקיר וכדומה. מחקרים מגלים תמונה מאוד מורכבת, בה הפסיכולוגיה, האבולוציה ואפילו הרוחניות, משחקות תפקיד מרכזי. במקרים רבים הפרצופים שאנו רואים מורכבים מצורות גיאומטריות בסיסיות. אך גם תמונות עמומות ביותר מעלות דמויות. לא משנה כמה עד הדפוסים מעורפלים ואקראיים, איכשהו, המוח מצליח לייצר בתוכם קווי מתאר של פנים אנושיות.

אנו נוטים להאמין שעינינו מייצגות תמונה מהימנה של המציאות, אך בפועל העיניים הן בסך הכל אמצעי להעברת גלי אור. מי שמרכיב את התמונה הוא המוח, ולמוח יש דפוס פעולה משל עצמו. אחת הדרכים בהן המוח מסדר את התמונות היא על ידי יצירת תחזית לגבי מה שנראה, בהתבסס על ניסיון העבר שלנו. הוא משליך את הציפיות הקיימות על כל דבר שאנו מביטים בו ושוזר אותן אל המשמעות שהוא מפיק מכך. באופן זה המוח יכול ליצור משמעות ברורה גם מתמונה מטושטשת או בתנאי ראות לא טובים. מצד שני, המתודה הזו הופכת את הראייה שלנו לסובייקטיבית, עד כדי כך שבמובן מסוים אנו רואים מה שאנו רוצים לראות.

בזיהוי פנים, מלבד החלק הויזואלי במוח, פועלים גם חלקים נוספים הקשורים לזיכרון ותכנון. כתוצאה מכך, מופעל חלק נוסף במוח, שמגיב במיוחד בעת גירוי של פרצופים אנושיים. הדבר מעניק תחושה שאנו מביטים בעצמים חושבים ובעלי רגשות, שאנו רואים פרצופים ''אמיתיים''. אנשים עוקבים אחרי ''מבטם'' של חפצים בדיוק כשם שאנו רגילים לעקוב אחר מבטם של אנשים, ומתפתים להסתכל ולבדוק מה גורם להם להגיב כך.

אחת התשובות האפשרויות היא שאנו רואים כל כך הרבה פנים אנושיים אמיתיים ביומיום, שאנו מצפים לראות אותם בכל מקום. החל מהילדות, זה הגירוי הנפוץ ביותר שאנו פוגשים. תשובה נוספת, מסיבות אבולוציוניות, ההישרדות האנושית תלויה באנשים אחרים – אם אנו זקוקים לעזרה מהם או שעלינו להיזהר מפניהם. האדם צריך להבין אנשים אחרים ולפענח את התנהגותם במהירות גבוהה, ולכן ייתכן כי המוח מחווט לזהות אנשים אחרים בכל הזדמנות: הטעות המקרית של זיהוי פנים ''מזויפים'' בגזע עץ, אינה חמורה כמו להיכשל בזיהוי פרצוף אמיתי שמסתתר בין השיחים.

מנגנון דומה עשוי לפעול גם בכיוון ההפוך. המוח מנסה להשליך את התכונות האנושיות שקיימות בו על דברים שאינם בהכרח אנושיים על פי ההגדרות המקובלות. בניסיון להתמודד עם חוסר הודאות של העולם, האדם מאניש תופעות שונות ומחפש את השתקפותו בטבע.

אחת הדוגמאות הבולטות היא 'פרצופים' של מכוניות, עם קווי המתאר האנושיים שנובעים מהפנסים והגריל. בכל מקום בתבל, המקומיים מקשרים למכוניות את אותן הבעות אנושיות. מכונית עם פנסים עגולים וגריל קטן למשל, מתוארות כנשית. לעומת זאת פנסים ישרים ומוטים עם גריל רחב נחשבות גבריות. קיים צורך של המוח לאתר אינפורמציה ביולוגית בצורה של הבעות פנים, בכל מקום שהוא רק יכול. מדהים לראות כיצד אנו תופסים את הסביבה המודרנית דרך מנגנונים כה עתיקים. 

התכונה של זיהוי פנים בעצמים יכולה להיות בעלת השפעה מעשית על חיינו. אם למכונית יש 'מבט מאיים', היא עשויה לעורר אגרסיביות בקרב נהגים אחרים. שלטים של "עיניים בוחנות" הורידו מקרי גניבות ביותר ממחצית.

הצלחה של כל תהליך נובעת מרמת הקשר שבין התהליך לבין התכלית והמטרה הסופית שלו. כאשר המוח האנושי רוצה לזהות פנים של אדם, הוא יכול לעשות זאת על ידי איתור של מכנה משותף, ועל ידי השוואת תבניות מורכבות. המוח ממפה במהירות את התבניות ביחס לבעיה שעומדת בפניו, ומבצע תיעדוף של ההשוואות השונות.

חכמת הפנים – הפרסונולוגיה היא נושא לימודים מוכר. בסיסה נמצא באינטואיציה, ועם התפתחות המחקר הפכה למדע מדויק. תווי הפנים שלנו מייצגים תכונות אופי שטבועות באדם ומאפשרים לנו לראות את האדם מאחורי המסכה. השימוש בחכמת הפנים ניכר כמעט בכל היבט בחיים: בתקשורת המשפחתית, במקום העבודה, ועוד.

תורת הפרסונולוגיה מציגה ניתוח מרשים ומדוייק של מבנה האישיות, והיא מאפשרת התבוננות מעמיקה לתוך האדם. הכלים הם אמינים והם מעידים על כישורי האדם, דפוס חשיבותו, בריאתו ואיזה חסימות נפשיות טמונות בו. לימודי פרסונולוגיה מובילים גם לניתוח שפת הגוף, תקשורת בין אישית, קבעונות והפרעות טורדניות, בעיות עור, ותחומי רפואה משלימה כמו אירידיולוגיה ורפלקסולוגיה. התורה חשובה גם לאמנות, כיוון שברוב יצירות האמנות החשובות הפנים הם הנושא המרכזי.



dreamstime_xs_78451344.jpg
'משפחת' סלעים בהרי בולגריה



dreamstime_xs_36455598.jpg
'שבט' סלעים בארץ הקניונים ביוטה



dreamstime_xs_90106620.jpg
תוכנת זיהוי פנים



dreamstime_xs_39502051.jpg
חורבה באי יווני דומה ממרחק לפרצוף אנושי



dreamstime_xs_72444380.jpg
ערסל תלוי לפני שני חלונות יוצר פרצוף מחייך




12.11.2018

האנשה בחיי היומיום ובדת

'האנשה' היא הענקת תכונות אנושיות לחפצים דוממים, חיות, כוחות טבע וכדומה. ביוונית המושג נקרא 'אנתרופומורפיזם', מילה שפירושה: 'צורת-אדם'. 

בשפת הדיבור והכתיבה, ההאנשה היא סוג של מטאפורה נפוצה, שמיועדת ליצור רושם רגשי. דוגמאות הן: חיק האדמה, יללת הרוח. זאת אחת התכונות האופייניות ביותר למין האנושי.

בחיי היומיום נפוצה מאד החשיבה אודות עצמים חשובים כבעלי תכונות כמו-אנושיות. ההתקדמות באינטליגנציה המלאכותית עשויה לגרום להאנשה להפוך לתופעה משמעותית עוד יותר. האינטליגנציה המלאכותית מעלה מאד את רף ההאנשה של המחשבים. המחשבים המתקדמים מסוגלים להציג התנהגויות אנושיות ספציפיות, כדוגמת למידה משגיאות או ציפיה לקליטת מידע מסוים. כמובן שיש גם רובוטים שמחקים תנועות וצורה של בני-אדם. במקביל, מכשירים רבים כבר פועלים על פי הוראות בדיבור.

ההאנשה של בעלי חיים מקובלת מאד משחר האנושות. קיימים ספרים ותורות אלטרנטיביות שעוסקים בנושא ההשוואה בין תכונות בני אדם לתכונות בעלי חיים. הנושא נפוץ בספרי ילדים. דוגמאות הן: משלי איסופוס, 'חוות החיות', 'עליסה בארץ הפלאות', 'פו הדב', 'הרוח בערבי הנחל' וכדומה.

וולט דיסני לקח את נושא ההאנשה הקומית והביא אותו למרכז התרבות. חלק מרכזי מזמן הילדים מוקדש לצפייה בסרטים מצוירים, בהם נפוצה מאד האנשת בעלי חיים. דמויות מיקי מאוז, קרמיט הצפרדע, באגס באני וכו', הם עבור הילדים גיבורי חיקוי משמעותיים.

פנתיאון האלים במיתולוגיה היוונית הוא כולו של דמויות מואנשות: זאוס, הרה, אפולו, פוסידון, ארוס, ונוס, מרס, ואחרים. סיפורי המיתולוגיה הם ברובם סיפור עלילות האלים בקרב בני האדם. מתחת לאלים קיים דרג של חצאי אלים, שהוא  תוצאה של זיווג בין האלים לבני אדם רגילים, שהם בני אדם בעלי תכונות אלוהיות, כמו פרסאוס, הרקולס, ופסיכה.

בדת ההינדית קיימות אלוהויות רבות, אשר לכל אחת מהן תכונות אנושיות ספציפיות בולטות.

האמונה הדתית המונותיאיסטית רואה, באופן כללי, כבלתי נכון לתאר את אלוהי היהדות, הנצרות והאיסלאם כאנושיים. האלוהים מופשט בהן בצורתו ובתכונותיו. למרות זאת, קשה ביותר לאדם הממוצע לתאר את האלוהים ללא מסגרת אנתרופומורפית. ראוי לציין גם כי סיפור הבריאה התנכ''י מתאר כי האלוהים ברא את האדם בצלמו.

הגיאוגרפים המודרנים מודעים לכך שהדת יכולה להיות נקודת מוצא לבניית זהות אתנית ולאומית, ובאידיאולוגיה ובפרקטיקה הדתית יש השפעה רבה למיקום.  תהליכי ההגירה יצרו גם שינויי נוף, כיוון שיש קהילות מהגרים רבות שמוגדרות על ידי הדת. מקומות ציבוריים בלתי מוגדרים על ידי הדת בעבר הלא רחוק, וביניהם העיר, השכונה, הרחוב, בתי הספר, וחללים ביתיים רבים, ובמקביל מרחבים בתקשורת ובכלכלה, הפכו למיתחמים יומיומיים שמשלבים פרקטיקה דתית באורח לא פורמאלי. בדרך זאת הפכה ההאנשה, למעשה, לכוח המניע החשוב ביותר בתיקשורת הבין אישית. 





dreamstime_xs_63291596.jpg
סלעים בצורות דמויות אנושיות הם מוקד משיכה רב עוצמה




dreamstime_xs_76517833.jpg
השועל הוא אחת החיות המואנשות החביבות ביותר



גיבורי וולט דיסניי



ילד ורובוט




זאוס, ראש האלים במיתולוגיה היוונית, כבן אדם




image002.jpg
האלוהים יוצר את האדם בצלמו ובדמותו בפרסקו בתקרת הקפלה הסיסטינית



dreamstime_xs_57332458.jpg
ישו הנוצרי - בן אדם שהפך לאלוהות



dreamstime_xs_86519391.jpg
בודהא - בן אנוש שהפך לאלוהות



dreamstime_xs_85295199.jpg
אלוהות המזל בתרבות הסינית



dreamstime_xs_46258246.jpg
גנאש - אלוהות הינדית בעלת ראש פיל וגוף אדם





10.11.2018

אנטומיה דימיונית ואמנות


פעולות היסוד דרכן משתקפת דעתו של האדם הן דרך טיפולו בגופו: הניקיון, הדאגה לבריאות, האכילה וכדומה. אנו חושבים על הגוף האנטומי כעל המציאות הפנימית שלנו. אמצעי שאפשר לבחון דרכו את החברה, התרבות והמצב האנושי. אך פנים גופנו מוסתר מאיתנו. המתרחש מתחת לעורנו הוא מסתורי, מפחיד, מרתק. בעבר הרחוק המבנה הפנימי של גוף האדם היה עניין לספקולציות, פנטזיות, ומחקר מועט, והיו מעט מאד ניסיונות להציגו בתמונות. התפתחות המחקר האנטומי, יחד המצאת הדפוס ושטף טכנולוגיות הדפוס בעקבותיה, סייעו במתן השראה לאנטומיה חדשה ומרהיבת עין. האנטומיה הדימיונית פרחה, שופעת פרטי מידע אך גם מוזרה, סוריאליסטית, יפה ומגוחכת – חושפת את העולם החיצוני באותה מידה שהיא חושפת את העולם הפנימי.

בתחילת העידן המודרני הגבול בין אמנות למדע היה בלתי מוגדר עדיין. מומחי האנטומיה ושותפיהם האמנים השתמשו באופנים מוכרים של הצגה – תיאור באמצעות סמלי נוף דתיים ואמנותיים. האמנים ניסו ליצור איורים מדויקים, אך גם מפתיעים, יפים ומבדרים.

בין השנים 1680-1800, החלו מומחי האנטומיה לנפות את המרכיבים הדימיוניים מהאיור המדעי. אמינות האנטומיה, הם טענו, נפגמה בגלל מליצות חזותיות, נופים דמיוניים ותנוחות קומיות. כאשר טכנולוגיות הדפוס העתיקות השתכללו, נוצר סגנון של היפר אותנטיות מבריקה וחלומית, אשר הראתה, בכישרון אמנותי רב, ידע מתוחכם יותר ותפיסה מעודכנת של פנים הגוף.

בשנות השלושים של המאה ה-20, הפיק פריץ קאהן בגרמניה סדרת ספרים אודות פעולתו הפנימית של גוף האדם. הוא השתמש במטאפורות שנלקחו מהעולם התעשייתי: קווי יצור, מנועי שריפה פנימית, בתי זיקוק, מחוללי מתח חשמלי, טלפונים וכדומה. הגוף ביצירות קאהן היה 'מודרני' ויצרני, נושא שהודגש חזותית באמצעות אמנות חדשנית. למרות שספריו נמכרו היטב, יהדותו, והטפתו למען רפורמות ציבוריות, הפכו אותו למטרה להתקפות נאציות. הוא ברח לאמריקה ב-1940.

המצגות האנטומיות בשנים האחרונות מציעות לנו עקבות אל 'האני הפנימי' שלנו. האמן/מדען/עיתונאי אלכסנדר ציאראס מקבל את השראתו מהשקפת העולם לפיה הגוף האנטומי הוא מיקרוקוסמוס, 'עולם קטן', ומה שמצוי בעולם החיצוני מצוי גם בתוך האדם ומתגלה באמצעות מדע האנטומיה. ציאראס יוצר באמצעות טכנולוגיות סורקי-גוף והולוגרמות לייזר הדמיות של גוף האדם, המשלבות תיאור מדויק עם נופך אמנותי.

בחיי היומיום בימינו אנו מוקפים מכל עבר בהמחשות חזותיות מרהיבות עין של אברי גופנו, החל מהגוף כולו, דרך איברים בודדים, וכלה בתאים מיקרוסקופיים. המחשות אלה נטמעות בכל מהלך שאנו עושים. דומה כי העין אינה שבעה מלצפות באיורים אלה, והמוח מבקש מהם עוד ועוד, מבלי שתימצא לעיתים הדרך כיצד לספק את מבוקשו.

הגישה המערכתית, אשר השתלטה במידה רבה על כל תחומי החשיבה המדעית בימינו, הביאה לכך שמערכות אנטומיות, וביולוגיות בכלל, מושוות למערכות מלאכותיות אשר נמצאות בשימוש האדם, ולדוגמא מערכות מידע. פעולת הגוף האנושי מוגדרת כפעולה של מערכות שונות, והמערכות שהאדם יוצר, בכל תחומי הקיום, משתדלות ללמוד מאופן הפעולה של מערכות אלה ולחקותן. במקביל, ההתפתחות במדעי הביולוגיה מביאה לכך שמרכיבים ביולוגיים עשויים לשמש ליצירת מערכות מלאכותיות.

אחד הנושאים המרכזיים באמנות הוא 'נופי טבע'. החירות האמנותית מאפשרת לאמן ליצור נופים דימיוניים על גבי יריעת הציור, אשר לאחר שהם נתלים על הקירות הם הופכים לחלק בלתי נפרד מתמונת העולם של דיירי הבית.

הארכיטקטורה הקלאסית שמה את הדגש על 'החזית האנושית' של הבניינים. זאת הושגה באמצעות עיצוב, עיטורים ופסלים. שילוב דמויות ומירקמים אנושיים בחזיתות בתי פאר ובכיכרות תורם להאנשת פני הנוף האורבאני.

בעוד התיאור האנטומי מחויב לדייקנות מדעית בתיאור גוף האדם, נהנית אמנות הציור מחירות רבה בתחום זה. יצירת האמנות הפלסטית המשלבת בני אדם בתיאורי נוף מאחדת בין שניהם. תיאורי הנוף הופכים לבבואה של האדם, ולהיפך. רבים מאמני הציור הגדולים האנישו את מראות הנוף אשר היו הרקע לדמויות שהיו הנושא, ולדוגמא הרקע של 'המונה ליזה', ואחרים יצרו ציורי נוף בלבד אשר משקפים הלך רוח אנושי מובהק.

