3.6.2017

שיגור לווינים ממטוסים

חברת האירוספייס של מייסד מיקרוסופט פול אלן, חשפה את המטוס הענק שפיתחה בקליפורניה, אשר מיועד לשיגור טילים לחלל. מוטת הכנפיים שלו מגיעה ל-117 מטר, כמעט פי שניים משל מטוס ג'מבו, הוא שוקל 226 טונה ומונע בשישה מנועים עצומים. המטוס הוא אחד הגדולים והכבדים בעולם ובעל מוטת הכנפיים הארוכה ביותר בהיסטוריה. הוא לא נועד להטיס נוסעים או מטען, אלא לשמש ככן-שילוח מעופף לרקטות חלליות. מקטע הכנף שבין שני המרכבים שלו ישמש לנשיאת רקטה. המטוס יישא אותה לגובה רב וישחרר אותה שם, מה שיאפשר לשגר לחלל את אותם לוויינים וחלליות באמצעות טילים קטנים, זולים וחסכוניים בהרבה מאלה שממריאים בעצמם מהקרקע.
לאמריקאים היה, עוד לפני כ-60 שנה, מטוס חללי בשם אקס-15, שניתלה בגחון של מפציץ בי-52, ושוגר פעמים רבות עד לגובה של כ-100 קילומטרים, שהוא גבול החלל החיצון, שבו כמעט ואין יותר כוח משיכה. הם לא ניצלו את הטכניקה לשיגור חלליות ולווינים.
למעשה, אפשר לקחת כל מטוס שטס לגובה רב, ולתלות עליו טיל שישוגר לחלל. לדוגמא, מטוס קרב כמו האף-15 נושא טיל שיוט מתקדם, יכול להגיע לגבהים עצומים ומשם לשגר את הטיל, שיצויד בראש לוויני, לעבר החלל החיצון. סביר שבאמצעות טכנולוגית מדף זאת אפשר לשגר חלליות ולווינים קטנים בזול. אך לא עושים זאת, מדוע?

אין תגובות: