ספרים מקוריים

25.5.2024

שלושה חודשים בדיוק עוברים מט''ו בשבט לל''ג בעומר, ומל''ג בעומר לט''ו באב


אהבה לכולם מט''ו בשבט - ראש השנה לאילנות עד ט''ו באב - ראש השנה לאהבה. יש בדיוק חצי שנה בין שני המועדים הללו.

ל"ג בעומר חל תמיד בתאריך י"ח באייר. בין ט"ו באייר לי"ח באייר עוברים 3 ימים. ביהדות, פרק הזמן של שלושה ימים מסמל יציבות וקביעות, מעין תקופת המתנה והתבססות לפני שינוי או התרחשות משמעותית.

    בין ט"ו בשבט לט"ו באייר עוברים שלושה חודשים: שבט, אדר, ניסן.

    בין ט"ו באייר לט"ו באב עוברים שלושה חודשים מלאים:  אייר, סיוון, תמוז

    ל"ג בעומר הפך לחג אהוב על ילדים במיוחד בגלל המדורות והחץ וקשת. הפעילויות הללו יוצרות אווירה של כיף והתרגשות, והן דרך לחוות את החג בצורה חווייתית. למרות שהסיבות למנהגי החג קשורות לאירועים היסטוריים ולמסורת, ל"ג בעומר הפך לחג שמסמל שמחה, אחדות ואור, ומהווה הזדמנות לילדים לחגוג וליהנות.

    הדימוי של החץ והקשת כסמל לאהבה רווח מאוד בתרבות הפופולרית. הוא מופיע בסרטים, בתוכניות  טלויזיה, בשירים ובפרסומות. השימוש בדימוי זה מעורר בנו אסוציאציות של רומנטיקה, תשוקה והתרגשות.החץ והקשת כסמל של חיפוש ומציאת אהבה הוא דימוי עוצמתי ומרגש. הוא מזכיר לנו שהאהבה היא כוח בלתי נשלט שיכול להוביל אותנו למקומות מופלאים. 

    החץ והקשת, כסמל של חיפוש ומציאת אהבה, מקורם בדמותו של קופידון, אל האהבה במיתולוגיה הרומית, המקביל לארוס במיתולוגיה היוונית. קופידון מתואר לרוב כילד קטן ויפה הנושא חץ וקשת, ויורה חיצי אהבה בלבבות בני האדם. פגיעת החץ גורמת לאדם להתאהב בלהט באדם הראשון שהוא רואה. הדימוי של החץ והקשת יכול לשמש כמטאפורה לחיפוש האהבה. הוא מזכיר לנו שמציאת אהבה דורשת מאמץ, התמדה ואמונה. כמו שקופידון יורה את חיציו בחיפוש אחר מטרות, כך גם אנחנו צריכים להיות מוכנים לקחת סיכונים ולפתוח את הלב לאהבה.

    החץ מסמל את הכיוון והמטרה. הוא מייצג את הרצון למצוא אהבה ואת החיפוש אחר בן או בת הזוג המתאימים. החץ גם יכול לסמל את הכאב והפגיעות הכרוכים באהבה. 

    הקשת מסמלת את הכוח והמתח הנדרשים כדי להניע את החץ אל המטרה. היא מייצגת את התשוקה והלהט שבאים עם האהבה, כמו גם את האתגרים והמכשולים שעומדים בדרך למציאתה. 

    הילד קופידון מייצג את הכוח העיוור והבלתי נשלט של האהבה. הוא מזכיר לנו שהאהבה יכולה לפגוע בנו באופן בלתי צפוי ולהוביל אותנו למקומות שלא תיארנו לעצמנו.

    הדימוי המורכב של החץ והקשת לצד כלי הטיס הבלתי מאוישים, משקף את המציאות המורכבת של הלחימה המודרנית. בעוד שהחץ והקשת מייצגים את המיומנות האנושית והדיוק המסורתי, כלי הטיס הבלתי מאויש מסמל את הטכנולוגיה המתקדמת והשליטה מרחוק. השילוב בין השניים מדגיש את האתגרים האתיים והמוסריים של שימוש בכוח מרחוק, ואת הצורך בהבנה מעמיקה של ההשלכות של הטכנולוגיה על שדה הקרב המודרני.