לפני הרנסנס לא היו ציורי נוף, לפחות לא כפי שאנו מבינים אותם. אם בכלל, נוף היה רק נוף רקע לדמויות האנושיות. הדבר השתנה בהדרגה. כשהעצים, ההרים, השדות והאוקיינוסים החלו להתבלט, התרחשה תופעה מוזרה: הנוף האנתרופומורפי. הצורות האנושיות למעשה התמזגו עם הנוף, כאילו הטבע אינו דבר ללא הנראטיב האנושי. דומה היה כאילו האדם אינו מסוגל להעריך אמנות שלא חזרה בהשתקפות, במובן המילולי ביותר של המילה
ציורים אלה כללו בדרך כלל פנים חבויים בנוף, כאילו כדי להצביע על כך שהאדמה היא זו שמעבדת אותם, ומנגד, משמעותה היא רק בשימוש שהאדם משתמש בה. זה היה נכון במיוחד עבור כמה אמנים המאה ה -17 בהולנד. הם הפיקו מספר רב של יצירות המציגות את צלליתו של אדם מזוקן המופיע בפרופיל מעל הרי סלע. את תחילת המגמה ניתן לייחס לדימוי שנוצר על ידי המלומד קירשר.הוא אמר כי העיצוב שלו היה בהשראת סיפור על התוכנית בעת העתיקה לפסל דמות ענקית של אלכסנדר הגדול על הר אתוס.

הציירים האימפרסיוניסטים, אשר נחשבו לבלתי מקובלים בסוף המאה ה-19, אך יצירותיהם נמכרות במחירי שיא בתחילת המאה ה-21, הדגישו את הרושם הכללי שעושים הדמות והנוף במשולב, על חשבון הדיוק בתיאור. בסגנון זה קל הרבה יותר לאחד בין הנושא לנוף ברקע ולתאר בהבלטה את המהות האנושית, הפיזית והרוחנית כאחת.

הצייר סלבאדור דאלי תיאר במכחולו חזיונות סוריאליסטיים בהם גוף האדם מתפורר על רקע נוף מדברי, ויצר בדרך זאת שילוב אותנטי בין האנטומיה לגיאוגרפיה. הציור הוא מחאה פוליטית נגד המלחמה. דאלי הצליח ליצור תמונה מזעזעת, שמותירה רושם רב על הצופה, בזכות המסגרת שיוצרים אברי הגוף הגדועים על רקע השמים, קומפוזיציה שהיא פניה וקריאה לפעולה עבור התת מודע.
אמנים פוסט מודרניים פרקו את המראות שתארו למרכיבי היסוד החזותיים. הם יצרו כך יצרו שיטה המאפשרת לתאר את החי והדומם בכלים מולקולאריים.
הארכיטקטורה הפוסט מודרנית זנחה את הסגנון הפונקציונלי הטהור, בעל הקווים הישרים והחזיתות השטוחות והשקופות, שאופייני לגורדי השחקים במרכזי הערים. ארכיטקטים כפרנק גהרי חזרו אל שילוב האנושי בנוף הבניינים שתכננו, באמצעות יצירת אי סדר מבני, שהוא למעשה חזות שהולמת את התחושה הפיזית בסביבה המרחבית של הבנין, ומעניקה במקביל תחושה לגבי מטרותיו.

אמנים בימינו משתמשים בטכנולוגיות דיגיטליות כדי ליצור תמונות בסגנון הריאליזם הפנטסטי והמדע הבדיוני, שהפך לנפוץ בספרות הקומיקס ובקולנוע, עם יצירות כמו 'מטרופוליס', 'בלייד ראנר', 'הרוח במעטפת', 'מלחמת הכוכבים' ועוד, אשר עלילותיהם מתרחשות במקומות גיאוגרפיים שהם פרי הדמיון. במקביל, הגוף של הדמויות האנושיות בהם הוא לרוב היברידי, והם חלקם טבעיים וחלקם מלאכותיים. הנושא של יצירות אלה הוא תמיד עד כמה אפשר למתוח את גבולות האנושי באמצעות ההאנשה. 



הציור 'מעשה טוביה'

הציור 'מעשה טוביה' מאת טוביה כץ
[1652-1729], משווה בין פנים הגוף לפנים הבית



האנטומיה ההיפר הריאליסטית של גוברד בידלו [1640-1711]

אנטומיה בסגנון מורבידי של גוברד בידלו [1640-1711]




קאהן - מערכות העיכול והנשימה כמפעל כימי
פריץ קאהן - הגוף כארמון תעשיתי





אלכסנדר ציארס - עובר
אלכסנדר ציארס - צילום עובר



איור חזיתי של הראש אשר מבליט איברים שונים




dreamstime_xs_60614666.jpg
חזית בנין מעוטרת פסלים בכיכר בליני בעיר נאפולי, איטליה




וינסלאסט הולר - נוף מעוצב כפני אדם
הולנד, המאה ה-17




דאלי – התראה על מלחמת אזרחים - 1936
סלבדור דאלי, 'התראה על מלחמת אזרחים', 1936




dreamstime_xs_40748464.jpg
בניינים נטויים כחבורת אנשים של פרנק גהרי בדיסלדורף




הרוח במעטפת - סרט מדע בדיוני משנת 2017