    24.5.2024

    הספר ''אמנות המלחמה''

     

    ''אמנות המלחמה'' של סון דזה, מהמאה ה-6 לפנה''ס, הוא כנראה הספר  הראשון שמתווה קווים מנחים לדיפלומטיה בינלאומית יעילה. היצירה התחילה מסורת של יצירות בתחום מדעי המלחמה. סון היה אסטרטג צבאי, פילוסוף וסופר. סיפרו, הקצר אך העמוק, מורכב מ-13 פרקים העוסקים בהיבטים שונים של לוחמה, אסטרטגיה, טקטיקה, מנהיגות, מודיעין, לוגיסטיקה ועוד. הספר מדגיש את החשיבות של הכנה, תכנון, ניתוח האויב, שימוש בתחבולות והימנעות מעימות ישיר במידת האפשר. העקרונות והתובנות המוצגים בספר רלוונטיים לא רק לתחום הצבאי, אלא גם לתחומים כמו עסקים, פוליטיקה וספורט. תורתו של סון דזה השפיעה רבות על האסטרטגיה הצבאית בסין ובעולם כולו. היא שימשה השראה למנהיגים צבאיים ופוליטיים רבים לאורך ההיסטוריה, והיא ממשיכה להיות נלמדת ומוערכת גם כיום. הספר תורגם לשפות רבות, והוא נחשב לאחד הספרים החשובים ביותר בתחום האסטרטגיה. 


    ספר "אמנות המלחמה" של סון דזה, למרות שנכתב לפני אלפי שנים, מציע עקרונות אסטרטגיים רבים הרלוונטיים גם כיום, ובפרט למדינות הנמצאות במצב מלחמה כמו ישראל. הנה מספר דוגמאות כיצד ניתן ליישם עקרונות אלו:

    1. "הכר את עצמך, הכר את אויבך": הבנת הכוחות, החולשות והאסטרטגיות של האויב, כמו גם הבנת היתרונות והחסרונות של ישראל, חיונית לתכנון אסטרטגי יעיל. הדבר כולל איסוף מודיעין, ניתוח יכולות צבאיות וכלכליות, והבנת המוטיבציות הפוליטיות והתרבותיות של האויב.

    2. "המלחמה הטובה ביותר היא זו שלא נלחמת": ישראל יכולה ליישם עיקרון זה על ידי חתירה לדיפלומטיה, הרתעה והסכמי שלום. השקעה במאמצים אלו יכולה למנוע מלחמות מיותרות ולהבטיח את ביטחונה של המדינה.

    3. "התקפה היא הדרך הטובה ביותר להגנה": אמנם ישראל נמצאת במצב הגנתי מתמיד, אך יוזמה התקפית ממוקדת יכולה לשבש את תוכניות האויב, להרתיע אותו ולשפר את עמדת המיקוח של ישראל.

    4. "השתמש במודיעין ובמרמה": איסוף מודיעין מדויק והטעיית האויב יכולים לספק לישראל יתרון משמעותי. הדבר יכול לכלול שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הפעלת סוכנים, ויצירת מצג שווא לגבי כוונותיה של ישראל.

    5. "הסתגל לנסיבות המשתנות": המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון הוא דינמי ומשתנה במהירות. ישראל צריכה להיות מסוגלת להתאים את האסטרטגיות שלה לנסיבות המשתנות, לפתח גמישות מחשבתית ולהגיב במהירות לאיומים חדשים.

    6. "הימנע ממלחמות ממושכות": מלחמות ממושכות גובות מחיר כבד בנפש וברכוש. ישראל צריכה לשאוף לסיים עימותים במהירות האפשרית, תוך שימוש בכוח ממוקד ויעיל.

    7. "השתמש בבריתות": בניית בריתות אסטרטגיות עם מדינות אחרות יכולה לחזק את מעמדה של ישראל, לספק לה תמיכה מדינית וצבאית, ולהרתיע אויבים פוטנציאליים.

    8. "שמור על מורל גבוה": שמירה על מורל גבוה בקרב החיילים והאוכלוסייה האזרחית חיונית להצלחה במלחמה. הדבר כולל מתן תמיכה לחיילים ומשפחותיהם, טיפוח תחושת אחדות לאומית, והצגת חזון ברור לעתיד.

    יישום עקרונות אלו דורש שילוב של תכנון אסטרטגי, יכולות צבאיות מתקדמות, דיפלומטיה מיומנת, ומנהיגות חזקה. על ידי כך, ישראל יכולה להבטיח את ביטחונה ולשגשג גם בסביבה מורכבת ומאתגרת.





    6.5.2024

    דמותו של הקטגור ברייאן בסרט ''משפט הקופים'' - 100 שנים לאחר המשפט


    ''משפט הקופים'' התרחש בשנת 1925, בתקופה של עלייה באנטישמיות העולמית. מורה בשם ג'ון סקופס הורשע בהוראת תורת האבולוציה בניגוד לחוק בטנסי. המשפט עורר תשומת לב בינלאומית ועורר דיון נוקב על היחסים בין דת ומדע. הוא נתפס כסמל למאבק בין חופש הביטוי והדעות לבין דת וקונבנציונליות. מחאות הסטודנטים נגד ישראל כיום, מבטאות גם הן התנגדות למה שנראה כאי צדק וחוסר שוויון.


    ויליאם ג'נינגס ברייאן, אולי הפוליטיקאי הבולט ביותר בארצות הברית ברבע הראשון של המאה העשרים, בחר לרדת מרום מעמדו ולהיות התובע במשפט שהתנהל בעיר כפרית קטנה. הסיבה לכך היתה חרדתו העמוקה מהתפשטות תורת הגזע בארצות הברית, כתוצאה מאימוץ תורת האבולוציה של דרווין, באמצעות הפופולריזציה שנעשתה לה על ידי ניטשה. חששו, כאדם מאמין, היה מהדרוויניזם החברתי, אשר נובע ישירות מהאבולוציוניזם. ברייאן ראה כיצד הפופולריות של הנושא גוברת בקרב המשכילים, בעיקר בזכות ההערכה הרבה לניטשה  בקרב הציבור המשכיל


    ברייאן היה אחד הפוליטיקאים שפעלו למען חקיקת ''חוק באטלר'', למניעת הוראת תורת האבולוציה, על שם חקלאי וחבר קונגרס פונדמנטליסט מטנסי שיזם את החוק, והיה מעריץ שלו. בשנת 1922 נתן ברייאן סדרה של הרצאות, שמטרתן היתה להוכיח את הצורך באלוהים, בתנ''ך, ובמושיע. הקריאה של ברייאן נגעה בנימי נפשם של הפונדמנטליסטים. הבוחרים בכ-20 מדינות לחצו על המחוקקים להפוך לבלתי חוקי ללמד את האבולוציה בבתי ספר ציבוריים. ברייאן הפך למנהיג הלאומי של התנועה הזאת. הוא אמר שממש לא אכפת לו אם התיאוריה של האבולוציה נכונה, כי הוראתה החלישה את האמונה הדתית אצל הצעירים.


    ברייאן התכוון לשאת את משנתו המלאה בנאום הסיכום של התביעה ב''משפט הקופים'', שהיה הכינוי הפופולרי למשפט בעל תהודה עולמית בנושא זה, שנמשך שבוע ימים בשנת 1925, בעיירה דייטון בטנסי. אך כתוצאה מהודאה מוקדמת ומפתיעה באשמה של הסניגור קלארנס דארו, אשר שנה אחת בלבד קודם הגן על ליאופולד ובייב, צמד הרוצחים הצעירים שהושפעו מניטשה, נמנעה ממנו הזכות לשאת את דבריו. 


    נאומו של ברייאן, שאורכו כ-15,000 מילים, ובו ראה את פסגת הגותו, התפרסם ברחבי ארצות הברית ימים אחדים לאחר המשפט, ויצא לאור בסיפרון הנצחה. ברייאן מת במהלך ההגהות הסופיות לפני הפרסום.


    בהצגה ''יירש רוח'', שנעשתה על פי המשפט, דמותו של ויליאם ג'נינגס ברייאן שוחקה תמיד כדמות הליצן,  חוצפן, מתנשא, צדקני, מסוגל לראות את העולם באופן צר בלבד, ופונדמנטליסט מוגבל. לא נראה שזאת האמת לאשורה. בראיין היה אדם שרץ לנשיאות ארצות הברית שלוש פעמים, נואם גדול, ולפיכך היה צריך להיות טמון בו משהו שהוא יותר מליצן. בריאן היתה טמונה גדולת הרוח - הוא לא היה שרלטן, הוא היה אדם פנטסטי שהפך אובססיבי לתנ"ך. היכולת של ברייאן להאמין, ללא ספקות, היתה קרובה להפתיע לאורתודוקסיה היהודית. בלשון הפופוליזם, טען ברייאן טענות ערך על מה שטוב, מוסרי וצודק, וקידם מדיניות שתשמור על האינטרסים של העם הפשוט מפני האינטרסים המדכאים והמנצלים של האליטה. רק במובנים מצומצמים הוא שילב את הטיעונים הפונדמנטליסטים.


    ויליאם ג'נינגס ברייאן והדרוויניזם החברתי

    ויליאם ג'נינגס ברייאן (באנגלית: William Jennings Bryan;‏ 19 במרץ 1860 - 26 ביולי 1925) היה פוליטיקאי אמריקאי. הוא היה מנהיג האגף הליברלי שלהמפלגה הדמוקרטית, והתמודד מטעמה במירוץ לנשיאות ארצות הברית שלוש פעמים (ב-1896, 1900 ו-1908). הוא ייצג את מדינת נברסקה בקונגרס של ארצות הברית ושירת בתפקיד מזכיר המדינה של ארצות הברית תחת הנשיא וודרו וילסון בשנים 1913–1916. ברייאן השתייך לזרם הפרסביטריאניזם בנצרות והיה נוצרי אדוק, תומך בדמוקרטיה עממית, יריב של תומכי תקן הזהב, הבנקים ותאגידי מסילות הרכבת, מנהיג תנועת הכסף החופשי, פעיל שלום, תומך בחוק היובש, ומתנגד לדרוויניזם מסיבות דתיות. באמצעות קולו העמוק וסיוריו ברחבי המדינה, הוא נודע בתור אחד מהנואמים המבריקים ביותר של אותה תקופה. בשל אמונתו בטובם ובצדקתם של האנשים הפשוטים, הוא כונה "איש העם הגדול". בבחירות הצמודות של 1896 ו-1900 הוא נוצח בידי ויליאם מקינלי, אולם שמר על שליטה במפלגה הדמוקרטית, כשהוא נואם מעל 500 נאומים. ב-1896, ברייאן ביסס את המנהג של מועמדים לנשיאות לנאום ברחבי המדינה, בתקופה שבה מועמדים אחרים נשארו בביתם


    ברייאן התנגד לתורת האבולוציה הדרוויניסטית ולהשפעתה על אמריקה. הוא לא אהב, במיוחד, את הצד של הדרוויניזם החברתי בתורה זאת, שביטא השקפה כי העשירים והחזקים אינם חייבים לעניים. הדרוויניזם החברתי סתר את השקפתו של ברייאן על הנצרות, שעל פיה היה על בני האדם לעזור לעניים חסרי המזל.


    אחרי שארצות הברית נכנסה למלחמת העולם הראשונה, ברייאן קרא שני ספרים נוספים שעיצבו את צורת החשיבה שלו. הראשון היה ''לילות המפקדה'' שכתב הפרופסור האמריקאי ורנון קלוג, בו טען כי כי קצינים גרמנים במהלך המלחמה עשו את הקשר בין התיאוריה של דרווין לבין המאמצים הצבאיים שלהם. הגרמנים ראו את עצמם כחזקים, שמטאטאים הצידה בצדק את החלשים. הספר השני היה של הסופר הבריטי בנג'מין קיד "מדע הכוח", שבו טען שלדרווין היתה השפעה ישירה על חשיבתו של הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה. ההוגה הגרמני הכחיש את קיומו של האל והציע ל"סופרמנים" זכות לשלטון. ברייאן הסכים כי ניטשה הושפע מדרווין, והרעיונות של גרמניה הוכיחו לו כיצד חשיבה דרוויניסטית עלולה לפגוע בחברה.


    בשנת 1921 נשא ברייאן נאום בשם "האיום של הדרוויניזם". הנאום יצא לאור לאחר מכן, ונמכר היטב לפונדמנטליסטים. ברייאן טען כי הנטייה הטבעית של הדרוויניזם היא להסיט מדרך הישר את מי ששם את אמונתו בתורת האבולוציה. ברייאן ידע שלא כל האבולוציוניסטים היו אתאיסטים, אבל הוא חשב שהנוצרים שקיבלו את התיאוריה הזאת היו מסוכנים עוד יותר לאמונה. ברייאן לא התנגד למדע או להוראה של העובדות, אך הוא האמין שלא ניתן להוכיח את תיאוריית האבולוציה. ברייאן גם אמר כי לאזרחים יש זכות לשלוט במה שמלמדים בבתי הספר הציבוריים בהם הם תומכים באמצעות תשלום מיסים. אם יש פונדמנטליסטים שמאמינים שהאבולוציה הרסה את האמונה הדתית, ובדרך זאת פגעה בחברה, היתה להם זכות למחות. הוא אמר כי אין לצפות מאנשים לשלם על ההוראה של היפותזה שקושרת אדם חברתי עם הפראיות. ברייאן זכה לתמיכה פוליטית של אמריקנים שהתנגדו למודרניזם. אנשים אלה נטו להיות מדרום וממערב ארצות הברית. הם גרו בעיירות קטנות, ורבים מהם היו חקלאים. הם תמכו במרד נגד המודרניות, ובכל שינוי בחברה שנדמה היה כי הוא מאיים על השקפותיהם הדתיות או על אורח חייהם המסורתי. 


    בשנת 1922 נתן ברייאן סדרה של הרצאות שנקראו "בדמותו". ברייאן האמין כי, כפי שאמר התנ"ך, אלוהים ברא את האדם הראשון בדמותו.  מטרתו של ברייאן היתה לאשר את קיומו של אלוהים ואת הצורך בו, את האמת העובדתית בתנ"ך ואת הצורך בתנ"ך, ואת עובדת קיומו של ישוע ואת הצורך במושיע. הקריאה של ברייאן נגעה בנימי נפשם של הפונדמנטליסטים. בכ-20 מדינות הבוחרים לחצו על המחוקקים להפוך לבלתי חוקי ללמד את האבולוציה בבתי ספר ציבוריים. בטנסי התקבל חוק בנושא, שנקרא ''חוק באטלר''. ברייאן הפך למנהיג הלאומי של התנועה הזאת. הוא אמר שממש לא אכפת לו אם התיאוריה של האבולוציה נכונה. ההוראה שלה החלישה את האמונה הנוצרית אצל הצעירים, והובילה אותם לאתגר את זקני הקהילה ודמויות סמכות. מגיני האבולוציה אמרו כי זה ענין של חינוך - התלמידים לומדים לאתגר את האמונות המקובלות בחיפושיהם אחר האמת. אך ברייאן והפונדמנטליסטים המשיכו להילחם למען חוקים נגד הוראת האבולוציה בבתי הספר הציבוריים. 


    המעצר והמשפט של המורה ג'ון סקופס, שהורה את התיאוריה, היה במקורו יוזמה של האגודה לזכויות האזרח שנועדה לאתגר את חוק באטלר, אך עבור הפונדמנטליסטים נוצרה בדרך זאת ההזדמנות לאשש את תקפותו וישומו בשטח.


    ברייאן היה היה בעל הכשרה כעורך דין. הוא חזר בלהיטות לעריכת דין, בפעם הראשונה כמעט שלושים שנה, כדי שיוכל להצטרף לתביעה במשפט הקופים, ולהגן על חוק באטלר. נוכחותו נראתה הולמת, כיוון שפעל רבות למען העברת החוק.


    המשפט התנהל בדרג נמוך בעיירה דייטון בטנסי, ולא נסב כלל במקורו על אמיתות תורת האבולוציה, אלא על הזכות החוקית ללמד אותה. מכיוון שלא היתה קיימת זכות כזאת, בעקבות החלת חוק באטלר, היה ברור כי מבחינה משפטית המורה שלימד אותה, סקופס, הוא אשם. ההגנה קיוותה לפסק דין מקל, שתערער עליו לערכאה עליונה, שבה תעלה לדיון אמינות תורת האבולוציה. ברייאן הקטיגור, בנאום הפתיחה שלו, ביקש לסכל מהלך זה, ותקף בהרחבה את אמינות התורה. להגנה לא ניתנה רשות להעלות מדענים כעדי נגד. לכן העלה הסנגור דארו את ברייאן עצמו לדוכן העדים, במטרה לקעקע את כושר האמונה הדתית לעסוק במדע. לאחר שהצליח בכך, הודה דארו לפתע באשמה. הוא גרם בכך לסיום מהיר של המשפט, מבלי שברייאן יוכל להעלות אותו לדוכן העדים לחקירת נגד, ומבלי שיתנהל שלב הסיכום במשפט, שאליו ברייאן התכונן יותר מכל

    בספרון שהוציאו מקורביו ובו מופיע הנאום במלואו, מתוארים הימים האחרונים בחיי ברייאן. מיד לאחר המשפט הוא השקיע את מירצו בהגהות של הנאום, לקראת פירסומו כמוסף בעיתוני יום ראשון הקרוב ברחבי ארצות הברית. הוא קיווה שמעז יצא מתוק, והוא יכשיר בדרך זאת את הקרקע לקראת הערעור. בשיחה טלפונית עם העיתונאי שערך את הנאום לקראת הדפסתו, אמר שהוא שבע רצון מהתיקונים, ותיאר את הנאום כפסגת יצירתו. הוא מת כשעה לאחר מכן. הנאום הוא לפיכך צוואתו הרוחנית.